תשעה חודשים לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב, בית המשפט העליון מקיים כעת את שלב הטיעונים באחת השאלות הגורליות ביותר שהוצבו בפני הערכאה העליונה במדינה: האם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, המועמד הכמעט ודאי של הרפובליקנים, יוכל להתמודד בבחירות או שמעורבותו בניסיון להטות את התוצאות ב-2020 מהווה עילה לפסילה לפי החוקה?

לאחר חיסול בכירי חיזבאללה בעיראק: בארה"ב מאיימים - זה לא הסוף
טראמפ יסכל את הסיוע לישראל? המכשולים בדרך לאישור בסנאט

טראמפ ערער לבית המשפט העליון של ארה"ב אחרי שבית המשפט העליון בקולורדו פסק בדצמבר כי הוא לא יוכל להשתתף בפריימריז הרפובליקניים במדינה מאחר שהיה מעורב בהתקוממות כאשר הסית את תומכיו להסתער על בניין הקונגרס ב-6 בינואר 2021, וזאת על אף שעדיין לא נפתח המשפט הפדרלי שבו מואשם טראמפ בפרשה.

במרכז הדיון עומד סעיף 3 של התיקון ה-14 לחוקה שאושר אחרי מלחמת האזרחים וקובע: "אף אדם לא יוכל להיות סנאטור או נציג בקונגרס, או נבחר לנשיא או סגן נשיא, או למלא תפקיד כלשהו, אזרחי או צבאי, תחת ארה"ב או תחת מדינה כלשהי, אם נשבע אמונים לתמוך בחוקת ארה"ב - כחבר קונגרס או בתור מחזיק משרה (officer) של ארה"ב או כחבר בבית מחוקקים מדינתי או כבעל תפקיד ביצועי או משפטי של מדינה כלשהי - והיה מעורב בהתקוממות מרידה נגדה או סייע או הקל על האויבים".

טראמפ מגנה את המהומות האלימות בקפיטול בוושינגטון (צילום: רויטרס)

על פי הטיעון שמציג פרקליטו של טראמפ, ג'ונתן מיטשל, הנשיא לא נחשב "מחזיק משרה של ארה"ב", שלטענתו מכוון רק לבעלי תפקיד ממונים ולא לנבחרי ציבור, ולכן אינו נכלל במסגרת התיקון השלישי. עוד הוא טען כי על מנת שמדינות יוכלו לפסול את טראמפ בהתאם לסעיף 3 יהיה צורך בפעולה של הקונגרס. טענה נוספת היא ששבועת הנשיא גם אינה כוללת את המילה "לתמוך", אלא "לשמר, להגן ולשמור" ולכן אינה חלק מהמוזכר בסעיף 3.

השופטת הליברלית, קטנג'י בראון ג'קסון, העלתה בפני מיטשל את הסוגיה אם אירועי ה-6 בינואר נחשבים התקוממות. "זו הייתה התפרעות", ענה הפרקליט. "זו לא הייתה התקוממות. האירועים היו מבישים, פליליים, אלימים, כל זה, אבל זה לא תואם את המונח התקוממות כפי שהוא מופיע בסעיף 3".

ג'ייסון מוריי, שמייצג את העותרים בקולורדו שהגישו את התביעה על פסילת טראמפ, יצא נגד עמדתו של הנשיא לשעבר. "הטיעון המרכזי שלו הוא שבית המשפט הזה צריך ליצור פטור מיוחד לסעיף 3 שלא יהיה תקף אליו ורק אליו", אמר מוריי לשופטים. "הוא (טראמפ) אומר שסעיף 3 פוסל את כל המתקוממים שמפרים שבועה - מלבד נשיא לשעבר מעולם לא החזיק קודם לכן בתפקיד פדרלי או מדינתי. אין רציונל אפשרי לפטור כזה ובית המשפט צריך לדחות את הטענה שהמנסחים עשו טעות יוצאת מגדר הרגיל".

מדובר בתיק המשפיע ביותר על הבחירות לנשיאות ארה"ב מאז שבית המשפט העליון קבע בתיק של ג'ורג בוש נגד אל גור כי בוש הוא המנצח בבחירות 2020. להכרעת השופטים - שלפי ההערכות צפוי להתקבל בתקופה הקרובה - תהיה השפעה מכרעת על מערכת הבחירות הנוכחית אם הם יחליטו כי סעיף 3 תקף גם כלפי טראמפ ולכן אינו יכול להתמודד לנשיאות. גם אם השופטים יחליטו להעביר את ההכרעה למדינות עצמן, עלול טראמפ לעמוד בפני פגיעה קשה בסיכוייו מאחר שיש מדינות שכבר נערכות לפסול אותו, בדומה לקולורדו.