ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה היום (רביעי) במכתב ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בבקשה לקבל את חוות דעתו המשפטית לאפשרות של הרחקה לרצועת עזה של בני משפחות מחבלים המסייעים לטרור. 



במכתב ששלח נתניהו נכתב: "פעולות טרור רבות בחודשים האחרונים מתבצעות בידי טרוריסטים בפרופיל של 'מפגע בודד'. המפגעים הללו באים לעיתים ממשפחות שמעודדות ומסייעות לפעולתם. אבקש את חוות דעתך המשפטית לאפשרות הליך הרחקת בני משפחות המסייעים לטרור לרצועת עזה. אני סבור שהשימוש בכלי זה יביא לצמצום משמעותי בפעולות הטרור נגד מדינת ישראל, אזרחיה ותושביה". 



במערכת הביטחון החלו לבחון את האפשרות לגרש משפחות של מחבלים לרצועת עזה על מנת ליצור הרתעה, אפשרות שנשללה לאחר בחינה משפטית של יועצי מערכת הביטחון ומשרד המשפטים. בתחילת השבוע התייחס לנושא שר התחבורה ישראל כץ, וטען כי "הממשלה לא נכשלה בכלל בהתמודדות עם גל הטרור. כל הגורמים קיבלו הנחיות נכונות ומתמודדים בצורה מעוררת הערכה". את הדברים אמר בעימות שנערך בערוץ 2 בינו לבין עמיר פרץ לגבי הדרך הנכונה לפעול למען החזרת הביטחון האזרחי. 



המכתב ששלח נתניהו למנדלבליט



לדבריו של כץ, "מאחר ומדובר בטרור יחידים המצב מחייב פתרונות נוספים. חייבים להוסיף צעד של גירוש משפחות מחבלים כדי להרתיע מחבלים בודדים. אני משוכנע שאחרי שני גירושים ייפסק הטרור הזה. הרס בתים הוא צעד בעל אפקט אבל האיראנים ואבו מאזן מעבירים כספים לשיפוץ הבתים והגירוש יכול להיות חזק יותר. ברגע שיגורשו משפחות הן ישגיחו יותר על המחבלים". לטענתו כך "המאבק יהיה יותר אפקטיבי".



בתחילת חודש פברואר התייחס לנושא השר לביטחון פנים גלעד ארדן, ואמר: "לצערי, למרות שניסיתי לקדם זאת, לא יהיה גירוש של משפחות מחבלים מיו"ש לעזה". את הדברים אמר השר בכנס שכותרתו: "אתגר ההתמודדות עם גל המפגעים הבודדים" של המכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי בהרצליה.



התנגדות היועמ"ש הקודם והנוכחי

השר ארדן אמר כי ניסה לקדם את ההצעה הזאת כצעד מרתיע, אך נתקל בהתנגדות נחרצת הן מצד היועמ"ש הקודם והן הנוכחי, בטענה כי צעד זה אינו חוקי. ארדן הדגיש כי התעקשותו שלא להחזיר את גופות המחבלים לא מבוססת על חשיבה שזהו צעד מרתיע, אלא במטרה למנוע את אותו מסע הלוויה ממלכתי שמאדיר ומפאר את המחבל. כמו כן אמר כי הדבר מייצר רצון לחקיינות וקבלת כבוד דומה אצל מפגעים פוטנציאליים נוספים. הוא דיבר על הקושי והאתגר בהתמודדות עם המפגע הבודד, בשל חוסר שיוכו הארגוני שמקשה על מערכות המודיעין לעצרו.

לדבריו, "הרשתות החברתיות מהוות היום את אחד מהמחוללים המרכזיים לטרור והופכות לא אחת למאיץ לביצוע פיגועים, אנחנו רואים קשר בין המתחולל ברשת לבין הפיגועים". כמו כן ציין כי לאחרונה הציע לקדם, בשיתוף מדינות נוספות, חקיקה בישראל ובמדינות המערב שתטיל אחריות על רשתות חברתיות כדוגמת פייסבוק להסיר תכנים שיש בהם הסתה ישירה לרצח ואלימות.