מלחמת חרבות ברזל: שבעה עובדי סיוע מהמטבח העולמי (WCK) נהרגו בשוגג בתקיפה אווירית שבוצעה על ידי צה"ל בשבוע שעבר. כעת, אתר אמריקני טוען, כי בין עובדי הסיוע שנהרגו, היו גם מרגלים בריטים שסייעו בניסיון לאתר חטופים.

סקר מדאיג בבריטניה חושף: האם הממלכה תאלץ לאמץ את חוקי השריעה?
לנסראללה כנראה יש תוכניות אחרות בלבנון וישראל היא חלק מהתרגיל

ג'ון צ'פמן, בן 57

צ'פמן היה אזרח בריטניה. הוא היה בצוות האבטחה של WCK. צ'פמן היה יוצא חיל הנחתים המלכותי ושירת גם בכוחות המיוחדים. "הוא מת בניסיון לעזור לאנשים והיה נתון למעשה לא אנושי", אמרה משפחתו בהצהרה. "הוא היה אב, בעל, בן ואח מדהים". 

ג'יימס הנדרסון, בן 33

הנדרסון היה ידוע בכינויו ג'ים ושירת שש שנים בתור חייל מארינס מלכותי. הנדרסון נולד וגדל בקורנוול שבדרום מזרח אנגליה. סקיי ניוז דיווחה, כי הנדרסון היה אמור לעזוב את עזה ביום שני - היום שבו נהרג. הנדרסון היה חלק מצוות האבטחה של WCK יחד עם צ'פמן.

ג'יימס קירבי, בן 47

קירבי נולד וגדל בבריסטול שבדרום מערב אנגליה ושירת תקופה ארוכה בצבא הבריטי לפני שעבר לעבודת אבטחה פרטית. בת דודתו של קירבי, איימי רוקסבורג-בארי, אמרה שהוא "ג'נטלמן מכל הלב" שתכנן לקחת את אמו ודודתו לחופשה מפתיעה לאחר שיחזור מעזה. קירבי סווג על ידי הכוחות המיוחדים הבריטים כצלף מצטיין ומומחה חומרי נפץ מיומן. קירבי שירת בעבר באזורי סכסוך כמו בוסניה והרצגובינה, אז באפגניסטן.

מה שראוי לציון הוא הקשר בין שלושת אנשי הצבא הבריטי, שהוא העסקתם בחברת האבטחה הבריטית הידועה (Solas Global). חברה זו קשורה קשר אדוק למודיעין הבריטי, סקוטלנד יארד, ורוב העובדים בה הם אנשי צבא לשעבר. התברר שהשלושה הללו היו סוכנים של המודיעין הבריטי, במשימת ריגול שנועדה לסייע לאתר את החטופים, ועל כן הוכנסו לשורות ארגון סיוע הומניטרי.

על פי הדיווח, שלושתם שירתו בעבר בכוחות מיוחדים (SAS ואחרים). בריטניה השתמשה בטקטיקה זו פעמים רבות בעבר, והכניסה את סוכניה לארגונים הומניטריים, סיוע ורפואה. זו הסיבה לזעם הבריטי, שהוביל לזימון חריג של שגריר ישראל למשרד החוץ. ההפצצה, שהתרחשה בטעות, הביאה ל"שערורייה גדולה" שבריטניה לא רצתה לחשוף, בנוסף לאיבוד שלושה מהמרגלים והסוכנים החשובים ביותר שלה בעזה.

עזתים עומדים ליד רכב ארגון הסיוע שנפגע השבוע בעזה  (צילום: רויטרס)
עזתים עומדים ליד רכב ארגון הסיוע שנפגע השבוע בעזה (צילום: רויטרס)

ג'ייקוב פליקינגר, בן 33

פליקינגר נשא אזרחות כפולה של ארצות הברית וקנדה. הוא שירת יותר מעשר שנים בכוחות המזוינים של קנדה ושירת באפגניסטן, כך דיווחה סוכנות הידיעות AP. בפוסט של WCK אמר הארגון, כי פליקינגר היה בין ארבעת החברים שנהרגו שהיו בצוות הסיוע. אמו, סילבי לאברק, אמרה לסוכנות הידיעות AP כי לאבד את בנה הוא "אובדן קיצוני", אך היא "לא הופתעה" כי הוא הושקע רבות ב"עבודה מסוג זה".

"היו כמה פעמים שחשבתי שיש סיכוי שהחיים שלו יהיו קצרים", אמרה. "הוא היה די פראי. הוא היה מאוד אינטנסיבי, אבל גם מאוד חכם". לפליקינגר הייתה חברה בת 22 ותינוק בן שנה בקוסטה ריקה.

הוושינגטון פוסט דיווח כי פליקינגר אמר לאביו, הפרוד מלברק, לספר לאמו שהוא נוסע לקפריסין ולא לעזה, כי הוא לא רצה שהיא תדאג. אמו אמרה שהיא מאמינה ששיירת הסיוע הייתה מטרה מכוונת של הצבא הישראלי. מותו של פליקינגר הוא הפעם הראשונה בה נהרג אמריקאי בעזה על ידי צה"ל מתחילת המלחמה.

תקיפת ארגון הסיוע בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Zakot)
תקיפת ארגון הסיוע בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Zakot)

סייפדין עיסאם עיאד אבוטחה, בן 25

אבוטחה היה פלסטיני שעבד ב-WCK כנהג ומתרגם מתחילת השנה. אחיו אמרו שהוא צעיר מסור שהיה להוט לעזור לפלסטינים אחרים בסכסוך. אחיו אמר שהוא קיווה להתחתן אם המלחמה לא תתרחש.

דמיאן סובול, בן 35

סובול היה אזרח פולני. הוא היה מנהל וחלק מצוות הסיוע. הוא היה ידוע כעליז, ידידותי ובעל תושייה, והוא עלה במהירות בסולם הדרגות ב-WCK.

דובר צה"ל מגיב להרג עובדי הסיוע בעזה (צילום :דובר צה"ל)

ללזאומי 'זומי' פרנקקום, בן 43

פרנקקום הייתה אזרחית אוסטרלית שהיה חלק מצוות הסיוע של WCK. חבריה ומשפחתה זכרו אותה כאישה אמיצה וחסרת אנוכיות. קרובי משפחתה של פרנקקום אמרו שהיא "בן אדם יוצא דופן שנהרגה בעבודתה שאהבה כל כך".