סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריאבקוב צוטט היום (חמישי) בסוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפאקס" כשהוא מודה שמשרדו קיים קשרים עם אנשים בעלי השפעה במעגל מקבלי ההחלטות במטה הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. "אני לא אומר שקיימנו קשרים עם כולם, אבל רבים מהם תמכו בקשרים עם נציגים רוסים", צוטט ריאקוב.



השמועות על קשרים הדוקים בין טראמפ לבין רוסיה ליוו את קמפיין הבחירות זמן רב, כאשר נטען שגורמי ביון רוסים פעלו לחדור למחשבי המפלגה הדמוקרטית מתוך מטרה לפגוע במועמדות של הילרי קלינטון. בשלב מסויים טראמפ אף קרא לרוסיה לפרוץ למחשביה של יריבתו ולמצוא את האימיילים החסרים.



הברכה ששלח נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לטראמפ לאחר היבחרו עומדת גם היא כראייה להעדפה שהייתה בקרמלין להחלפה שלטונית בוושינטון. הברכה הייתה חמה ועמדה בניגוד מוחלט ליחס שבין שתי המדינות בשנים האחרונות. בהודעת הקרמלין נאמר כי פוטין שלח לנשיא הנבחר אגרת שבה איחל לו הצלחה והביע את תקוותו ששתי המדינות יוכלו לפעול יחד על מנת "להוציא את יחסי רוסיה וארצות הברית מהמשבר" וכדי לטפל בסוגיות הבוערות ובאתגרים הביטחוניים שעל סדר היום העולמי.



הנשיא הרוסי גם הביע את ביטחונו כי ניתן יהיה לבנות מחדש דיאלוג חיובי בין מוסקבה לבין וושינגטון "על בסיס של שוויון, כבוד הדדי והתחשבות אמתית בעמדות של הצד השני למען האינטרסים של העמים שלנו והקהילה הבינלאומית".



מושתל של הקרמלין? דונלד טראמפ, צילום: Getty Images
מושתל של הקרמלין? דונלד טראמפ, צילום: Getty Images



סוכן שלא מדעת


בשלב מסויים בבחירות אף האשים מייקל מורל, בכיר לשעבר בסוכנות הביון האמריקאית ה-CIA כי טראמפ הוא סוכן שלא מדעת של רוסיה ובכך מהווה סכנה לביטחון הלאומי של ארצות הברית. מורל טען אז כי "התנהגותו השחצנית" של טראמפ גרמה לכך שהוא נוצל על ידי הנשיא הרוסי. "פוטין שיחק על החולשות של טראמפ על ידי כך שהחמיא לו. הוא הגיב בדיוק כמו שפוטין ציפה", כתב מורל. "בעסקי הביון היינו אומרים שטראמפ הוא סוכן שלא מדעת של רוסיה".



כזכור, היחסים בין ארצות הברית ורוסיה התקררו באופן משמעותי לאחר פלישת רוסיה לאי קרים שבאוקראינה וסיפוחו. מערכת היחסים בין המדינות התדרדרה עוד יותר במהלך מלחמת האזרחים בסוריה, עד שהוגדרה אפילו כ"מלחמה קרה" נוספת.