נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשא הלילה את נאום "מצב האומה" השנתי, בנוכחות מיה שם ששוחררה משבי חמאס ונציגי משפחות החטופים בעלי אזרחות אמריקאית. מטבע הדברים החלק הארי של הנאום התמקד בסוגיות פנים ובמאבק מול הרפובליקנים והנשיא לשעבר דונלד טראמפ (אותו לא הזכיר בשמו) על דמותה וצביונה של ארה"ב בשנים הבאות. ד"ר שי הר-צבי, ראש התחום הבינלאומי והמזרח התיכון במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, התייחס הבוקר (שישי) לנאום בשיחה עם "מעריב".

שרה הייתה מעורבת? פרטים חדשים ומפתיעים מתגובת הליכוד לדו"ח מירון
הלוחמת שלא עוצרת גם ברמדאן: "רואה בעצמי מפקדת מג"ב הראשונה" | פודקאסט מעריב

לדברי הר-צבי, "ביידן הקדיש חלק מנאומו למלחמה בעזה ולצורך לפתור את המשבר ההומניטרי ברצועה, באופן שהמחיש את החשיבות הרבה שהוא מייחס לסוגיה. לדבריו, לאחר הטבח שחמאס ביצע ב-7 באוקטובר, 'היום הקטלני ביותר לעם היהודי מאז השואה', לישראל יש את כל הזכות להילחם בו. בה-בעת, ביידן הדגיש כי לישראל יש את 'האחריות להגן על חייהם של אזרחים חפים מפשע', וציין כי עד כה נהרגו יותר מ-30 אלף פלסטינים, 'מרביתם אינם אנשי חמאס'. בדברים אלו הכיר למעשה ביידן בנתונים של משרד הבריאות של חמאס באשר למספר ההרוגים".

"ביידן הפנה מסר ישיר לממשלה באומרו כי היא חייבת לאפשר הכנסת סיוע בהיקפים משמעותיים לרצועת עזה", המשיך הר-צבי. "לדבריו, 'סיוע הומניטרי לא יכול להיות שיקול משני או קלף מיקוח, שכן הגנה על חיי אזרחים חפים מפשע חייבת להיות בראש סדר העדיפויות'. בהקשר זה, ביידן הכריז כי הורה לצבא ארה"ב לפעול להקמת 'מזח זמני' בחופי עזה שיוכל לקלוט ספינות שיובילו סיוע הומניטרי, תוך הבהרה כי חיילים אמריקאים לא יפעלו בשטח עזה".

לפי הר צבי, "דברים אלו ממחישים את הביקורת הגוברת מצד הממשל על התנהלות ישראל בשתי סוגיות מרכזיות - הפגיעה הרחבה באוכלוסייה והמצוקות ההומניטריות. ההחלטה למעורבות ישירה של ארה"ב בניסיון לפתור את המצוקות ההומניטריות, גם אם נעשתה בתיאום ישראל, משקפת את החשש מהיווצרות אסון הומניטרי ואת חוסר האמון ביכולתה של ישראל לתת מענה תשתיתי לפתרון המצב. יתרה מכך, נוכח האפשרות למבצע צבאי ברפיח, עולה כי הממשל לא יהיה מוכן להעניק אור ירוק לפעילות שכזו ללא תוכנית ישראלית ישימה להנעת יותר ממיליון עזתים השוהים במרחב. בהקשר זה יש להזכיר את הדיווחים בתקשורת האמריקאית כי הממשל שוקל לדרוש מישראל להימנע משימוש בנשק צבאי במבצע ברפיח".

תושבים מרפיח נמלטים מבתיהם (צילום :רשתות ערביות)

"ביידן עוד הדגיש, כי הממשל פועל ללא הפסקה להשגת הפסקת אש מיידית שתימשך לפחות שישה שבועות ותאפשר להחזיר את החטופים לבתיהם ולהקל את המצוקות ההומניטריות. דברים אלו משקפים את התפיסה אותה מציג הממשל בשבועות האחרונים. במוקד - השגת מתווה לשחרור החטופים ולהפסקת אש בעזה כמפתח העשוי לייצר תגובת שרשרת שתוביל לשיכוך ההסלמה האזורית בכללותה מלבנון ועד תימן. בראש ובראשונה, הדבר עשוי לאפשר הפסקת אש בצפון ולסלול את הדרך להסכמות רחבות עם חיזבאללה על הסגת כוחותיו", ציין הר-צבי.

הוא הסביר כי "באשר לתהליך המדיני מול הפלסטינים, ביידן הבהיר כי הפתרון היחיד לסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא פתרון שתי המדינות. לדבריו, 'אין מסלול אחר שיבטיח את ביטחון ישראל ואת הדמוקרטיה שלה. אין מסלול אחר שיבטיח שהפלסטינים יוכלו לחיות בשלום ובכבוד. אין מסלול אחר שיבטיח שלום בין ישראל לכל מדינות ערב, כולל סעודיה'. ביידן הדגיש שהוא אומר זאת כתומך של ישראל כל חייו וכנשיא היחידי שביקר בישראל בזמן מלחמה".

לדברי הר-צבי, "גם בדברים אלו ביידן חוזר למעשה על התפיסה אותה מציג הממשל לפיה בפני ישראל ניצבת הזדמנות ליצור ברית עם מדינות ערב כנגד הציר האיראני. ברם, תנאי הכרחי לכך ולנכונות של מדינות ערב להשקיע משאבים בשיקום עזה הוא הצגת אופק מדיני לפלסטינים בדמות חזון שתי המדינות ולשילובה של הרשות הפלסטינית 'המחודשת' בתהליכי השיקום".

עלי חמינאי (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי (צילום: רויטרס)

באשר לאיראן אמר הר-צבי, כי "ההתייחסות לאיראן הייתה מצומצמת ביותר וללא התייחסות לתוכנית הגרעין הצבאי של איראן. לדבריו היציבות במזה"ת כוללת התמודדות מול האיום האיראני ולכן ארה"ב הקימה כוח בינלאומי כדי להגן על חופש השייט בים האדום. עם זאת, ביידן נמנע מלהציב איומים ישירים כנגד איראן באופן שמשתלב בתפיסת ההכלה שלו כלפיה".

"בשורה התחתונה, דבריו של ביידן שבו והמחישו את הצורך של ממשלת ישראל לגבש אסטרטגיה ברורה וישימה שתיתן בין היתר מענה למצוקות ההומניטריות ולסוגיית האחריות על ניהול הרצועה 'ביום שאחרי'. זאת, לצד ההשתלבות בתהליכים האזוריים הרחבים שמציע הנשיא ביידן, שיש בהם כדי לאפשר לישראל לממש את מטרות המלחמה ולחזק את העוצמות האסטרטגיות הכוללות שלה", סיכם.