מתיחות גוברת בים סין הדרומי: הפיליפינים דרשה אתמול (שני) מסין להוציא את כל כלי השיט שלה מאזור שרטון איונגין אחרי שהאשימה כי ארבעה מלחים נפצעו קל, כאשר ספינות סיניות ירו עם תותחי מים והתנגשו במכוון בספינה של משמר החופים הפיליפיני.

אחרי המתנחלים: ארה"ב הטילה סנקציות על בכיר לשעבר באמ"ן
למה ארדואן כל כך אובססיבי אלינו? עכשיו נחשפת הסיבה

לפי משמר החופים של הפיליפינים, אתמול בוצעה משימה שגרתית של העברת אספקה לחיילים המוצבים על האונייה סיירה מאדרה, שמשמשת כבסיס על שרטון איונגין שבאיי ספרטלי. אולם ספינות של משמר החופים הסיני ושל המיליציה הימית הסינית חסמו את דרכם של כלי השיט הפיליפיניים והפעילו תותחי מים ואף התנגשו בספינת אספקה. כתוצאה מכך, נפצעו ארבעה מלחים באופן קל משברי זכוכית אחרי שהתותחים ריסקו חלון צד ונגרם נזק קל לספינה אחת לפחות.

במשמר החופים הפיליפיני הצהירו כי "שום תמרונים מסוכנים והפעלה של תותחי מים לא ירתיעו אותנו מלהמשיך את משימות האספקה עבור החיילים על השרטון". נציג של השגרירות הסינית במנילה זומן למשרד החוץ, שם הוצגה בפניו הדרישה כי "כל כלי השיט הסיניים יעזבו את מתחם השרטון באופן מיידי".

נשיא סין שי ג'ינפינג  (צילום: רויטרס)
נשיא סין שי ג'ינפינג (צילום: רויטרס)

מנגד, הסינים טענו כי משמר החופים "נקט באופן חוקי בצעדים נגד כלי שיט פיליפיני שחדר באופן בלתי חוקי" למים הסמוכים לשרטון. בגלובל טיימס, אחד השופרות של המשטר בבייג'ינג, נכתב כי "המתיחות הנוכחית בים סין הדרומי נגרמה בגלל שהפיליפינים משנה באופן חד צדדי את הסטטוס קוו כדי לשרת את האינטרסים הבלתי לגיטימיים של פוליטיקאים מסוימים" והזהיר כי "ההחלטות והמעשים הבלתי מקצועיים ובלתי הגיוניים של הפיליפינים מביאים לסף מסוכן של סכסוך ומלחמה".

ים סין הדרומי, אחד מנתיבי השיט החשובים ביותר עבור הכלכלה העולמית, מהווה זירת מחלוקת בין סין - שטוענת לבעלות על מרבית שטחי הים, כולל איי ספרטלי ואיי פראסל - לבין המדינות הסובבות, בהן הפיליפינים. בחודשים האחרונים, נרשמו עימותים בין ספינות פיליפיניות לבין ספינות סיניות באזור שרטון איונגין, שנקרא גם שרטון תומס השני, אולם מדובר במקרה חריג שבו יש נפגעים.