בפעם הראשונה זה מאה: ה"ניו יורק טיימס" פרסם היום (שבת) את מאמר המערכת היומי שלו בעמוד הראשי של העיתון המודפס, מה שלא נעשה בעיתון בעל הקו השמאלי הקשוח מאז 1920. המאמר, שנכתב כתגובה ישירה לאירוע הירי ההמוני בסן ברנרדינו, שעתה נתפס על ידי הבולשת הפדרלית כאירוע טרור, קורא לרגולציה קשוחה יותר על כלי נשק, ונכתב לאור מבול מקרי אירועי הירי ההמוני באמריקה.
מאמר המערכת, שכותרתו היא "מגפת הנשק", מתאר את הסטטוס קוו האמריקאי לגבי נשיאת נשק על ידי אזרחים כ"שערורייה מוסרית וחרפה לאומית". עוד נטען במאמר כי "זו בושה שאנשים יכולים לקנות כלי נשק המיועדים ספציפית להריגה ברוטלית ויעילה". המאמר מציע הפחתה דרסטית של מספר כלי הנשק, וכן "העלמה מוחלטת של כמה קטגוריות גדולות של נשקים ותחמושת. זה גם לא הכרחי להתווכח על השימוש המוזר במילים של התיקון השני לחוקה. שום זכות אינה מוחלטת וחסינה מפני רגולציה הגיונית".

"אלוהים לא מתקן את זה"
המוציא לאור של ה"ניו יורק טיימס", ארתור סאלצברגר ג'וניור, אמר כי העיתון פרסם את מאמר המערכת בעמוד הראשון בפעם הראשונה מזה עשורים רבים, וזאת על מנת "להעביר מסר חזק ונראה של תסכול וזעם על אי היכולת של ארצנו להתעמת עם הנגע של כלי הנשק", לדבריו. עוד טען סאלצברגר כי "אפילו בעידן הדיגיטלי שלנו, העמוד הראשי נותר הדרך החזקה באופן מפליא להציף נושאים שדורשים תשומת לב. ואיזה נושא חשוב כמו הכישלון של האומה שלנו להגן על אזרחיה?", כך כתב.

 

אירוע הירי בסן ברנרדינו. צילום: רויטרס

מאמר המערכת עורך התבוננות עמוקה על הוויכוח האינטנסיבי על חוקי נשק שמתקיים באומה החבוטה בימים שלאחר שני אירועי ירי המוניים - בקולורדו ספרינג ב-27 בנובמבר, ובסן ברנרדינו, כאמור, ביום רביעי האחרון, שבו 14 איש נהרגו. גם ביום חמישי העיתון הקדיש אמירה נוקבת לנושא, כשהעמוד הראשי של תחום החדשות אסף פוסטים שונים בטוויטר של פוליטיקאים רפובליקנים שהציעו את תפילותיהם לקורבנות, והקדיש לכתבה הזו את הכותרת: "אלוהים לא מתקן את זה".
הפעם האחרונה שבה העיתון הדפיס את מאמר המערכת בעמוד הראשי שלו היתה ביוני 1920, עת העיתון קונן על בחירת וורן ג. הרדינג למועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב. זה היה צעד, כך נכתב בניו יורק טיימס היום, שהיה יכול להתקבל ביראה ובתדהמה על ידי המפלגה.

"דפוס של ירי המוני במדינה"

כזכור, הנשיא אובמה אמר בראיון ברשת CBS שהתקיים דקות לפני אירוע הירי, כי "הדבר היחידי שאנו יודעים, הוא שיש לנו דפוס של ירי המוני במדינה, שאין לו מקבילה בשום מדינה אחרת בעולם. יש מספר צעדים שאנו יכולים לנקוט, שלא ימנעו כל אחד ממקרי הטבח הללו, אך ישפרו את הסיכויים שהם לא יתרחשו בתדירות כה גבוהה", הוסיף הנשיא.
הנשיא הבהיר כי בכוונתו, למשל, "לחוקק חוקי בטיחות בנשק שישתמשו בשכל ישר, או בהגברת בדיקות הרקע על הרוכשים נשק". החדשות על הירי בקליפורניה קטעו את ראיונו. לאחר שתודרך לגבי הירי על ידי היועצת לבטחון לאומי ליסה מונקו, הוא חזר למצלמות והביע את תנחומיו על הקורבנות. הוא הוסיף ואמר כי חקיקה יכולה להפחית את הסיכויים של ירי כזה לחזור שוב.