האנטישמיות מגיעה לשיא: ארגון הצדקה שמגן על יהודי בריטניה מפני אנטישמיות ואיומים נוספים (CST) פרסם היום (חמישי) דו"ח על היקף מקרי האנטישמיות בבריטניה בשנת 2023. כשני שליש מהאירועים שדווחו להם היו ב-7 באוקטובר, ב"חגיגות הטבח" של חמאס: מתוך 4,103 מקרים של שנאה אנטי-יהודית שדווחו השנה, 2,699 (66%) התרחשו ב-7 באוקטובר או לאחר מכן. לפי הארגון, מדובר בעלייה של כ-590% ממה שדווח באותה התקופה בשנה שעברה (392 מקרים).

אביו של הלוחם שהוטלו עליו סנקציות מצד בריטניה: "פרוקסי של ארגוני אנרכיסטים"
כחמישית מהבריטים סבורים: ישראל תהיה נגד בריטניה במלחמת העולם השלישית
"לא מדברת בעברית": כך נראית המציאות העצובה של יהודי בריטניה

בין ה-1 בינואר 2023 עד ל-6 באוקטובר 2023, נרשמו בארגון בממוצע חמש תקריות אנטישמיות ביום. מה-7 באוקטובר עד ה-31 בדצמבר, עלו הדיווחים ל-31 תקריות אנטישמיות בממוצע ביום.

הפגנה פרו ישראלית בלונדון (צילום: רויטרס)
הפגנה פרו ישראלית בלונדון (צילום: רויטרס)

לפי הארגון התקרית הראשונה בהשראת התקיפות של חמאס, דווחה ב-7 באוקטובר בשעה 12:55 שעון בריטניה. בזמן חגיגות שמחת תורה, עבר רכב סמוך לבית הכנסת במחוז הרטפורדשייר בריטניה בעת שהנהג מניף עם אגרוף לעבר היהודים החוגגים. באותו יום נרשמו 31 תקריות. שיא התקריות היה ב-11 באוקטובר, בו דווחו 80 מעשי אנטישמיות - המספר הגבוה ביותר שדווח ליום אחד. שבוע לאחר מכן היה השבוע עם מספר התקריות הגבוה ביותר - 416 תקריות בשבוע.

לטענת הארגון, הדבר מראה שדווקא החגיגות לאחר אירועי השבת השחורה שעשה חמאס - הן שגרמו לאנטישמיות לעלות ברמה חסרת תקדים בבריטניה.

בנוסף נרשמו 266 אירועי תקיפה בשנת 2023, וזו עלייה של 96% מ-136 אירועים מסוג זה שדווחו בשנת 2022, ושוב - הכי הרבה שנרשמו אי פעם בשנה. אירועים אלו מהווים 6% מהסך השנתי, ומדובר בירידה מה-8% שנרשמו בשנתיים הקודמות. עם זאת, אף אחד מהאירועים הללו לא היה חמור מספיק כדי להיחשב כאלימות קיצונית, בהשוואה לאירוע אחד ב-2022.

תקיפה של מסעדה יהודית בלונדון (צילום: רויטרס)
תקיפה של מסעדה יהודית בלונדון (צילום: רויטרס)

באשר לתקיפות בבתי הספר, בשנת 2023 נרשמו 87 תקריות אנטישמיות בבתי ספר יהודיים. ב-111 אירועים נוספים היו מעורבים תלמידי בית ספר יהודים הרחק מבית הספר, לעתים קרובות בדרכם לביתם או מהבית. 127 אירועים עירבו תלמידי בית ספר יהודים או צוות בבתי ספר לא-דתיים. מדובר בסה"כ 325 תקריות אנטישמיות בשנה שהשפיעו על אנשים ורכוש בבית הספר, וזו עלייה של 232% מ-98 תקריות כאלה שנרשמו בשנת 2022. מתוכם, 229 (70%) - התרחשו לאחר ה-7 באוקטובר.

"זהו מספר הדיווחים הגבוה ביותר שדווח ב-CST", נאמר בהתייחס למספר הדיווחים. הארגון, שבאתר שלו ניתן לדווח על מקרי אנטישמיות, אמר כי מדובר בעלייה של 147% מ-1,663 תקריות האנטישמיות ב-2022, ושמדובר במספר גבוה ב-81% מהשיא הקודם שנרשם ב-2021 - שנה שבה נרשמו 2,261 תקריות. ניתן לראות עלייה גם מ-2020 ומ-2019, שנים שבהן דווחו כ-1,800 מקרי אנטישמיות.

תקריות נוספות שאינן נכללו בסטטיסטיקה, הן 2,185 "תקריות פוטנציאליות", כך לפי הארגון. הן לא נכללות כיוון שלאחר חקירה - נשלל כי מדובר בתקריות אנטישמיות. עם זאת, רבים מהאירועים בנושא כוללים פעילות חשודה או "סיור עוין" במקומות יהודיים, וכן פעילות פלילית המשפיעה על "אנשים ומבנים יהודיים" ועל פעילויות אנטי-ישראליות - אך זו לטענת הארגון לא כוללות "שפה אנטישמית" או מוטיבציה או התמקדות בנושא.

מנכ"ל הארגון מארק גרדנר: "היהודים הבריטים חזקים ועמידים. אבל השיא בשנאה נגדם - בושה מוחלטת".

אלי כהן בביקור מדיני בלונדון, בריטניה, עם שר החוץ הבריטי, אלי כהן, ג'יימס קלברלי. צילום: Keith Eccles (Keefikus Entertainment)

גם בממשלת בריטניה לא נשארו אדישים. מזכיר הפנים של הממלכה המאוחדת ג'יימס קלברלי: "העלייה באנטישמיות מצערת לחלוטין. אעשה מה שאוכל כדי להבטיח שהקהילה היהודית תישאר בטוחה". איווט קופר, מזכירת הפנים ב"ממשלת הצללים" (אופוזיציה) של בריטניה, אמרה: "אני מזועזעת. מדובר בכתם בחברה שלנו. אנחנו צריכים לנהוג באפס סובלנות כלפי אנטישמיות בבריטניה, מי שמפיץ את הרעל הזה ברחובות ובאינטרנט יחווה את נחת זרועו של החוק". מפלגתה, הלייבור, מתמודדת בימים אלו נגד אמירות אנטישמיות בעצמה, כיוון ששניים ממועמדיה לפרלמנט הושעו בעצמם לאחר התבטאויות שהשמיעו על ישראל.

בתוך כך, עוד דיווח ה-CST, על 48 תקריות אנטישמיות הקשורות או מתקשרות למפלגות פוליטיות, או של התומכים שלהם - מתוכם, 35 היו קשורים למפלגת ה"לייבור" הבריטית.  זה כולל מקרי אנטישמיות הקשורים לאנשי מפלגת הלייבור, ולפי הדו"ח נאמר ש"אין להתייחס אליהן כתקריות שבוצעו על ידי חברי מפלגת הלייבור".

נזכיר כי לפני כשבוע דווח ב"דיילי מייל" הבריטי כי איראן מגייסת מוסלמים-שיעים בריטים כדי שירגלו אחרי יהודים ומתנגדים למשטר בטהרן - בממלכת בריטניה. זאת במטרה לאסוף מידע שעשוי לשמש את משמרות המהפכה לבצע תקיפות על אדמת בריטניה, כך לפי הדיווח. משרד הפנים של הממלכה: "תמיד עומדים מפני כל איום של מדינות זרות".