על רקע האיומים האיראניים בעקבות התקיפה בקונסולייה האיראנית בדמשק, המיוחסת לישראל, התארח הבוקר (שישי) תא"ל (מיל') אפי איתם, לשעבר מפקד עוצבת הגליל ושר בממשלות ישראל, והתייחס לסוגיות הבוערות. על שאלת המינויים: "אין שאלה, התשובה היא לא. הממנים עצמם - עננת אי לגיטימיות מרחפת מעליהם. הם לא יכולים מוסרית למנות. המינוי של איתי ברון הוא חוצפה".

על הדילמות במלחמה סביב היחסים עם ארצות הברית העיר כי "כרגע אנחנו במקום שבו קשה לנו מאוד בלי ארה"ב. מצד שני, האיומים הקיומיים כל כך משמעותיים שאין ספק שבנקודה מסוימת נצטרך לומר לאמריקנים שקיומנו עדיף אפילו על יחסים מושלמים אתכם. להגיד לאמריקנים לא זו החלטה ברמה אסטרטגית. בעיניי כרגע מה שמתרחש זה שימוש כמעט משולם של האיראנים בפרוקסים, אנו עוסקים בהם, מדממים בתוכנו, רבים עם בני בריתנו, בעיקר עם האמריקנים, ובמסך הדבר הזה הם רצים אל הנשק הגרעיני".

מכה מכיוון אחר: מועצת הביטחון של או"ם תתכנס היום לדיון חירום על עזה

שר החוץ כ"ץ דחף: פרטים חדשים על ההחלטה להגדיל את הסיוע לעזה

"הייתי מעמיד את האמריקנים במבחן ההתחייבות רבת השנים וחוצת המפלגות והנשיאים שלא לאפשר לאיראנים להתחמש בנשק גרעיני, שמכניס אותנו לעידן אחר באזור, בציונות, במדינה. בעיניי השיחות מול האמריקנים צריכות להיות פחות על עניין רפיח, אולי אפילו פחות על עניין הצפון בשלב הזה. אם המשמעות היא שהם נרתמים באופן אקטיבי עם לוח זמנים, אז יש מקום לתיאום ציפיות לגבי העיסוק בפרוקסים. אך אם המשמעות של מה שקורה עכשיו, כולל אם תהיה הגבלת חימושים, ארה"ב נסוגה מהתפקיד שלה כגורם האסטרטגי באיום היחיד שבאמת היינו צריכים אותם". 

הוא הוסיף: "זאת מלחמה ארוכה, קשה, כולם יודעים את זה, כולל האזרחים שאינם בבתיהם. נכון שיש אווירת עסקים כרגיל בחלקים מסוימים של המדינה, אך זו מלחמה ארוכה. אני חושב שמדינת ישראל צריכה להעמיד למבחן את יחסיה עם ארה"ב בסוגיית הגרעין האיראני. אם שם יש לנו גב אמריקני, משם צריך להתחיל. זאת חציית התעלה". 

השר לשעבר הביע את דעתו בסוגיית הרג עובדי הסיוע: "בכל מלחמה קורות תקלות מהסוג הזה, אני לא רואה שום סימן שמישהו מתכוון לעצור את המלחמה בגלל האירוע. ננזף מי שננזף, הודח מי שהודח, היינו צריכים להסתער על רפיח מזמן. ההתנגדות שהולכת ומצטברת לא הייתה קיימת אם היינו תוקפים את רפיח בחודש הראשון של המלחמה".

פלסטינים באזור שהותקף אווירית ברפיח (צילום: עבדל רחים חטיב, פלאש 90)
פלסטינים באזור שהותקף אווירית ברפיח (צילום: עבדל רחים חטיב, פלאש 90)

איתם המשיך בנושא תקיפה ברפיח: "זה נראה ונשמע כמו אבדן תנופה, וזה אבדן תנופה. עוד יילמד מה עצר אותנו ומה אפשר לעולם ולחמאס לחזור ולהתעשת, ואולי אפילו לשרוד. ברור שיש פה כשל עמוק בניהול המערכה. כל אחד מבין שאם היינו תוקפים את רפיח במסגרת של פעולה במקביל לפני 4 חודשים, היום זה היה נראה אחרת. אבל זה כבר לא נעשה, ולכן צריך להבין שמאוד יכול להיות שאת רפיח נצטרך להשלים מתוך אי הסכמה עם האמריקנים".

על מינויים במערכת הצבאית ובמערכת הביטחון אמר: "הממנים עצמם, עננת אי לגיטימיות עד כדי הליכה הביתה, בוודאות בסוף המערכה בעזה, מרחפת עליהם. אין לגיטימציה לא מוסרית, לא מבצעית, ולא התנהלותית למנות. המינוי של איתי ברון לא רק לא לגיטימי, הוא חוצפה. איש שטבל בתוך השרץ הפוליטי עד האוזניים. ה־INSS היא חממה שגמלו וגדלים עדיין כל בעלי הקונספציה. המינוי הזה אסור שתתרחש".


סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm