האנטישמיות בבריטניה מתרחבת?  בבריטניה, הממשלה אמרה למפגינים כי ההפגנות נגד המלחמה של ישראל בעזה "מעוררים פחד בפני המחוקקים", ואף "עומדת סכנה בערעור ההליך הדמוקרטי - כי הם מפחדים להביע את דעותיהם". היא קראה למפגינים להירגע, ואף שוקלת להרחיב את ההגדרה של המושג "קיצוניות" כדי לתת לפקידים כוח רב יותר מול חוסר הסובלנות בחברה. כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל".

"האיסלאמיסטים שולטים בלונדון": מחוקק בבריטניה תקף את ראש העיר
יפגע בתמיכה בישראל? בבריטניה מעריכים: הפרלמנט הבא יהיה יותר פרו-פלסטיני
כחמישית מהבריטים סבורים: ישראל תהיה נגד בריטניה במלחמת העולם השלישית

לפני כמה שבועות, כ-80 מפגינים פרו-פלסטינים הפגינו מחוץ לביתו של חבר הפרלמנט של בריטניה, טוביאס אלווד, מהמפלגה השמרנית במדינה. הם צעקו לעברו "אתה לא יכול להסתתר, אתה תומך ברצח עם". המשטרה הזהירה אותו, וביקשה ממנו להתרחק מביתו. גם, ג'ו סטיבנס, מחוקקת מפלגת הלייבור מהאופוזיציה שלא תמכה בהפסקת אש מידית בעזה, "חטפה" מפרו-פלסטינים. משרדה נצבע באדום ונתלו פוסטרים שהאשימו אותה "בדם על ידיה". היא אמרה בתגובה: "אם מישהו כתב את המילה 'רוצח' על הדלת שלך, זה מאיים".

בנימין נתניהו, רישי סונאק (צילום: REUTERS/Toby Melville)
בנימין נתניהו, רישי סונאק (צילום: REUTERS/Toby Melville)

ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, התבטא נגד התופעה ואמר בתחילת החודש: "מה שהתחיל בהפגנות ברחובות, עבר להפחדות, איומים ומעשי אלימות מתוכניים. מאז ה-7 באוקטובר, יש מי שמנסים לנצל את החרדה שכולנו מרגישים כדי לקדם אג'נדה אידיאולוגית מפצלת ומלאת שנאה". סונאק נפגש לאחרונה עם המשטרה הבריטית כדי להאיץ בה לנקוט בפעולה חזקה יותר נגד מפגינים שמציגים כרזות של תמיכה בארגון הטרור חמאס. הוא גם ביקש ממפקדי המשטרה לפעול אם המפגינים מכוונים להגיע לבתי מחוקקים.

הפגנה נגד אנטישמיות בבריטניה (צילום: קמפיין נגד אנטישמיות בבריטניה)
הפגנה נגד אנטישמיות בבריטניה (צילום: קמפיין נגד אנטישמיות בבריטניה)

אך האיום כבר משפיע. מייק פריר, מחוקק מהמפלגה השמרנית שמייצג מחוז בחירה עם קהילה יהודית גדולה בצפון לונדון, אמר שיפרוש מהפוליטיקה בבחירות הכלליות הבאות. משרדו הוצת והוא גם קיבל אי-מייל שבו נכתב: "אתה אדם שראוי להצית". החשוד שנעצר אמר לתובעים שמעשיו "לא קשורים לפוליטיקה", אך זאת לא עזר, כי פריר אמר שזה "הקש האחרון" לאחר שנים של איומים. הוא הוסיף כי הוא לובש באופן קבוע אפודי מגן באירועים ציבוריים - למקרה שהוא יידקר.

