היו"ר הרפובליקני של בית הנבחרים, מייק ג'ונסון, הציג תוכנית לקדם הצעות חוק נפרדות לסיוע ביטחוני לישראל ולאוקראינה עם הצבעות עד סוף השבוע הנוכחי, אולם סיכויי ההצלחה אינם ברורים לנוכח התנגדות הקיצונים במפלגה הרפובליקנית שדורשים להכניס גם צעדים להקשחת האבטחה בגבול עם מקסיקו ובשל הדרישה של הדמוקרטים לכלול גם סיוע הומניטרי לרצועת עזה.

"המטרה בדרך - צריך להוריד אותה": סיפור הגבורה של הטייס שהשתתף במבצע היירוט
עקב שת"פ עם גופים הקשורים לארגוני טרור: עמותות רע"מ יפורקו

על פי המתווה שהציג ג'ונסון הלילה (שלישי), יונחו על שולחן בית הנבחרים שלוש הצעות חוק נפרדות לסיוע ביטחוני - עבור ישראל, עבור אוקראינה ועבור טייוואן ובעלות ברית אחרות. הצעת חוק נוספת צפויה לכלול סעיפים אחרים שקשורים לביטחון הלאומי, כולל שימוש בנכסים רוסיים מוחרמים עבור סיוע לאוקראינה וסנקציות על איראן. ג'ונסון שואף לקיים את ההצבעות עד סוף השבוע, לפני שהמחוקקים יצאו לשבוע של פגרה.

"אנחנו יודעים שהעולם צופה בנו כדי לראות איך נגיב", אמר ג'ונסון לעיתונאים אחרי שהציג את התוכנית בישיבה סגורה של הסיעה הרפובליקנית. "יש טרוריסטים ורודנים ומנהיגים איומים ברחבי העולם כמו פוטין ושי ובאיראן, והם מסתכלים כדי לראות אם ארה"ב תתייצב למען בעלות הברית שלה ולמען האינטרסים שלנו ברחבי העולם - וכך נעשה".

בפברואר האחרון, אישר הסנאט את המרכיבים של ההצעות של ג'ונסון, אולם במסגרת חבילת סיוע ביטחוני מאוחדת ומקיפה שכללה הקצאה של 14 מיליארד דולר עבור ישראל, 60 מיליארד דולר עבור אוקראינה וחמישה מיליארד דולר עבור סיוע לבעלות הברית באזור האינדו-פסיפי מול סין.

עם זאת, החבילה בסנאט כללה גם הקצאה של תשעה מיליארד דולר עבור סיוע הומניטרי לרצועת עזה, מרכיב שלא מופיע כרגע בהצעה של יו"ר בית הנבחרים. גורמים בכירים במפלגה הדמוקרטית ציינו כי הם יהיו מוכנים לסייע לג'ונסון לקדם את החקיקה אם הוא יכניס גם את המרכיב ההומניטרי.

אולם ג'ונסון גם ניצב בפני אופוזיציה אפשרית מצד הזרם הקיצוני במפלגה הרפובליקנית שדורש להתנות את הסיוע לאוקראינה עם צעדים להקשחת צעדי האבטחה בגבול הדרומי עם מקסיקו, שנכון לעכשיו אינם קיימים בהצעות החדשות. "המון שמרנים מאוכזבים מאד מהאופן שבו זה מתנהל", אמרה חברת הקונגרס, מרג'ורי טיילור גרין. "הוא הפר את ההבטחה שלו". היא הוסיפה כי ג'ונסון "בוודאות לא יהיה היו"ר בקונגרס הבא" ולא פסלה את האפשרות לנסות ולהדיח אותו בקרוב.

"הגבול צריך להיות בעדיפות", אמר חבר הקונגרס, אלי קריין, שכינה את הוצאת הסעיפים הנוגעים לגבול "דבר איום ונורא". "כמה פעמים שמעתם את המנהיגות ורפובליקנים אחרים אומרים ש'זו הגבעה שעליה נתאבד', וכעת כל זה פשוט נעלם. אני לא אוהב את זה". "העם האמריקאי יהיה מאוכזב מאד אם לא נדרוש אבטחה של הגבול כדי לממן את אוקראינה, כי אמרנו כבר שישה חודשים שזה מה שנעשה", הוסיף חבר הקונגרס, בוב גוד, היו"ר של סיעת החירות במפלגה הרפובליקנית.