מסמך אמריקאי חושף: ישראל "הייתה נואשת" למידע מודיעיני במלחמת לבנון השנייה

במהלך מלחמת לבנון השנייה ישראל ביקשה שוב ושוב סיוע מודיעיני מארצות הברית, בעקר על בכירים בחיזבאללה אותם התכוונה לחסל - כך חושף מסמך סודי של האן.אס.אי, הסוכנות הלאומית לביטחון של ארצות הברית. המסמך התפרסם באתר החדשות The Intercept, והוא חלק ממיליוני המסמכים שגנב לפני שנים אדוארד סנודן, עובד קבלן לשעבר באן.אס.אי ובסי.אי.איי, המבוקש בארה"ב באשמת ריגול לאחר שגנב קבצים עם פרטי מידע סודיים ביותר והעביר אותם לעיתונאים וכלי תקשורת, בהם הגרדיאן הבריטי. מאז הימלטותו ב-2013, הוא מצא מקלט במוסקבה.
לפי הידיעה, תא"ל דני הררי, אז מפקד יחידת 8200, המקבילה הישראלית של אן.אס.אי, נפגש במהלך המלחמה שפרצה ביולי 2006 ונמשכה 34 ימים עם נציג הסוכנות שישב בשגרירות ארה"ב בתל אביב. הוא ביקש ממנו שוב ושוב מידע על בכירים בחיזבאללה, אך נענה כי החוק האמריקני אוסר על העברת מידע שעלול לשמש להתנקשויות. לפי המסמך שחיבר למטה הנציג האמריקני, ששמו לא מצוין, ישראל "הייתה נואשת" לקבל את המידע. בסופו של דבר, הלחץ של ישראל הוביל את הממשל האמריקני לאפשר לראש המודיעין הלאומי (DNI) שלה לקבל בעצמו החלטה לגבי איזה מידע למסור.

לפי הכתבה, ישראל ביקשה גם מידע על "חיילים חטופים", כאשר הכוונה הייתה כנראה לאהוד גולדווסר ואלדד רגב, שחטיפתם הביאה למלחמה, ואולי גם לנווט רון ארד. בנוסף, רצתה ישראל לקבל מידע גם על מעורבות איראן בחטיפות ומידע "כלל עולמי".
מלחמת לבנון השנייה, ארכיון. צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
ח"כ רם בן ברק: "קיבלתי מנתניהו הצעה להיות שר הביטחון"
ח"כ רם בן ברק ממפלגת "כחול לבן" אמר באירוע שבתרבות בכפר סבא כי קיבל לפני פיזור הכנסת הצעה לערוק לליכוד מבכיר המקורב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, אולם השיב בסירוב. "הוא הציע לי להיות שר בטחון, ממלא מקום ראש הממשלה ואחראי על המשא ומתן עם הפלסטינים בעקבות תוכנית המאה", אמר. "אני לא מאמין שבאמת היה קורה עם זה משהו, אבל סירבתי כי מבחינתי נתניהו הוא המשחית הלאומי והמפלג הלאומי, אין מצב שאשב בממשלה כשכל מה שהוא גורם זה לשנוא אחד את השני". 
בן ברק, שהיה בעברו המשנה לראש המוסד, גם כי "ראש הממשלה עשה כמה עבירות ביטחוניות למשל במסיבת העיתונאים שהציג את המבצע באיראן. כך למשל, הוא החליט בהחלטה של רגע להפסיק מדיניות עמימות של 70 שנה לאחר אחד המבצעים בסוריה. ברגע שהוא פונה לעם האיראני ואומר 'אנחנו תקפנו אתכם', אז הוא מחייב את השלטון להגיב. היום חושבים באיראן איך להחזיר לנו על הבושה שעשינו להם, צריך להבין את זה. השיקולים האישיים גוברים על השיקולים הממלכתיים, רואים את זה גם בפיזור הכנסת האחרון. הוא קיבל מנדט להקים ממשלה והוא לא הצליח, הוא היה צריך להחזיר את המנדט לנשיא".
בתגובה לדברים, נמסר ממפלגת הליכוד כי "לאחרונה יש תופעה חדשה, כל מי שרוצה לנפח בערך עצמו מספר שקיבל איזושהי הצעה. כדאי שילמדו את חוקי הכנסת לפני הפיברוק הבא. הדברים של רם בן ברק הם בדיחה חסרת בסיס. רה״מ נתניהו או איש מטעמו לא הציעו לו דבר, ובדיקה קצרה הייתה מגלה שלהצעות כאלה אין שום היתכנות משפטית".
 
בן ברק. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


שיפור במצבו של הגבר שנפצע אנוש בפיגוע הדקירה בעיר העתיקה
 
שיפור חל במצבו של בן ה-50 שנפצע אמש אנוש בפיגוע הדקירה בעיר העתיקה בירושלים, כך נמסר מבית החולים שערי צדק בו הוא מאושפז. צעיר נוסף בן 16 וחצי נפצע באורח בינוני לאחר שחשוד בן 19, תושב השטחים, דקר את השניים בפיגוע דקירה כפול סמוך לשער שכם. הפצועים פונו לבית החולים שערי צדק והדסה עין כרם בעיר על ידי צוותי מד"א.
 
על פי חקירה ראשונית של האירוע, המפגע דקר בתחילה גבר בן 50 בשער שכם, פצע אותו באורח קשה מאוד נמלט לתוך העיר העתיקה, שם, תוך כדי מרדף משטרתי אחריו, דקר צעיר בן 16 סמוך לבית הכנסת החורבה ברובע היהודי. המחבל, תושב השטחים כבן 19, נורה וחוסל על ידי כוחות הביטחון בזירה. מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, הגיע לזירה וקיים הערכת מצב, שבמהלכה הנחה על בידוק מוגבר במעברי עוטף ירושלים, ופריסה רחבה של כוחות משטרה גלויים וסמויים בירושלים ובעיר העתיקה בפרט.
 