צעירה בריטית משחיתה דיוקן של הלורד בלפור בקיימברידג' (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

ג'ון וודקוק, חבר בבית הלורדים - הבית העליון של הפרלמנט הבריטי, אמור להגיש לממשלת בריטניה דוח על אלימות פוליטית בקרוב. הוא אמר כי המחוקקים "מופצצים בהתעללות, שאינה עולה בקנה אחד עם חופש הביטוי והבעת הדעה. מדובר בניסיון להביא אנשים לכניעה". הוא חושש שהפרקטיקה המקטבת והמפחידה שהטרידה את האמריקאים, כמו הסתערות על הקפיטול בארה"ב, תגיע גם אליהם: "היינו רגועים מידי לגבי זה בשנים האחרונות. צריך לאפס את הנרטיב", אמר.

הפגנה ''פרו-פלסטינית'' בלונדון (צילום:  REUTERS/Hollie Adams)
הפגנה ''פרו-פלסטינית'' בלונדון (צילום: REUTERS/Hollie Adams)

זאת לאחר ששני מחוקקים נרצחו על ידי קיצוניים בעשור האחרון, בהן ג'ו קוקס שהייתה פוליטיקאית בריטית ממפלגת הלייבור שנדקרה על ידי איש ימין קיצוני ב-2016, וחבר הפרלמנט בבריטניה לשעבר דיוויד איימס שנדקר על ידי פעיל של "המדינה האיסלאמית" ב-2021.

חברי פרלמנט רבים דיווחו לאחרונה על חששותיהם מאלימות נוספת. במהלך הדיון על הפסקת האש בעזה, יו"ר בית הנבחרים לינדסי הויל איפשר לאופוזיציה לדלג על ההצבעה בנושא. הוא אמר כי קיבל את ההחלטה כיוון שהיה מודאג באשר לביטחונם של המחוקקים - אם לא יתמכו בהפסקת אש מידית.

הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון  (צילום: רויטרס)
הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון (צילום: רויטרס)

לפני כמה ימים, רובין סימקוקס, היועץ העצמאי למשרד הפנים הבריטי לענייני ביטחון לאומי וטרור, אמר שלונדון הפכה ל"אזור שאסור ליהודים ללכת בו" בעקבות הפגנות פרו-פלסטיניות. על פי הדיווח ב-BBC  סימקוקס דחק בשרים "להיות נועזים יותר ולהיות מוכנים לקבל סיכון משפטי גבוה יותר" בהתמודדותם עם הקיצוניות. בשבוע שעבר הזהיר ראש הממשלה סונאק מפני כוחות "המנסים לקרוע את המדינה לגזרים". סימקוקס כתב ב"טלגרף" כי סונאק צדק כשהצביע על עלייה בקיצוניות. הוא אמר שהוא זקוק כעת ל"מדיניות כדי לעמוד בהיקף האתגר".

בהפגנות פרו-פלסטיניות בבריטניה שקוראות לשלום והפסקת אש מספר פעמים בחודש, יש קריאה לבריטניה לנקוט בקו קשה יותר נגד ישראל, אך גם המון אמירות אנטישמיות. בעת ההצבעה אם לקרוא להפסקת אש בעזה בפרלמנט, הסיסמה "מהנהר עד לים" הוקרנה על בית הנבחרים. עם זאת, בשבת מתוכננת צעדה בלונדון - שתסתיים מול שגרירות ארה"ב, והמפגינים אומרים שההפגנה "תהיה שלווה".

"מסע הסולידריות של פלסטין", ארגון שמארגן רבות מההפגנות הגדולות בלונדון, אמר כי מעט מאוד מפגינים נעצרים והוא אינו תומך באלימות. PSC, שביקר בעבר את החלטתה של בריטניה לרשום את חמאס כארגון טרור, אמר כי קריאת "מהנהר לים" היא קריאה לחופש, לא לאלימות.

בצרפת, איטליה וגרמניה אסרו על קיום ההפגנות, אך בבריטניה ישנה עדיין מחלוקת בנושא - היכן מסתיים חופש הביטוי, ואיפה מתחילה הקיצוניות.