לאחר אישור הסכם לשחרור חטופים בישיבת הממשלה, אמר הלילה (רביעי) גורם בכיר בממשל האמריקאי כי ארצות הברית מצפה שהעסקה תכלול את כל הנשים והילדים שמוחזקים בידי חמאס בהם שלוש אזרחיות ארה"ב, וכי חמאס יספק את פרטי יתר הילדים והנשים, וישחררם בתמורה לימי הפוגה נוספים.

הנורמליזציה מתרחקת? המסר של בן סלמאן נגד ישראל
משפחת החטוף הגיעה לפרלמנט הבריטי; שלט להחזרתו הוחרם

לדבריו, "העסקה בנויה כך שהיא נותנת תמריץ לשחרור כל הנשים והילדים. זו עסקה לגבי כל הנשים והילדים", הדגיש הגורם הבכיר. "אנשי חמאס טענו כי אין להם דרך כרגע לאתר כל הנשים והילדים, אולם הם הבהירו לקטארים כי בכוונתם לעשות כן בזמן ההפוגה".

בממשל הדגישו כי למרות שישנם חטופים שאינם מוחזקים בידי חמאס, אלא אצל הג׳יהאד האיסלאמי וארגונים אחרים, האחריות היא על חמאס לשחרר את כולם. עוד הוסיף הבכיר כי בוושינגטון מקווים שההסכם יוביל להפוגה גם בגבול הצפוני.

ביידן עם נתניהו והשרים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ביידן עם נתניהו והשרים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ארצות הברית סבורה כי ההפוגה במסגרת הסכם שחרור החטופים צריכה לשמש גם להכנסה משמעותית של סיוע הומניטרי לרצועת עזה וכי היא תעניק לארגונים הומניטריים הפועלים באזור ודאות לכך שהם יכולים לפעול בבטחה. הגורם סירב להתייחס לכוונת ישראל להמשיך בלחימה לאחר תום העסקה, אך אמר כי ניתן להשתמש מונחים ״הפוגה״ או ״הפסקת אש״ באופן שווה לתיאור המצב.

הגורם הבכיר ציין כי לגבי הפתרון ארוך הטווח לעזה, הנשיא משוכנע שהדרך לישראל בטוחה עוברת במדינה פלסטינית והוא נחוש לעשות הכל כדי להביא לכך כשיגמר המשבר.

בהמשך התייחס הבכיר למעורבות ארצות הברית במגעים בין ישראל לחמאס, ואמר: "הנשיא ביידן היה מעורב באופן אישי במגעים ומיד אחרי שבעה באוקטובר פנו ישראל וקטאר לארה״ב והביעו את רצונם בעסקה. "הממשל החליט להקים מעין תא שיפעל בחשאיות וינהל את המגעים בין ישראל, קטאר וארה״ב ולעתים גם מצרים. למן ההתחלה התברר כי חמאס מתנה את שחרור החטופים בהכנסת סיוע ודלק לרצועת עזה וכי ישראל קושרת מתן הפוגות הומניטריות בשחרור חטופים.

"ההישג הראשון היה שחרורן של יהודית ונטלי רענן, שתי אזרחיות אמריקניות", הוסיף. "בבית הלבן עקבו בזמן אמיתי אחר יציאתן מעזה והשתכנעו כי מדובר במודל שיכול לפעול גם לעסקאות רחבות יותר. החזרתם נתנה לנו בטחון שקטאר יכולה לספק את הסחורה דרך התא שייסדנו״, אמר הגורם הבכיר.

"בשיחות, אותן ניהלו ראש המוסד דדי ברנע מהצד הישראלי וראש ה-CIA ויליאם ברנס מהצד האמריקני, הבהירה ישראל כי העסקה חייבת לכלול את כל הנשים והילדים ושעל חמאס להעביר סימני חיים. ארה״ב צידדה בעמדה זו אולם חמאס הסכים בתחילה רק לעשרה". 

יהודית ונטלי רענן (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
יהודית ונטלי רענן (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

הגורם המדיני שפך אור גם על שיחתו של ביידן עם אמיר קטאר בשבוע שעבר: "ביידן הבהיר לאמיר קטאר כי מספר החטופים שהציע חמאס לשחרר אינו מספיק, זאת הייתה שיחה קשה ואינטנסיבית", אמר הגורם הבכיר. בעקבותיה, הסכים חמאס למסור פרטים על כל חמישים החטופים. 

למחרת אישר קבינט המלחמה את עקרונות ההסכם והשר דרמר יחד עם ראש המל״ל הנגבי עמדו בקשר רצוף עם היועץ לבטחון לאומי של ארה״ב ונפגשו עם שליחו של הנשיא ברט מקגורק בישראל. 

ב-17 בנובמבר, אחרי נתק של כמה ימים בין קטאר לחמאס, שוחח ביידן שוב עם אמיר קטאר ואמר לו שהגיע הזמן לסגור עסקה. אחרי השיחה נפגשו נציגי הצדדים בדוחא וניסחו מסמך בן חמישה עד שישה עמודים המפרט את ההסכם. התשובות הסופיות התקבלו ב-19 בנובמבר אחרי שיחה של מקגורק עם ראש המודיעין המצרי.

התמונה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.  אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת : [email protected]