מתקפת הטרור בבלגיה: חודש המצוד אחר נג'ים לעשראווי, המחבל השלישי שהגיע לשדה התעופה בבריסל ונמלט לאחר ששני המחבלים ששהו עמו פוצצו עצמם. בניגוד לדיווחים הראשןנחחפ של העיתון הבלגי DH כי כוחות מיוחדים תפסו את לעשראווי בעת ששהה בפיצרייה בפרבר אנדרלכט שבבריסל, התובע בבלגיה דיווח כי החשוד שנתפס איננו המחבל המבוקש. 



במהלך המתקפה אתמול פוצצו עצמם שני מחבלים, איברהים וחאלד בכראווי, אחים אזרחי בלגיה, שהגיעו למטרו ולשדה התעופה בנפרד, כשלעשראווי היה עם איברהים בשדה התעופה. מוקדם יותר דווח בתקשורת הבלגית כי לעשראווי הוא זה שייצר את חומרי הנפץ ששימשו את המחבלים שביצעו את המתקפה באולם הבטקלאן בפריז, במהלך מתקפת הטרור הקשה שאירעה שם בחודש נובמבר האחרון, וכי הוא ככל הנראה הכין את חומרי הנפץ למתקפה האחרונה בשדה התעופה בבריסל. ה-DNA של לעשראווי אותר בבתים ששימשו את המחבלים מפריז. עוד דווח כי הוא נעצר על ידי המשטרה שבועות ספורים לפני הטבח בפריז, בעת כשהיה ברכב עם סלאח עבד א-סלאם, המחבל שנמלט מפריז שנתפס בפרבר מולנבק ביום שישי האחרון ומחבל נוסף, מוחמד בלקייד, שחוסל באותה הפשיטה. השלושה, שהיו בדרכם מבודפשט לבריסל, הצליחו לשכנע את השוטרים כי הם תיירים שעושים דרכם לווינה, ושוחררו לדרכם.



לעשראווי גדל בפרבר שארבק שבבריסל והיה מוכר היטב למשטרה המקומית. לפי הערכות, בשנת 2013 הוא נסע לסוריה והיה בין האחראים על גיוס הצעירים מבריסל לג'יהאד. שנה לאחר מכן הוצא נגדו צו מעצר, אך זה לא מנע ממנו לשוב לבלגיה.



במתקפת הטרור המשולבת בבריסל, בה היו שני פיגועים, בשדה התעופה וברכבת התחתית, נרצחו אתמול 31 בני אדם. לאחר שברח לעשראווי משדה התעופה, תמונה שלו שתועדה במצלמות האבטחה של הנמל זבנטם הופצה, על מנת להזהיר את התושבים ולקבל מהם מידע אודותיו. אז החל המצוד הנרחב אחריו.



שלושת המחבלים בשדה התעופה. בעיגול: המחבל הנמלט שנתפס


נהג המונית לא ידע שהוא מסיע מחבלים


הבוקר דווח ברשת VRT הבלגית כי כוחות הביטחון קיבלו מידע מנהג מונית שהסיע את המחבלים לנמל התעופה. המידע הוביל בסופו של דבר את כוחות הביטחון לפשיטה על בית בצפון-מזרח בריסל, שבמהלכה אותרו פצצה, חומרים כימיים ודגל של ארגון המדינה האסלאמית (דאעש). מקור משטרתי אמר כי אחד מהאחים שפוצצו עצמם, חאלד, הוא זה ששכר את הדירה בה בוצעה הפשיטה, בזהות בדויה. לפי הדיווח, הנהג פנה לכוחות הביטחון לאחר שראה את תמונות המחבל שהופצו ממצלמות האבטחה. החוקרים הגיעו לדירה לאחר שהנהג מסר להם את הכתובת ממנה אסף את המחבלים, שם אותרו הממצאים שקישרו אותם לדאעש.



הנהג סיפר שהמחבלים התחפשו לתיירים והביאו עמם תחילה חמש מזוודות, אך כיוון שלא היה מקום בתא המטען, הם נסעו רק עם שלוש מהן. עוד סיפר כי השלושה כעסו על כך שהמונית קטנה מידי. בפיצוץ הקשה שאירע בשדה התעופה נרצחו 14 בני אדם ונפצעו כ-80 נוספים. מפרטים של החקירה שהחלה, נמצא כי חומר הנפץ היה בתוך המזוודות שנשאו עמם המחבלים, כך שניתן להניח שבמידה והיו לוקחים מזוודות נוספות, היה נגרם אסון גדול וקשה יותר.


נמשך העוצר בשדה התעופה


המתקפה הרצחנית בבריסל החלה אתמול בבוקר עם שני פיצוצים שאירעו בנמל התעופה הבינלאומי זבנטם בהם נרצחו כאמור 14 בני אדם ונפצעו כ-80 נוספים, ולאחר מכן ברכבת התחתית בעיר שם נרצחו 20  בני אדם ונפצעו 130 נוספים. הפיצוץ שבשדה התעופה אירע באזור הצ'ק-אין של חברת "אמריקן איירליינס" שבכניסה לשדה. כאמור, שניים מהמחבלים שהגיעו לאזור פוצצו עצמם, והשלישי, אחריו מתנהל מצוד, נמלט. בין הפצועים שבאותה הזירה, שני ישראלים חסידי בעלז שמצבם הוגדר קל ובינוני. ארגון דאעש נטל אחריות על האירועים. 
במקביל לחקירה המשולבת שנפתחה, נערכו פשיטות על בתים ומוסדות, על מנת למצוא פרטים שיכולים להוביל למחבל שנמלט ולמשתפי הפעולה עמו. עדיין נבדקת האפשרות כי יש קשר בין המתקפה הזו למתקפת הטרור הקשה שאירעה בפריז בחודש נובמבר האחרון ע"י פעילי דאעש, בה נרצחו 130 בני אדם.

 


לאחר סדרת הפיגועים הוטל עוצר טיסות בשדה התעופה, כל הטיסות הנכנסות והיוצאות מהנמל נדחו עד להודעה חדשה. לפי גורמים רשמיים בשדה התעופה בבריסל, גם הבוקר לא ימריאו או ינחתו טיסות בנמל.