תיעוד פיגוע דקירה בירושלים. צילום: מצלמות אבטחה


נסראללה: "עסקת המאה מנוגדת לצדק, חובתנו להתעמת עימה"
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס ל"עסקת המאה" בנאום שנשא לרגל יום ירושלים הבינלאומי: "חובתנו הדתית, המוסרית, הלאומית והפוליטית, להתעמת עם התוכנית, מאחר ומדובר בדבר המנוגד לצדק ולזכויות על המקומות הקדושים". הוא הסביר כי "האחריות ברורה, והיא שעלינו להתעמת אל מול העסקה הזו, ואנחנו מסוגלים להכשיל אותה". לדבריו, תמונת המצב הנוכחית מעידה שהתוכנית בדרך לכישלון. "ארצות הברית, ישראל ומשטרים נוספים באזור פועלים ליישום העסקה, לצד ציר שמתנגד לה", הסביר, "יש קונפליקט בין שני הצירים ואני מקווה שנוכל למנוע כך את הפשע ההיסטורי, שעלול להתרחש באדמתנו".
מזכ"ל חיזבאללה אמר שחלק מהמשטרים פועלים כדי שישראל תהיה הציר המרכזי באזור, לצד ניסיון לחיסול סופי של הסוגייה הפלסטינית ושל ירושלים. "מאז שנת 2011 יש ניסיון אמריקאי לחסל את הסוגייה הפלסטינית, אחרי מסירת מתי-מעט לפלסטינים, אבל אחרי ניצחון ההתנגדות בלבנון ובפלסטינים, הם הכינו את הפרויקט שלהם לחיסול פלגי ההתנגדות", הסביר, "אחרי 2011, ארצות הברית וכל מי שנכנס במה שמכונה 'האביב הערבי', קיבל את פרי הבאושים שנקרא עסקת המאה של טראמפ". בהמשך הסביר כי "ההתנגדות הפלסטינית כיום מכה את תל אביב ומה שמאחוריה, ומסוגלת לפגוע בכל ההתנחלויות הציניות. ממתי ההתנגדות הפגסלסטינית היתה לה היכולת הזו?".
בתוך כך, השליח האמריקאי למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט צייץ בחשבון הטוויטר שלו רמז נוסף לתוכנית השלום של המשטר האמריקאי. "צה"ל החל בהריסתה של מנהרת הטרור השישית שנבנתה על ידי חיזבאללה. זוהי רק דוגמה אחת, מני רבות, של האתגרים הביטחוניים שעימם ישראל מתמודדת. זו הסיבה שאנחנו מחויבים לזכותה של ישראל להגנה עצמית, ולכך שכל תוכנית שלום עתידית חייבת להתייחס לסוגיות הללו".
צילום מסך
12 בני אדם נהרגו באירוע ירי בוירג'יניה ביץ': "היום ההרסני בהיסטוריה של העיר"
12 בני אדם נהרגו במהלך הלילה וארבעה לפחות נפצעו לאחר שעובד עירייה בשם דיוויין קרדוק פתח באש חסרת הבחנה בבניין העירייה של וירג'יניה ביץ' שבמדינת וירג'יניה. הוא חוסל במהלך קרב יריות עם שוטרים שהגיעו לזירה. מפקד תחנת המשטרה מסר כי החשוד היה חמוש באקדח ותחמושת רבה, וניצולים מהטבח סיפרו על מהומה שהחלה כאשר נשמעו היריות והעובדים מיהרו לתפוס מחסה.
זהו מקרה הירי המונים הקטלני ביותר בארה"ב מאז נובמבר 2018, אז נהרגו 12 בני אדם בבר בלוס אנג'לס לאחר שאדם חמוש פתח לעברם באש ובסופו של דבר התאבד. הקורבן הראשון בירי נורה ברכב מחוץ לבניין, ולאחר מכן נכנס היורה פנימה והחל מיד לרסס את הנוכחים. לדברי מפקד המשטרה, החשוד ניהל קרב יריות עם ארבעה שוטרים בתוך הבניין, מה שמנע ממנו להרוג אף יותר אנשים. במהלך קרב היריות, נפצע אחד הקצינים, אולם האפוד שלו הציל את חייו.
אירוע ירי המוני בוירג'ינה ביץ'. צילום: רויטרס

טרגדיה בספרד: חוסה אנטוניו רייס נהרג בתאונת דרכים
אבל כבד נפל על הכדורגל הספרדי: חוסה אנטוניו רייס, אחד השחקנים האהובים במדינה ששיחק בלא מעט מועדונים מהגדולים בליגה, נהרג בתאונת דרכים קטלנית בחבל אנדלוסיה. רייס, רק בן 35 במותו, החל את הקריירה לפני 20 שנה במדי סביליה ב', משם עבר אחרי עונה לקבוצה הראשונה ושיחק בה ארבע שנים. משם עבר לארסנל שהשאילה אותו לריאל מדריד, וב-2007 חתם באתלטיקו מדריד.
הוא חזר הביתה לסביליה בתחילת העשור הנוכחי, ומאז 2017 נדד בין קבוצות מהליגה השנייה כמו קורדובה או שינג'יאנג מהליגה הסינית. בעונה האחרונה שיחק באקסטרמדורה מהליגה השנייה בספרד.




חוסה אנטוניו רייס. צילום: Gettyimages