"ארדואן שוב עומד בפני אתגר פוליטי פנימי בטורקיה, והדרך הכי קלה לעורר את המצביעים היא לתקוף את ישראל על רקע המלחמה בעזה", כך אמר בשיחה עם מעריב ד"ר איתן חי הכהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה ממרכז דיין שבאוניברסיטת תל אביב. זאת, על רקע הדיווחים היום (שלישי) כי הרשויות בטורקיה עצרו שבעה בני אדם בחשד ששיתפו פעולה עם המוסד.

טורקיה שללה את אזרחותו של מנהיג "האחים המוסלמים": חמאס עלול להיות הבא בתור
מכת אנרגיה: ארה"ב פגעה בנקודה הרגישה ביותר של ארדואן וטורקיה

"ב-31.3 יש בטורקיה בחירות לרשויות המקומיות, ורג'יפ טאיפ ארדואן חייב להשיג ניצחון באיסטנבול ובאנקרה", הסביר ינרוג'ק, "אם ינצח, הוא יוכל לקבל המון כסף מאוצר המדינה וכך יממן את הפעילות המפלגתית שלו. חוץ מזה המלחמה בעזה משחקת לידיים שלו, הוא יכול להעלות את הפופולריות של המפלגה שלו, והוא זוכה לתמיכה מהציבור כאשר נראה שהוא עושה מהלכים לטובת הפלסטינים. אנחנו רואים גם בנושא הפרשייה החדשה שנקשרת למוסד הישראלי, שזה כבר יותר משלוש שנים תופעה מתמשכת במסגרתה מדווחות הרשויות מדי פעם שהן עוצרות 'משת"פים של המוסד'".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מה אכפת לטורקי המקומי מישראל כאשר מדברים על עניינים של שירותים מקומיים כמו ארנונה, ניקיון וחינוך? 
"העניין הוא שאתה חושב בזווית הישראלית שהבחירות לרשויות המקומיות והכלליות לא קשורות זה לזה, הבחירות לרשויות המקומיות נחשבות כסוג של הצבעת אמון. בארגע שארדואן משיג ניצחון באיסטנבול ובאנקרה הוא יוכל בעצם לחזק את מעמדו גם כלפיי העולם, זה יהיה מסר בתוך טורקיה שהוא יוכל למשל להביס את ראש עיריית איסטנבול, שקרוב לוודאי יהפוך למועמד פוטנציאלי כנגד ארדואן אם לא יהיה ממפלגתו. למעשה הוא יאתגר אותו ולכן יש גם שיקול אלקטוראלי ארצי".

תומכות הנשיא ארדואן (צילום: Jeff J Mitchell/Getty Images)
תומכות הנשיא ארדואן (צילום: Jeff J Mitchell/Getty Images)

מניסיונך, הפרשיות שנקשרות למוסד בדר"כ מתחילות ברעש תקשורתי ונגמרות בכלום, האם הפעם יש משהו?
"בפרשות הקודמות ראינו עצורים רבים אך כאלו ששוחררו עדיין כ-80 אחוז נמצאים מאחורי סורג ובריח. נאמר שישראל לא מקבלת שום אחריות אבל כן נאמר שישראל משתמשת בחברות למשל של בלשים מקומיים, מפעילה אותה בדברים נקודתיים קטנים".

כמה הבחירות בטורקיה באמת חופשיות ונקיות נוכח שלל המניפולציות?
"אני חושב שהן חופשיות. הבחירות הכלליות הסתיימו עם ניצחון רק לאחר סיבוב שני אבל הקמפיינים של האופוזיציה אל מול הממשלה הם לא אותו דבר. ארדואן משתמש בכל התשתית של המדינה הטורקית לטובתו ולא מאפשר לאופוזיציה הטורקית לעשות קמפיין שווה ומגביל אותם בתקשורת הממוסדת טלוויזיה וכיוצא בזה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג לצד נשיא טורקיה ארדואן (צילום: חיים צח, לע''מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג לצד נשיא טורקיה ארדואן (צילום: חיים צח, לע''מ)

בזמנו ארדואן רצה לחמם את היחסים עם ישראל, מה קרה שהוא חזר אחורה?
"הוא גדל מלידה בחינוך האיסלאמי ומה שרואים כעת זה באמת מדיניות חוץ שהיא האידאולוגיה שלו ולא איזשהו מדיניות חוץ פרגמטית, אז לכן גם בנאומים שהוא העביר בפרלמנט הוא נקט בעמדה מאוד פרו חמאסית שזה סוגר את כל הדלתות עבורנו ולכן הוא גם לא ישמש גם כמתווך במלחמה".

ומה קורה כעת לכלכלה הטורקית? 
"הלירה ממשיכה להתדרדר וכל יום לאבד מערכה. הוא מן הסתם עדיין זקוק להשקעה זרה ולכן הוא עשה את הפרסה הזאת מול ישראל, אבל בגלל העובדה שהוא לא יכול להרשות לעצמו אידיאולוגית לנהוג אחרת הוא בעצם סיים את נירמול היחסים עם ישראל".