ממשל ביידן השהה את כוונתו להטיל סנקציות על גדוד "נצח יהודה", ובוחן אותה מחדש לאור מידע שהעבירה ישראל בימים האחרונים, כך דיווח היום (שישי) הכתב והפרשן המדיני של "וואלה!" ברק רביד, מפי מקורות אמריקאים שמעורים בנושא.

חמאס השיב למתווה שעל הפרק: האם עסקה תצא לפועל בקרוב?
"פשיעה מכוערת": ביידן מואשם בהפקרת היהודים בארצות הברית | הפרטים המלאים

ביום ראשון שוחח יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ בטלפון עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן וביקש ממנו לבחון מחדש את ההחלטה להטיל סנקציות על גדוד "נצח יהודה" של צה"ל, שהגיעה על רקע הפרת זכויות אדם של פלסטינים בגדה המערבית. 

על פי דיווח ב"וואלה!", גנץ אמר לבלינקן שההחלטה להטיל סנקציות על הגדוד תפגע בלגיטימציה של ישראל בזמן מלחמה ואין לה הצדקה מכיוון שלישראל יש מערכת משפט חזקה ועצמאית, וכלל יחידות צה"ל כפופות לפקודות צה"ל - התואמות את החוק הבינלאומי.

בני גנץ, אנתוני בלינקן (צילום: שגרירות ארה''ב)
בני גנץ, אנתוני בלינקן (צילום: שגרירות ארה''ב)

קודם לכן התייחס דובר צה״ל לסנקציות הצפויות מצד ארצות הברית על הגדוד, ואמר כי העניין לא מוכר בצה"ל וכי במידה ותתקבל החלטה בנושא היא תיבחן.

בהודעה נכתב כי "לוחמי גדוד 'נצח יהודה' משתתפים כעת במלחמה ברצועת עזה, באומץ ובמקצועיות, תוך שמירה על ערכי ורוח צה״ל ועקרונות הדין הבינלאומי. לאורך השנים האחרונות, לוחמי הגדוד נמצאים בליבת העשייה המבצעית מסביב לשעון, כדי לשמור על ביטחון אזרחי מדינת ישראל, לצד היותו גדוד מוביל בשילוב חרדים לוחמים בצה״ל".

נצח יהודה (צילום :עמותת נצח יהודה)

"בהמשך לפרסומים אודות סנקציות נגד הגדוד", הוסיף דובר צה"ל, "העניין לא מוכר בצה״ל. באם תתקבל החלטה בעניין היא תבחן. צה״ל פועל ויוסיף לפעול לבדיקת כל אירוע חריג באופן ענייני ובהתאם לדין".

במידה והיו מוטלות - הסנקציות האמריקאיות היו אוסרות את העברתו של סיוע צבאי אמריקאי לגדוד ומונעות מחייליו וקציניו לקחת חלק באימונים עם צבא ארצות הברית או להשתתף בפעילויות שזוכות למימון אמריקאי. הסנקציות מבוססות על חוק משנת 1997 של הסנאטור הדמוקרטי לשעבר פטריק לייהי שאוסר על מתן סיוע צבאי אמריקאי או אימונים של צבא ארצות הברית לכוחות ביטחון, צבא או משטרה שיש לגביהם מידע מהימן על הפרת זכויות אדם.