ממשלת בריטניה הטילה היום (שני) באופן ישיר על סין את האחריות למתקפת הסייבר נגד ועדת הבחירות המרכזית ולחדירה לפרטים האישיים של עשרות מיליוני בעלי זכות בחירה ובניסיון לעקוב אחרי חברי פרלמנט. סגן ראש הממשלה, אוליבר דאודן, עדכן אחרי הצהריים את חברי הפרלמנט כי חקירה ממושכת של שירותי הביטחון זיהתה כי "שחקנים שקשורים לסין" עמדו מאחורי החדירה למערכות של ועדת הבחירות. הפריצה החלה באוגוסט 2021, אולם לא זוהתה עד אוקטובר 2022, כאשר רק באוגוסט אשתקד הודו הרשויות בקיומה של המתקפה.

ארה"ב לא הטילה וטו במועצת הביטחון; נתניהו: "המשלחת הישראלית לוושינגטון מבוטלת"

במהלך הפריצה הממושכת, השיגו ההאקרים הסינים גישה למרשם המצביעים שכולל את השמות ואת הכתובות של כל בעלי זכות הבחירה בבריטניה בין השנים 2014 עד 2022 - יותר מ-40 מיליון בני אדם. לפי ועדת הבחירות, כ-28 מיליון בני אדם שהופיעו במרשם ביקשו שהמידע לגביהם לא יופיעו בפומבי והפריצה למערכות פגעה בפרטיות שלהם. עם זאת, דאודן ציין כי החדירה "לא השפיעה על ביטחון הבחירות" וכי הפריצה למידע "לא מסכנת בדרך כלל את מי שהושפעו מכך".

כמו כן, דאודן אישר כי "שחקן שקשור לסין" עמד גם מאחורי הניסיון לחדור לדואר האלקטרוני של מספר חברי פרלמנט, אולם צעדי האבטחה ההדוקים סיכלו את החדירה לחלוטין. הפוליטיקאים הם סר איאן דנקן-סמית שכיהן בעבר כמנהיג השמרנים, טים לוטון שכיהן בעבר במשרד החינוך וסטיוארט מקדונלד מהמפלגה הסקוטית הלאומנית.

"הפעולות האלה מדגימות מגמה ברורה ומתמשכת של התנהגות שמסמנת כוונה עוינת מצד סין", אמר דאודן, שהבהיר כי היחסים עם סין יהיו תלויים באופן שבו יתנהל המשטר בבייג'ינג. "איום הסייבר מצד שחקנים שקשורים לסין הוא אמיתי ורציני. אבל יש לנו נחישות ורצון חזקים יותר כדי להתנגד לכך".

בעקבות זאת, הודיעו בריטניה וארה"ב כי הן מטילות סנקציות על שני אזרחים סינים ועל חברת טכנולוגיה מהעיר ווהאן, בשל המעורבות "בפעולות סייבר זדוניות" בשתי המדינות. לפי ההודעה של משרד האוצר האמריקאי, החברה הסינית קשורה לקבוצת APT 31 שמורכבת מהאקרים ומסוכני ביון סיניים ובין השאר גם פעלה נגד אנשי צוות בבית הלבן ובמשרדים של הממשל האמריקאי, נגד חברי קונגרס וסנאטורים ונגד תשתיות חיוניות במגזר האזרחי והביטחוני.

נשיא סין שי גינפינג  (צילום: רויטרס)
נשיא סין שי גינפינג (צילום: רויטרס)

בשגרירות הסינית בלונדון מיהרו לדחות את ההאשמות הבריטיות. "התקפות הסייבר לכאורה של סין נגד בריטניה הן המצאה מוחלטת והשמצה מרושעת", נמסר. "אנחנו מתנגדים בתוקף להאשמות כאלה. סין תמיד נלחמה נגד כל הסוגים של התקפות הסייבר".

מוקדם יותר היום, ראש הממשלה, רישי סונאק, כינה את סין בתור "האתגר שמגדיר את התקופה". "סין מתנהלת באופן אסרטיבי יותר ברחבי העולם, רודנית בבית והיא מייצגת אתגר שמגדיר את העידן, וגם את האיום הגדול ביותר מצד מדינה כלפי הביטחון הכלכלי שלנו", אמר. "לכן, עלינו לנקוט בצעדים כדי להגן על עצמנו, וזה מה שאנחנו עושים". הוא גם טען כי בריטניה היא "מובילה בעולם" בתחום אבטחת הסייבר וכי "מנהיגים אחרים רוצים ללמוד ולדבר אתנו כי הם מאמינים שהיכולות שלנו חזקות מאד".

במסיבת עיתונאים שקיים דנקן-סמית עם שני עמיתיו שגם היו יעד לניסיון החדירה הסיני, הוא תקף את הממשלה על שהיא מגלה פייסנות כלפי סין, והשווה זאת לניסיונות הפיוס מול גרמניה הנאצית לפני מלחמת העולם השנייה. "לא אנחנו, ולא אף אחד אחר מעמיתינו הפרלמנטריים, לא נשתוק לנוכח הבריונות מצד בייג'ינג", הצהיר.