יריב לוין, שר המשפטים, הציג אמש את תוכניתו הכוללת רפורמות שונות במערכת המשפט, וביניהן כינון פסקת ההתגברות. עו"ד טליה ששון, לשעבר בכירה בפרקליטות המדינה, התייחסה לסערה שעוררה התוכנית, ושוחחה היום (חמישי) על הנושא עם בן כספית וינון מגל ב-103FM.

בפתח השיחה, תקפה עו"ד ששון: "אנחנו מדברים על מה שמתחפש להיות רפורמה, והוא למעשה מהפכה או הפיכה שלטונית משפטית. בליץ חקיקתי מהיר של החוקים המוצעים ביחד, שיביא פשוט לפגיעה ממשית ועמוקה בזכויות כל אזרח בישראל". בהמשך, ציינה כי "אני לא רוצה לחזור על מה התוכנית, מתוך הנחה שאתם גם דנתם בה וכולם שמעו עליה. התוצאה שלה תהיה שפשוט אין הגנה לאזרח".

"מי ההגנה של האזרח היום? ההגנה שלו מפני השלטון הוא בית המשפט העליון", הבהירה, והוסיפה בתרעומת: "מי יגן עליו, אם בית המשפט העליון לא יוכל לתת לו הגנה? מי יגן על שוויון נשים? מי יגן על זכות הקניין? מי יגן על התנועה שלך בתוך הארץ? על ההגנה לגופך? הזכות לחירות"?

"אני מבינה שאלה מילים גדולות שאולי לא אומרות הרבה לאזרח הרגיל שעובר ברחוב ושומע אותן", אמרה. "אבל כאשר הדברים ייפרטו לפרוטות קטנות - כאשר רשות מקומית תוכל לקבוע בחוק שנשים ישבו בירכתי האוטובוס, או כאשר יקבעו שתהיה הפרדה מגדרית מגיל גן - לאמא, שעסוקה ביום עבודה קשה ועמוס ולא חושבת על הדברים האלה, פתאום יתברר שהבת שלה יכולה להיות רק שם. ואז לא יהיה בג"ץ שיהיה אפשר לפנות אליו".

לאור אמירותיה, ציין מגל כי הצעתו של לוין כוללת את את הקביעה כי בית המשפט יוכל לפסול חוקים. בתגובה, השיבה עו"ד ששון: "אחרי שראית את יריב לוין אתמול בערב, ערב דיון בבג"ץ של דרעי, אתה באמת ובתמים מקבל את הטענה שלו? את ההזמנה שלו בלב פתוח לשמוע דעות אחרות? מה זה היה, מופע?"

בהתייחס להשפעת התוכנית המשפטית על מינוי אריה דרעי לשר, ציין מגל כי התוכנית דווקא עשויה להזיק לו. לדברי עו"ד ששון, "אני לא חושבת שזה ישפיע. אני רק אומרת שללוין, יום אחרי שהוא מונה, כבר יש תוכנית שלמה איך לשנות את פניה של מדינת ישראל, משטרית. זה לא תיקון של חוק כזה או אחר".

אריה דרעי (צילום: רויטרס)
אריה דרעי (צילום: רויטרס)

"לגבי הטענה שבג"ץ יפסול פה אחד ואז הכנסת לא תתערב, זו סתם זריית חול בעיניי המתבונן", הוסיפה. "עכשיו יש דיון ברשות השופטת מבג"ץ דרעי - תשמע את השופטים, תראה איזו קשת רחבה של דעות. להביא את בית המשפט העליון לדעה כוללת אחת שרק אז הכנסת לא תוכל לבטל אותה, זה שטויות. אתה קונה את זה? אין דבר כזה".

לאחר מכן טענה כי "כמעט כל ההצעות של הממשלה לא נוגעות לשום בעיה שקשורה במערכת המשפטית. כמעט בכלום. ויש לא מעט בעיות במערכת. הדבר המרכזי שכל השיחה הזו נועדה לעשות היא להגיד - אנחנו, חברי הכנסת, המערכת הפוליטית, השלטונית, הקואליציה, אנחנו נכריע מה יהיה פה, נקודה".

בהתייחס להתבטאויותיו של גנץ נוכח השינויים הצפויים במערכת המשפט, ציינה: "אין לי שום שליפה מהמותן כאשר מדובר בחקיקה, חקיקה היא עניין מאוד רציני. כאשר אתה אומר 'חוק יסוד החקיקה' זה יכול להיות מפה ועד אפריקה. אני לא חושבת שצריך פסקת התגברות בכלל. המקום היחיד שיש בו פסקת התגברות הוא בקנדה, ושם היא בכלל לא הופעלה". לטענתה, "הייתי עושה בחינה מעמיקה, יחד עם צוות רציני מאוד של היועמ"שית ושל משפטנים בעלי שם ועמדות שונות, כדי לבדוק מה צריך לשנות. למשל, אחת הבעיות שמוכרת לכל אזרח זה שיש סחבת בלתי רגילה בבתי המשפט, וגם בפרקליטות יש לא מעט אי טיפול יעיל".

לסיום, תהה כספית מה עמדת עו"ד ששון באשר לפיצול תפקיד היועמ"ש, והיא השיבה בנחרצות: "אני נגד".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm