לאחר שנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הכריז בנאום "מצב האומה" השנתי שלו בפני הקונגרס כי הוא "מורה לצבא לייסד מזח על חוף עזה שיכול להעביר סיוע גדול לתושבי הרצועה", גורמים פוליטיים בכירים החליטו להגיב על דבריו. 

ביידן מחריף את הטון: "נתניהו פוגע בישראל; כניסה לרפיח היא קו אדום"
ישראל בדרך לאבד את ארה"ב? "התבטאות ביידן כלפי נתניהו מהווה נקודת שיא"

"בדרום הרצועה ארגוני האו"ם דואגים להספקה סדירה של מזון לתושבים. המזון מועבר ישירות לסוחרים (תוך תשלום מעשר מוסכם לחמאס) והם מוכרים אותו לאוכלוסייה האזרחית", אמרו הגורמים. "לעומת זאת, בצפון הרצועה המצב חמור בהרבה. הסיוע נשדד על ידי חמאס עוד בדרך מדרום עזה לצפונה, ולא מגיע לתושבים. גם המזון המועט שמגיע למחסני האו"ם לא מחולק בצורה יעילה". 
 
על כן, גורמים פוליטיים בכירים טוענים כי "הדרך היחידה למנוע אסון הומניטרי בצפון עזה הוא על ידי פתיחה מיידית של מעבר קרני והמעברים הצפוניים נוספים לכמויות גדולות מאוד של מזון, שירוכזו במחסני האו"ם אשר יהיו תחת אבטחה של צה"ל. ישראל צריכה למלא את צפון הרצועה במזון, ללא עיכובים".

בישראל מודאגים מהפתרון שהממשל ביידן מקדם כעת עבור צפון עזה בדמות מזח זמני: "המזח הזמני כביכול הוא הפתרון המסוכן ביותר. ישראל חושבת על מזון מאירופה שיכנס דרך המזח בתיאום איתנו, אך בפועל, מה בדיוק נעשה אם למזח הזה תגיע שיירת "מזון" טורקית שתסרב לאפשר לישראל לבדוק את תוכנה? המזח הזמני יהפוך לקבוע, וכן - לישראל לא תהיה יכולת לנהל את סוגיית הבידוק", מתריעים הגורמים. 

"מלכתחילה הרעיון היה להביא סחורות הומניטריות מקפריסין תחת בידוק ישראלי מלא והדוק, מסבירים גורמים ישראלים בכירים. "אך כעת בממשל כבר לא קושרים בין הדברים ובעיקר - אין כל אפשרות להבטיח לישראל מנגנון בידוק של הסחורות ולמנוע מהמזח הזה לקלוט גם אספקה ממקורות לא מאושרים. זוהי דרך שתיצור הקלה רגעית ותביא לפיצוץ כבר בעתיד הקרוב.

לכן על ישראל להודיע באופן מיידי על פתיחת מעברי הגבול לצפון עזה, זאת כאשר צפון הרצועה נמצאת היום דה פקטו בשליטה ישראלית ומתברר יותר ויותר כי המשבר התזונתי איננו מהווה מנוף לחץ על חמאס, אלא להיפך - החמאס מעוניין ברעב הזה, כי הוא רואה בו מנוף לחץ על ישראל". 

הגורמים מותחים ביקורת על כך שעד היום הממשלה לא עשתה את הנדרש בנושא: "לא ברור מדוע ממשלת ישראל לא מציפה כבר היום את צפון הרצועה במזון ובשלל סיוע הומניטרי, במטרה למשוך את השטיח מתחת לרגלי ההסתה האנטי-ישראלית, אלא אם כן נתניהו חושש מבן גביר וסמוטריץ (החשש שהוא מופרך בנסיבות המתוארות לעיל)".

ע"פ ועדת החירום של עזה, המצב ברצועה רק הולך ומחריף, כאשר לאחרונה דווח על 70 אלף טונות של פסולת שהצטברה, מיליון מטרים רבועים של כבישים שנהרסו, סיוע המזון שהגיע הוא חשוב - אך אינו עונה על צורכי האזרחים וכי העיריות זקוקות למכונות, ציוד כבד ודלק וכי מאגרי מי תהום בעזה במקרה של סכנה.