הלחימה בסודן: הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן התראיין היום (רביעי) ברשת SKY NEWS הבריטית, והצהיר כי הוא מוכן באופן עקרוני לקיים דיאלוג עם יריבו מוחמד חמדאן.

למרות ההכרזה על הפסקת אש: הירי הכבד בסודן נמשך
בפעולה של כ-100 כוחות מיוחדים: ארה"ב פינתה את אנשיה בסודן

הצהרה זו, מגיעה לאחר שהשבוע התקיימה הפסקת אש בת שלושה ימים במדינה זאת כדי לחגוג את חג עיד אל-פיטר. עם זאת, לדברי עדים מקומיים, הירי הכבד בחרטום נמשך גם לאחר שהצבא הכריז על הפסקת אש. אחד התושבים המקומיים סיפר לרויטרס כי מקור הירי לא ברור וכי מעת לעת נשמעו גם תקיפות אוויריות.

כמו כן, בשבוע האחרון נערכו קרבות כבדים ברחבי סודן בין כוחות הצבא בראשותו של הגנרל עבד אל־פתאח אל־בורהאן, לבין המיליציה של כוחות ה"תגובה המהירה" (RSF), בראשותו של מוחמד חמדאן דגלו המכונה חמידתי. משרד הבריאות במדינה דיווח כי עד כה מאות אזרחים נהרגו, אלפים נפצעו ורבים נמלטו מעיר הבירה. 

מוחמד חמדאן (צילום: REUTERS/Umit Bektas)
מוחמד חמדאן (צילום: REUTERS/Umit Bektas)

כזכור, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן הוא מפקד צבאי רב עוצמה שהיה במשך שנים מנהיג דה פקטו של סודאן. הוא מוביל את אחד משני הפלגים היריבים העיקריים הנאבקים כעת על השליטה במדינה. הגנרל אל-בורהאן עלה לשלטון בעקבות ההפיכה בראשות הצבא שהדיחה את אל-בשיר. 

מנגד, יריבו מוחמד חמדאן נאבק על השליטה בסודן ומוביל את כוחות "התגובה המהירה של המדינה". הגנרל חמדאן, הידוע בכינויו המטי, התפרסם כמפקד של מיליציות הג'נג'וויד הידוע לשמצה האחראיות לזוועות הקשות ביותר של הסכסוך בדארפור. הצלחתו בריסוק המרד שם זיכתה אותו בחסדו אל-בשיר, שב-2013 מונה לראש כוחות התמיכה המהירה החדשים שנוצרו.