יועצת בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי אלינור שרפטון, המליצה היום (חמישי) לבית הדין להסיר את חמאס מרשימת ארגוני הטרור של האיחוד האירופי. האיחוד האירופי הוסיף את חמאס לרשימת ארגוני הטרור בשלהי שנת 2001, והארגון ביקש להסירו מהרשימה, בטענה כי ההחלטה בוצעה בלי שניתנה לו הזדמנות לשימוע ובלי שהוצגו ראיות מספקות. ב-2014 החליט בית הדין להוציא את חמאס מרשימת ארגוני הטרור. ישראל מחתה על כך בתוקף ובעקבות לחץ בינלאומי בינואר 2015 החליטה מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי לערער על ההחלטה.



שרת החוץ של האיחוד פדריקה מוגריני הודיעה כי פסיקת בית הדין הייתה בעיקר פרוצדורלית ולא עסקה במהות השאלה עם חמאס הוא ארגון טרור או לא. "החלטנו לעתור נגד כמה מהקביעות של בית המשפט לגבי הליך הכנסת ארגונים לרשימת הטרור של האיחוד האירופי", אמרה מוגריני. "עקב הערעור יוקפאו כל ההליכים שקשורים לביצוע פסק הדין המקורי".



שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני. צילום: רויטרס
שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני. צילום: רויטרס





משרד החוץ: "החלטה שלא מחייבת את ההליך המשפטי באירופה"



בעקבות הערעור, פרסמה שרפטון את חוות דעתה בנושא וכתבה כי היא תומכת בהחלטה המקורית של בית הדין. "האיחוד האירופי לא יכול לבסס עמדה על פי ראיות שאסף מהתקשורת והאינטרנט", כתבה שרפטון. "הממצאים לגבי חמאס אינם מספקים כדי לקבל החלטה כזו". בית הדין נוטה לקבל את דעת יועציו, והליך קבלת ההחלטה הרשמית צפוי לקחת מספר חודשים.



שיגור רקטות של חמאס לעבר ישראל במבצע צוק איתן. צילום: רויטרס
שיגור רקטות של חמאס לעבר ישראל במבצע צוק איתן. צילום: רויטרס



ממשרד החוץ נמסר: "אנו ממתינים לפרסום חוות הדעת המלאה ונלמד אותה בעיון. מדובר בחוות דעת בלבד, שאינה מחייבת את בית הדין והנה חלק מהליך משפטי אירופי. אנו משוכנעים שהאיחוד האירופי יעשה את כל שיידרש על מנת להשאיר את חמאס, ארגון טרור פעיל, ברשימת הטרור האירופי".