רשת הטלוויזיה האמריקאית, ABC, דיווחה הבוקר (רביעי) כי תכניתו של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, להקים את מזח הסיוע ההומניטרי הצף מול חופי עזה צפויה לעלות בין 180 ל-200 מיליון דולר למשלם המיסים האמריקאי. מיקומו של המזח המדובר יהיה כחמישה קילומטרים מול החוף בצפון עזה ומטרתו היא להעביר ביתר קלות מזון, מים ותרופות לתוך הרצועה.

בשל המלחמה בעזה: נוצרים נקברים בבתי קברות מוסלמים

המשבר עם טורקיה: מה המניע של ארדואן ואיך ישראל צריכה להגיב?

על פי הדיווח של הערוץ, העלות הסופית של הפרויקט עוד צפויה להשתנות, כאשר לפי שעה גורמים רשמיים בארה"ב דוחפים לסיומם של המאמצים להקמת המזח ההומניטרי. הגורמים פועלים על מנת לסכם את הפרטים המרכזיים של הפרויקט כגון אילו מדינות וארגונים הומניטריים ייקחו אחריות על פיזור הסיוע ברחבי רצועת עזה וכמו כן כיצד יוכלו לשמור על ביטחונם של החיילים האמריקאים שיוצבו במרחק לא רב מהחוף העזתי.

נמל צף בתרגיל של חיל הים האמריקאי מול וירג'יניה ב-2022  (צילום: משרד ההגנה האמריקאי)
נמל צף בתרגיל של חיל הים האמריקאי מול וירג'יניה ב-2022 (צילום: משרד ההגנה האמריקאי)

עוד צוין בדיווח כי הפרויקט שצפוי להיות מוכן בתחילת החודש הבא, יכלול שש ספינות של חיל הים האמריקאי וכ-1000 חיילי צבא ארה"ב שיוכלו לספק כ-2 מיליון ארוחות ביום לתושבי הרצועה. כזכור, האמריקאים בחרו להקים נמל צף מכיוון שהנמל שקיים היום בעזה הוא נמל מים רדודים אשר מתאים לסירות דייג ולא לספינות מטען ולכן כדי להביא ציוד רב, על האמריקאים לבנות מזח צף.

לטענת גורמים ישראלים בכירים, בכירי צה"ל הסתייגו מהרעיון של הקמת המזח, בטענה כי יהיה קשה לשמור עליו ולשמר את השליטה הישראלית המלאה בו ובכל הסחורות שתגענה אליו. הטענה של גורמי צה"ל בכירים הייתה כי גם אם באופן רשמי ישראל תהיה זאת שתשלוט במזח ותהיה אחראית על בידוק הסחורות, בפועל יהיה קשה לשמר את השליטה הבלעדית הזאת לאורך זמן ובצורה מלאה.