הפרלמנט ההונגרי אישר הערב (שני) אחרי עיכובים רבים את צירופה של שוודיה לברית נאט"ו, ובכך הושלם אחד המהלכים הדרמטיים ביותר שעוררה הפלישה הרוסית הנרחבת לאוקראינה לפני שנתיים.

בישראל לא פוסלים עסקה ארוכת טווח: "לא מדברים על זה בפומבי, גם מטעמים פוליטיים"
נתניהו הבהיר שישראל תצא למבצע ברפיח - התגובה החריפה מירדן לא איחרה להגיע

ברוב של 188 תומכים מול שישה מתנגדים, הצביע הפרלמנט בבודפשט בעד קבלתה של שוודיה כחברה ה-32 בברית הצפון אטלנטית. הונגריה היא האחרונה מבין המדינות החברות שאשררו את הפרוטוקולים של בקשת ההצטרפות השוודית שאושרה בפסגת מנהיגי נאט"ו ביולי 2022, וזאת אחרי שבחודש שעבר גם טורקיה העניקה את האישור שלה. פינלנד, שהגישה את הבקשה יחד עם שוודיה, הפכה לחברה בברית באפריל אשתקד.

ראש הממשלה, ויקטור אורבן, עיכב במשך שבועות ארוכים את האישור השוודי, כאשר מוקדם יותר החודש אף בוטלה ההצבעה ברגע האחרון, בעת שבאולם נכחו שגרירים ממדינות נאט"ו, בהם השגריר האמריקאי, דיוויד פרסמן, שהגיע גם היום כדי לצפות ברגע ההיסטורי. המכשול האחרון הוסר ביום שישי האחרון, כאשר ראש ממשלת שוודיה, אולף קריסטרסון, הגיע לבודפשט לפגישה עם אורבן, שבה נסגרה עסקה של מכירת ארבעה מטוסי קרב שבדים מדגם גריפן לחיל האוויר ההונגרי.

אולף קריסטרסון, ראש ממשלת שוודיה (צילום: רויטרס)
אולף קריסטרסון, ראש ממשלת שוודיה (צילום: רויטרס)

הצטרפותה של שוודיה לברית נאט"ו מסיימת רשמית מדיניות של ניטרליות צבאית שנמשכה 200 שנה, כאשר דעת הקהל והמערכת הפוליטית שינו את עמדתן בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022, בדומה לתהליך המקביל שהתרחש בפינלנד.

ולדימיר פוטין נואם: "כמעט כל הפוטנציאל הצבאי של נאט"ו משמש כנגד רוסיה", צילום: רויטרס

על אף שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, טען תחילה כי הצטרפות שתי המדינות לנאט"ו אינה מהווה איום ישיר על ארצו, מדובר במכה קשה עבור האינטרסים הרוסיים. פוטין גם הצדיק את הפלישה לאוקראינה כתגובה להתרחבות נאט"ו למדינות שהיו תחת השפעת בריה"מ ולאחר מכן רוסיה, אולם כעת הצירוף של פינלנד הגדיל את הגבול המשותף בין נאט"ו לבין רוסיה ב-1,300 ק"מ נוספים.