ארה"ב חזרה לירח: הנחתת הבלתי מאוישת אודיסאוס של חברת Intuitive Machines הגיעה הלילה בשלום לאדמת הירח, הנחיתה האמריקאית הראשונה על השכן הקרוב של כדור הארץ מאז אפולו 17 בדצמבר 1972 והפעם הראשונה שבה חללית מסחרית של חברה פרטית נוחתת בהצלחה על הירח.

אילון מאסק רומז לרצח? "ג'פרי אפשטיין לא שם קץ לחייו בכלא"
הפרחים לביידן ואירופה: פוטין חזק יותר מאשר בעבר - וזו הסיבה לכך

מחיאות כפיים וקריאות התלהבות מילאו את חדר הבקרה ביוסטון כאשר התקבל אישור כי הנחתת הגיעה לקוטב הדרומי של הירח אחרי תהליך נחיתה מורכב ומסוכן שנמשך 73 דקות. "לאודיסאוס יש בית חדש", הכריזו בחברה.

על אף תקלת תקשורת קצרה, הודיעו ב-Intuitive Machines כי אודיסאוס עומדת יציבה וכי היא מתחילה לשלוח מידע. "אני יודע שזה היה מותח, אבל אנחנו על פני הקרקע ואנחנו משדרים", אמר המנכ"ל סטיב אלטמוס. "ברוכים הבאים לירח".

"היום, בפעם הראשונה אחרי יותר מחצי מאה, ארה"ב שבה לירח", הצהיר מנהל נאס"א, ביל נלסון. "היום זה היום שמראה את העוצמה ואת ההבטחה של השותפות המסחרית של נאס"א. ברכות לכל מי שהיו מעורבים במסע הנהדר והנועז הזה".

אודיסאוס, ששוגרה ביום חמישי שעבר, היא הנחתת הפרטית המסחרית שמגיעה לפני הירח אחרי כישלונות קודמים של "בראשית" של חברת SpaceIL הישראלית ושל חברות מיפן ומארה"ב. הנחתת פותחה על ידי חברת Intuitive Machines מיוסטון כחלק משיתוף הפעולה של נאס"א עם חברות פרטיות להעברת מטענים לירח.

על הנחתת נמצאים שישה מטענים של נאס"א, ובהם מדגים של מתקן ניסיוני שמשלב ניווט ותקשורת, מצלמת סטריאו לחקר הירח ומתקן למחקר של גלי רדיו על פני הירח. כמו כן, הנחתת נושאת שישה מטענים מסחריים נוספים עבור לקוחות אחרים, ובהם חולצת ספורט של חברת קולומביה עם טכנולוגיה חדשנית, יצירות אמנות מיניאטוריות של ג'ף קונס וקפסולת זמן שנועדה לשמר "את המורשת התרבותית והידע של האנושות".

המשימה הנוכחית צפויה להימשך קרוב לשבוע, עד אשר השמש תתרחק מהאזור שבו שוהה הנחתת שלא מותאמת לשרוד את הלילה הארוך על הירח שנמשך קרוב לשבועיים. עם זאת, בהמשך השנה אמורים להתבצע שיגורים נוספים של שתי נחתות נוספות לאתרי נחיתה שונים על פני הירח.