מתקרבים לנורמליזציה עם סעודיה? "הניו יורק טיימס" דיווח היום (שבת) כי ממשל ביידן פתח במאמץ דיפלומטי אינטנסיבי על מנת להגיע להסכם נורמליזציה בין ירושלים וריאד. על פי הדיווח, סעודיה תדרוש מארה"ב ערבויות ביטחוניות מפני תקיפה צבאית, פחות הגבלות על מכירת הנשק לממלכה, ושותפות סעודית-אמריקאית לתוכנית העשרת אורניום בממלכה עבור תוכנית גרעין אזרחית.

על פי הדיווח בעיתון האמריקאי, הבית הלבן החליט להמר ולהעלות הילוך בתהליך. ארה"ב נמצאת כעת בעיצותו של משא ומתן מוגבר בין מנהיגי המדינות, שלכל הצדדים ישנן דרישות מרחיקות לכת. בכירים אמריקאים ציינו כי הסיכוי להגיע לעסקה שכזו, עומדת כעת על 50%, כששר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, אף הצהיר כי אין לו "אשליות", שהדרך לעסקה תהיה מהירה. על פי הדיווח, לאחר הפגישה עם יורש העצר הסעודי, בלינקן שוחח עם נתניהו במשך 40 דקות, ותדרך אותו על הדרישות המשמעותיות של בן סלמאן. 

היורש הסעודי בן סלמאן   (צילום: רויטרס)
היורש הסעודי בן סלמאן (צילום: רויטרס)

עם זאת, גם בסעודיה ישנו חשש להגיע להסכם נורמליזציה עם ישראל, בהתחשב בכך שישראל אינה מדינה פופולרית בקרב האזרחים במדינה. גורמים סעודים כבר ציינו כי הסכם שכזה, עלול לעלות ביוקר לבן סלמאן. כדי להצדיק את ההסכם, הם טוענים, סעודיה תצטרך להבטיח ויתורים משמעותיים מארה"ב, במטרה להרתיע את איראן. הסעודים כבר הצהירו כי תהליך נורמליזציה יכול להיות מקודם, רק כאשר ישראל תבצע מהלכים בסוגייה הפלסטינית. כמו כן, גורמים בממלכה ובממשל ביידן, כבר ציינו כי למרות העמדה הקשוחה של ממשלת ישראל, בראשות בנימין נתניהו, בכל הנושא הפלסטיני, כל עסקה שתצא לפועל, תכלול מחוות קונקרטיות עבור הפלסטינים.

בתוך כך, ריצ'רנד גולדנברג, ששימש בפקיד בבית הלבן בתקופת הנשיא טראמפ, נפגש בחודש שעבר עם בכירים סעודים, ואמר כי גורמים רשמיים בממלכה מדברים על כרייה והעשרת אורניום. עם זאת, הוא מאמין כי הדבר מדגיש את המטרה האמיתית והיא לקבל את האמצעים לבנות ארסנל גרעיני, במידה ואיראן תעשה דבר דומה. לדבריו, "יש סימן שאלה גדול - האם העשרת האורניום היא קו אדם, או שהיא עמדת פתיחה?". כמו כן, התייחס למכשול העומד בפני הסעודים בבקשה להעשיר אורניום, ואמר כי "כל הסכם הגנה או הסכם גרעין חדש עם הסעודים, יידרש את אישור הקונגרס".

מחוקקים אמריקאים כבר הביעו דאגה מכך שסעודיה תעשיר אורניום בשטחה, תוך ציון חשש כי היא תפתח גם פצצת גרעין. במשך שנים, משרד החוץ בוושינגטון מנהל משא ומתן עם הסעודים, במה שהוא מכנה "הסכם 123", שיקבע קריטריונים נוקשים לאי-הפצת נשק גרעיני. אם כי פקידים סעודים נרתעו מההגבלות, בין השאר בגלל תוכנית הגרעין האיראנית. לארה"ב יש הסכם דומה עם איחוד האמירויות, שכנתה של סעודיה, האוסר על העשרת אורניום במדינה. אך מחוקקים דמוקרטים הביעו תמיכה בקידום הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב, והם יודעים שהכסמים אלו יכולים להביא איתם גם רווח פוליטי, כדי לזכות בקולות הבוחרים הפרו-ישראלים בבחירות הקרובות.

ג'ו ביידן  (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

העיתון מציין גם את המשבר הפוליטי שבו מצוי ראש הממשלה נתניהו בתקופה האחרונה. בזמן שהוא עומד למשפט בגין האישומים נגדו, הוא יודע כי הסדר דיפלומטי עם סעודיה, יכול להפוך את הסערה הפוליטית מסביבו. עם זאת, בישראל חוששים לתוכנית שבה סעודיה תוכל להעשיר אורניום, שכן זה עלול להוביל למירוץ חימוש גרעיני בכל רחבי המזרח התיכון.

בחודש פברואר האחרון, התייחס שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן, למדיניות של ממשלת ישראל ביהודה ושומרון, ואמר כי "ישנה הסלמה בשטחים וגידול במספר ההתנחלויות, זה לא יוביל לשלום". השר הסעודי אמר את הדברים בוועידת הביטחון במינכן, והוסיף כי "צריך למצוא פתרון לסוגיה הפלסטינית ולעצור את ההסלמה הישראלית". כמו כן, התייחס גם למשא ומתן בין המערב לאיראן, ואמר כי "אנחנו רוצים לחזור להסכם, אך בראייה כוללת ובשיתוף המפרץ". לדבריו, "רכישת נשק גרעיני על ידי מדינות אויב מעוררות את מרוץ החימוש הגרעיני באזור. אנו תומכים במזרח תיכון נקי מנשק גרעיני".