שלושת שופטי ההרכב בבית המשפט הפדרלי לערעורים בוושינגטון פסקו היום (שלישי) פה אחד כי אין בסיס לטענתו של דונלד טראמפ כי לא ניתן להעמיד אותו לדין על הניסיון לבטל את תוצאות הבחירות ב-2020, שבהן הפסיד לג'ו ביידן, מאחר שביצע את המעשים כשהיה נשיא ולכן יש לו חסינו.

טראמפ חשף: "לפני חיסול סולימאני ישראל אמרה שלא תתקוף - אז תקפנו בעצמנו"
טראמפ יסכל את הסיוע לישראל? המכשולים בדרך לאישור בסנאט

"אנחנו לא יכולים לקבל את טענתו של הנשיא לשעבר כי לנשיא יש סמכות בלתי מוגבלת לבצע פשעים שינטרלו את הבלם הבסיסי ביותר על סמכות ביצועית", נכתב בפסיקה שקבעה כי "בתיק הפלילי הזה, הנשיא לשעבר טראמפ הפך לאזרח טראמפ, עם כל ההגנות של כל נאשם אחר בפלילים".

"בשורה התחתונה, עמדתו של הנשיא לשעבר טראמפ תביא לקריסת המערכת שלנו של הפרדת רשויות ותציב את הנשיא מעבר להישג ידן של כל שלוש זרועות השלטון", הזהירו השופטים. "אנחנו לא יכולים לקבל שהנשיאות מציבה את נושאי המשרה הקודמים מעל החוק גם כל הזמן שלאחר מכן".

השופטים קבעו כי טראמפ צריך להודיע עד 12 בפברואר אם הוא מבקש לערער לבית המשפט העליון, או שניתן יהיה להתחיל בהליכים המשפטיים נגדו. המשפט היה אמור להתחיל ב-4 במרץ, אולם בסוף השבוע הודיעה השופטת טניה צ'וקטן מבית המשפט המחוזי בוושינגטון הבירה כי הוא לא ייפתח לפני שתיפתר סוגיית החסינות.

שני קשישים בקרב האחרון שלהם. ג'ו ביידן, דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
שני קשישים בקרב האחרון שלהם. ג'ו ביידן, דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

בקמפיין של טראמפ מיהרו להצהיר כי הנשיא לשעבר "לא מסכים בכבוד" עם הפסיקה וכי יוגש ערעור לבית המשפט העליון, כאשר הטיעון המשפטי הוא שניתן להעמיד נשיאים לדין רק אם הם הורשעו במסגרת משפט בסנאט, בעוד שבמשפט הסנאט של טראמפ לא היה הרוב הנדרש להרשעה.

"אם חסינות אינה ניתנת לנשיא, כל נשיא עתידי שעוזב את התפקיד יואשם מיד על ידי המפלגה היריבה", מסר דובר הקמפיין, סטיבן צ'אונג. "בלי חסינות מוחלטת, נשיא ארה"ב לא יוכל לתפקד כראוי! התביעה של ג'ק סמית המטורלל נגד הנשיא טראמפ על מעשיו הרשמיים והנשיאותיים אינה חוקתית תחת הדוקטרינה של חסינות נשיאותית והפרדת הסמכויות".

נאמניו של טראמפ במערכת הפוליטית מיהרו לתקוף את השופטים. "החלטת בית המשפט לערעורים מעוררת חששות כבדים", אמר ג'ים ג'ורדן, היו"ר הרפובליקני של ועדת המשפט של בית הנבחרים. "הערעור יצטרך לטפל בשאלה של הסרת ההגנות החוקתיות מנשיא על פעולותיו הרשמיות בעודו בתפקיד".