ארקדי מילמן, ראש תוכנית רוסיה במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS שוחח הבוקר (ראשון) עם ענת דוידוב וניסים משעל בתכניתם ב-103FM והתייחס למרד בתוך רוסיה, במהלכו האשים ראש קבוצת ואגנר יבגני פריגוז'ין את משרד ההגנה הרוסי כי האחרון ביצע "השמדה של לוחמיו", ואיים כי הרוסים יענשו, כבש שתי ערים בדרום המדינה והגיע עד לפאתי מוסקבה, ולבסוף נסוג. 

עשרות אלפי חיילים באוקראינה ובאפריקה: מיהו כוח ואגנר?

"היה מרד, אבל לא הייתה שום קונספירציה. היה בהחלט מרד, רק שהכוונות של המרד היו אחרות ממה שהוצגו. יש מאבקי כוח פנימיים מאוד מאוד קשים ומאוד אינטנסיביים בכל מיני קבוצות תוך כדי מלחמה. ואגנר צברו כוח אדיר, זה באמת גולם שקם על יוצרו. זה ממש צבא פרטי, מצויד היטב, עם חלק מסוים של חיילים מיומנים ביותר", אמר מילמן בפתח הריאיון. "הוא קם לא רק באישורו של פוטין, אלא גם בניגוד לחוק הרוסי. החוק הרוסי אוסר על הקמת צבאות פרטיים. נקודה. פריגוז'ין נהנה, כי זו בדיוק המציאות הרוסית, עולמות מקבילים, כל מיני דברים שקורים מתחת לפני השטח, החוק הוא לא חוק, ולכן זה מה שקיבלנו. ואגנר התחיל את כל הפעילות שלו במזרח אוקראינה ב־2014, כשהרוסים טענו שבכלל אין להם שום קשר אליו. פריגוז'ין ישב בכלא. ניהל כל מיני עסקים מאוד מפוקפקים, אבל זה איש עם איזשהם אינסטינקטים מאוד חזקים שיודע לנהל אפילו תקשורת כמו שצריך. בסוף השנה הזאת הוא העלה את עצמו לסטטוס מאוד מוכר ברוסיה ובעולם". 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

החוקר נשאל האם פריגוז'ין רואה את עצמו כעת כחלק מההנהגה הבאה ביום שאחרי פוטין, וענה: "יכול להיות. יכול להיות בהחלט. ברור דבר אחד, שהיום בנוף הפוליטי הרוסי, יש את האופוזיציונר נבאלני, והיום יש כבר את פריגוז'ין. איך הוא ינצל את מעמדו החדש? לאן הוא ילך? אנחנו נראה. כרגע קשה לצפות בדיוק ולהגיד לאן זה יגיע. אבל ללא ספק, היום הוא דמות מאוד מאוד מוכרת ברוסיה ובעולם, ולכן יש לו את הכוח". 

עוד טען: "זו תחילת הסוף האמיתי של עידן פוטין. הייתה כאן בפירוש התחלה מאוד מאורגנת, מתוכננת. פריגוז'ין לא עשה אף פעם שום דבר מתוך אמוציות או מתוך זה שהוא לא התכוון. הוא תכנן את האירוע הזה, כיוון בקפידה, עשה אותו נכון, ניהל אותו נכון. עכשיו אנחנו נהיה עדים לכל מיני התרחשויות ברוסיה. מכאן מתחיל הסוף". 

לשאלה האם המרד שהתחיל עכשיו יימשך על ידי הצמרת הרוסית שתדיח את פוטין, השיב: "או שתדיח, או שיהיו שם כל מיני התרחשויות, אבל ללא ספק, המשטר כבר לא יציב כמו שהיה. פוטין הוא בהחלט חלש. זו פעם ראשונה במהלך כל שנות הכהונה, החל מסוף 1999, כשהוא התמנה לראש הממשלה, עד היום הזה. זה באמת אירוע מכונן. כולם ישלמו את המחיר. זה יהיה מאבק, ובמאבקים, כל צד תמיד משלם מחיר. אין דבר כזה שמתרחש מאבק ואף אחד לא משלם שום דבר. תמיד יש מחיר". 

באשר ליורש פוטנציאלי, אמר: "אין כרגע יורש. כנראה שהיורש יהיה קולקטיבי. בדרך כלל, במצבים כאלה, כשיש מנהיג כזה שהוא כמעט דיקטטור, אז תמיד אחר כך באה איזושהי הנהגה קולקטיבית כי אין יורש. להיות יורש זה גם מאבק נוסף, על המאבק שקיים". 

לשאלת השפעת המרד על המלחמה המתנהלת באוקראינה: "זה ישפיע בוודאי. זה נותן לאוקראינים רוח גבית. ללא ספק, המערב מבין שהם חייבים להמשיך לתמוך באוקראינה, כי בלי תמיכת המערב, אוקראינה לא תצליח לנצח ולהתגבר על רוסיה, לכן הקרבות ימשיכו וצפוי לנו קיץ חם מאוד מבחינת הקרבות ברחבי אוקראינה. האוקראינים נלחמים על האדמה שלהם, על המדינה שלהם, על העצמאות, על הליכה לאירופה, להיות חלק מהעולם החופשי והם לא יוותרו. פוטין חושב שהאוקראינים רוצים עם אחד, זה לא נכון. האוקראינים לא יוותרו, הם ימשיכו". 

"אין לפוטין אסטרטגיית יציאה. הוא נכנס למלחמה מתוך מיס קלקולציה גמורה. הוא חשב שהוא יכבוש את אוקראינה, כולם מדברים על שלושה ימים, דובר על שבועיים. הוא חשב שהוא ינצח את האוקראינים, זהו זה. אין לו תוכנית ב'. הוא תקתקן אבל הוא לא אסטרטג, לכן אנחנו עדים לתופעה כזאת של המשך המלחמה כשהוא לא יודע מה לעשות", כך לדבריו.

לסיום, התייחס לתגובת העם הרוסי לאירועים האחרונים: "העם לא כל כך מגיב. יש כאלה שבוודאי תומכים בפריגוז'ין, יש כאלה שבכלל לא אכפת להם, זה הרוב הדומם. כל ההתנהלות החברתית ברוסיה, ולא רק החברתית, היא תמיד באה מלמעלה כלפי מטה. זאת אומרת, למעלה מחליטים, מורידים למטה, ואנשים מקבלים את זה. אצל האוקראינים, הכול נעשה מלמטה כלפי מעלה. זה הבדל מהותי ומשמעותי, לכן האוקראינים ימשיכו להילחם על עצמאותם, על החופש שלהם, והרוסים ימשיכו כמו שהם".  

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM