"התחושה היא של הלם ותדהמה", סיפר היום (ראשון) איציק קליידר, ישראלי המתגורר במרכז אורלנדו, על הלך הרוח במקום, פחות מיממה אחרי אירוע הירי רב הנפגעים, שארגון הטרור דאעש לקח עליו אחריות. "אני לא חבר במועדון, אבל יש לי מכר חבר בקהילה. היה שם אירוע בסגנון לטיני והמועדון היה מלא. זה מקום שנחשב פופולרי מאוד בקרב חברי הקהילה והיו שם המון המון אנשים", סיפר קליידר.



"זה נחת באורלנדו כמו רעם ביום בהיר", תיאר קליידר את התחושות בקהילה המקומית. "אורלנדו מאוד רחוקה מכל ההמולה. היו בעבר דברים בניו יורק ובקליפורניה ואף אחד לא ציפה כאן לדבר כזה. זו הייתה הפתעה ותדהמה מאוד גדולה". לדבריו, "אורלנדו מאוד פופולרית מבחינה תיירותית", ציין עוד קליידר, "אני לא מאמין שהפיגוע ייפגע בתיירות, כי קרו דברים בעולם. תהיה לזה אולי השפעה רגעית וייקח קצת זמן, אבל לטווח היותר ארוך אני משוכנע שאורלנדו תמשיך להוות יעד תיירותי פופולרי".



יש לציין כי אורלנדו נחשבת כבירת "פארקי השעשועים" של החוף המזרחי בארה"ב ומדי שנה מבקרים בפארקים הפופולריים כ-50 מיליון מבקרים. להערכת קליידר, אם הפיגוע הנוראי היה מתחולל באחד מהפארקים, או במוקדי התיירות, ההשפעה הייתה עלולה להיות קשה הרבה יותר עבור היקפי התיירות לאורלנדו.



"הפיגוע הוא שיחת היום באורלנדו, כולם מדברים על זה. הקניונים מלאים, אבל גם שם מדברים רק על זה. התקשורת כל הזמן מדווחת ומעל אזור הפיגוע מרחפים שישה-שבעה מסוקים. מה שקורה כאן מזכיר לי מאוד את ישראל לאחר פיגוע, כשכולם מתאחדים", אמר קליידר. "פרסמו כאן צורך בתרומות דם מסוג מסויים. למרות החום הכבד ישנם תורים עצומים. אנשים עומדים זמן ממושך בתור כדי לתרום דם. שכן שלי אמר לי: 'מה שקורה אצלכם קורה אצלנו'. התחושה היא שזה יכול לקרות בכל מקום".



החשוד בירי באורלנדו, עומאר מאטין. צילום: צילום מסך Mirror


"לא קשור לדת"

בטבח שהתרחש לפנות בוקר נכנס עומר מאטין כשהוא חמוש למועדון ה"פולס" באורלנדו, שהוא כאמור מועדון פופולרי בקרב הקהילה הגאה, והחל לירות לכל עבר במה שהביא למותם של כ-50 בני אדם. למרות שארגון דאעש נטל אחריות על האירוע, אביו של מאטין טען מוקדם יותר הערב כי הירי שביצע "לא קשור לדת", כך לפי דברים שאמר לרשת NBC News. האב סיפר כי בנו הפך "כועס מאוד", כשראה לפני מספר חודשים "שני גברים מתנשקים במרכז מיאמי", והוסיף כי הוא מאמין שזה יכול להיות המניע למעשה בנו. "אנחנו לא מודעים לכל פעולה שהוא עושה. אנחנו בהלם כמו שאר אמריקה. זה לא היה קשור לדת", הדגיש האב לרשת החדשות.



נשיא ארה"ב, ברק אובמה, פנה הערב לאומה האמריקאית בעקבות הטבח וגינה את המעשה: "אנחנו עדיין לומדים את האירוע והחקירה נמשכת, אין לנו עדיין מידע מדויק על מה שהוביל את אותו אדם לבצע את הירי", אמר אובמה. "הנחתי את כל גורמי הביטחון ואנשי החקירה לבדוק מאיפה הגיע ומה היו כוונותיו של היורה, ואין ספק שהוא היה מלא בשנאה. בימים הקרובים נגלה למה זה קרה", הוסיף.



עוד התייחס למקום בו בוצע הירי ואמר כי "היורה כיוון למועדון בו אנשים באו לחיות, לרקוד, ולשיר והם הותקפו במקום של סולידריות וכוח. מקום בו אנשים באים לעורר מודעות ולהביע דעתם בכל מה שקשור לזכויות אדם, כלומר - שהתקרית הזאת נוגעת לכל אמריקאי באשר הוא כיוון שזו פגיעה בכולנו. זו פגיעה בכל מי שמאמין בעקרונות של המדינה שלנו. אלה הם הערכים שהופכים אותנו לאמריקאים".