המועצה המחוקקת של הונג קונג אישרה היום (שלישי) פה אחד חוק ביטחון לאומי חדש שקובע עונשים חמורים על בגידה, חתרנות וחבלה. "זה יום היסטורי", חגג המושל, ג'ון לי, את המהלך שמהדק את השליטה הסינית באחד המרכזים הפיננסיים החשובים בעולם.

ישראל צופה מהצד: מאבק הכוחות בין חמאס לרשות הפלסטינית בעזה נחשף

כל 89 חברי המועצה המחוקקת, שאינה כוללת יותר צירים המזוהים עם המחנה הפרו דמוקרטי, הצביעו בעד הצעת החוק הדרקונית, שקיבלה את השם הרשמי "סעיף 23". לטענת הממשל המקומי, החקיקה - הראשונה מסוגה שמתקבלת בהונג קונג - נועדה לסגור חורים שנותרו אחרי שבייג'ינג כפתה חוק ביטחון לאומי בשנת 2020 בעקבות ההפגנות נגד השלטון.

לפי החוק החדש, העונש על בגידה, חתרנות והסתה בקרב כוחות הביטחון יעמוד על מאסר עולם. העונש על חבלה שמסכנת את הביטחון הלאומי עומד על 20 שנה, אולם ניתן לגזור עונש מאסר עולם במקרה של "קשירת קשר עם כוח חיצוני", כלומר מעצמה זרה. עוד קובע החוק, כי העונש על כוונה להסית מגיע לשבע שנות מאסר ועולה לעשר שנים במקרה של "קשירת קשר עם כוח חיצוני". העונש על ריגול הוא 20 שנה, העונש על החזקה בלתי חוקית של סודות מדינה הוא שלוש עד חמש שנות מאסר ועל חשיפת סודות יש עונש של חמש עד עשר שנות מאסר. השתתפות בפעילויות של ארגונים שהוצאו מחוץ לחוק תוביל למאסר של עשר עד 14 שנה.

כמו כן, תקופת המעצר לפני משפט תוכל להגיע עד 16 יום ובתי המשפט יוכלו למנוע מחשודים לקבל ייעוץ משפטי "מעורכי דין מסוימים". השוטרים גם יוכלו למנוע מעצורים להיפגש לחלוטין עם עורכי דין ב-48 השעות הראשונות בטיעון של "סיכון הביטחון הלאומי או גרימת חבלה גופנית לאדם כלשהו".

ניסיון קודם להעביר חקיקה דומה בשנת 2003 סוכל בשל הפגנות ענק בהונג קונג, אולם האישור המהיר של הצעת החוק הנוכחית, ימים ספורים בלבד לאחר שהונחה בפני המחוקקים, מעיד על השליטה המוחלטת של המשטר הסיני במושבה הבריטית לשעבר, ששבה לשלטון סיני ב-1997 ואפשרה זכויות רבות יותר לתושבים עד תחילת העשור הנוכחי.

"זה יום היסטורי עבור הונג קונג, רגע היסטורי שחיכינו לו 26 שנה, שמונה חודשים ו-19 יום", הכריז מושל הונג קונג, ג'ון לי, שציין כי החוק ייכנס לתוקף כבר ביום שבת הקרוב. הוא הוסיף כי החוק "יאפשר להונג קונג למנוע ביעילות פעולות ריגול, את הקונספירציות והמלכודות של יחידות מודיעין ואת החדירה והנזק של כוחות אויב".