ההסכם המתגבש: גורם מדיני בכיר הצהיר היום (שלישי) כי ראש הממשלה, יאיר לפיד, לא יסכים להתפשר על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים של מדינת ישראל. לדבריו, "אנחנו מחכים לקבל את ההערות באופן רשמי מגורמים מוסכמים על מנת שנדע אם וכיצד להתקדם". זאת, על רקע הדיווח בעיתון "אל-אח'באר" המזוהה עם ארגון חיזבאללה, כי לבנון העבירה את הערותיה לאחר העיון בטיוטת ההסכם שהעבירה ארה"ב.

כניעה לנסראללה או שמירה על האינטרס הביטחוני? זה מה שחשבתם על ההסכם עם לבנון 
ישראל נכנעה לנסראללה בהסכם מול לבנון? בכיר לשעבר במערכת הביטחון מסביר 
דיווח: האם בנט עשוי להיות המכשול בפני חתימת ההסכם בין ישראל ללבנון? 
 
 

על פי הדיווח, לבנון אינה מקבלת את "רצועת הביטחון" ומסרבת בכל תוקף "להקים אזור ביטחון לאויב", וקו הצופים, שאינו מוכר, יישאר כפי שהוא כעת. ההתנגדות השנייה של ארץ הארזים היא רעיון תיחום הגבולות היבשתיים, והסירוב לנהל על גבולות אלו משא ומתן בתוך ההסכם הנוכחי. כמו כן, בשכנה מצפון ציינו כי "משא ומתן מסוג זה יהיה נתון לדיון רק מול האו"ם, וכך מתרחש גם כעת במשא ומתן על סימון הגבולות הימיים".

כמו כן, לבנון הודיעה כי היא דוחה כל ניסיון לקשור את עבודתה של חברת "טוטאל אנרג'י" לישראל, וכי היא מעוניינת שהחברה תהיה קשורה לצרכיה הישירים של לבנון, ותהיה מחויבת לעבודת חיפוש הקידוח בשטח לבנון, ללא תלות בכל הדיון עם ישראל. במדינה גם הודיעו על הרצון כי חברת "טוטאל" תתחיל לפעול במקביל לעבודות בשדה כריש.

נשיא לבנון מקבל את טיוטת ההסכם (צילום:  Dalati Nohra/Handout via REUTERS)
נשיא לבנון מקבל את טיוטת ההסכם (צילום: Dalati Nohra/Handout via REUTERS)

הסעיף הרביעי עליו שלחה לבנון את התנגדותה, הוא ההתנגדות לקיים טקס רשמי בא-נקורה, "כפי שרוצים בצד הישראלי והאמריקאי", כך טוען העיתון. עוד נכתב בעיתון כי "במקרה של הסכמה, לבנון תחתום על המכתב, שיועבר לנציג האו"ם בנוכחות המתווך האמריקאי, וזה יקרה בחדר נפרד מהחדר בו נמצאת המשלחת הישראלית. רק לאחר מכן, ארה"ב תוכל להודיעה כי ההסכם נחתם ונכנס לתוקפו באופן מידי".

כזכור, ההערות מצד לבנון מפורסמות לאחר שפורסם כבר ההסכם המתגבש, ובו אמורים היו להיקבע שלושה עקרונות מרכזיים. הראשון בהם הוא הכרה בקו הביטחוני הישראלי - קו המצופים. מדובר בקו חשוב ביטחונית שמעולם לא אושר בידי גורם, וכעת מוצע כי הוא יעוגן כמקובל עם השחקנים בעניין הזה. כאמור, הקו מעולם לא עוגן בחוק עד כה, אלא הופעל בהחלטה חד צדדית, המשמעות של לאשר אותו ככזה היא להתייחס אליו כקו הגבול הטריטוריאלי של מדינת ישראל. 

על פי הגורם המדיני, עקרון נוסף בהסכם המתגבש מאפשר לישראל להגיע לפיצוי הזכויות שלה בשטח שברשותה - כאשר הלבנונים ישלמו על החלק בשדה הגז קאנא שנמצא בשטח הישראלי. עוד ציין הגורם כי החלק השלישי בהסכם קובע כי הסכמה כלכלית צריכה להגיע בתוך אזור המחלוקת ולא מחוץ לה, וכי ההסכם יאפשר ללבנונים להחזיק בזכויות במאגר עד הקו הדרומי של אזור המחלוקת – קו 23, ולא 29 כפי שדרשו.