נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, התייחס היום (רביעי) לראשונה לפרשת ההשתלטות על מטוס הנוסעים ומעצרם של הבלוגר רומן פרוטסביץ' וחברתו וטען כי הוא לא הורה להפיל את המטוס מאחר שהוא היה מעל כור גרעיני.

בנאום בפני הפרלמנט במינסק, טען לוקשנקו כי האיום בדבר פצצה על המטוס של "רינאייר" שהיה בדרכו מאתונה לווילנה הגיע משווייץ. בהתייחסו לטענתו השבוע של בכיר במשרד התחבורה כי גורמים בחמאס הם שעמדו מאחורי האיום, אמר הנשיא הבלארוסי כי "זה לא משנה היום".

"איך היינו אמורים לפעול בהתייחס לרצף האיומים על פיצוצים במדינה לאחרונה?", התריס לוקשנקו. "אתם חיים בבלארוס ואתם מודעים לכך שאנחנו מתמודדים, כמעט על בסיס יומי, עם איומי שווא על פצצות נגד בתי ספר, אוניברסיטאות, חברות ומטוסים שמגיעים מכתובות אינטרנט בפולין, ליטא ולטביה. בכל מקרה, אנחנו מגיבים כראוי".

לוקשנקו הסביר כי "ברגע שהמטוס נכנס לשטח האוויר שלנו, עדכנו את הטייסים על המידע. לצוות היה זמן לקבל החלטה". "היו 123 נוסעים ממדינות שונות ושישה אנשי צוות בסכנה", אמר. "הכור הגרעיני הבלארוסי היה קרוב לנתיב הטיסה והמטוס ביצע פניית פרסה באזור הזה. מה אם משהו היה מתנהל שלא כשורה? האם אנחנו צריכים עוד צ'רנוביל? איך ארה"ב הייתה מגיבה, לנוכח הניסיון המר שלה?".

"זה לא נוגע רק למטוס הקרב שהזנקנו על פי כל התקנות", הוסיף לוקשנקו. "על פי הוראתי, כל מערכות ההגנה של הכור, כולל הגנה אווירית, הוצבו בכוננות עליונה. אני צריך להגן על אנשים. תבינו דבר אחד: אם הייתה פצצה במטוס והטרוריסטים התכוונו להפעיל אותה, לא היינו יכולים לעשות דבר. אבל לא יכולתי לאפשר למטוס ליפול על ראשי האנשים שלנו".

לוקשנקו גם יצא נגד הלחץ הבינלאומי והסנקציות שהוטלו על ארצו והצהיר כי בלארוס לא תיכנע ללחץ. "מאחלי הרעה מבחוץ ובפנים שינו את השיטות שלהם כשהם תוקפים את המדינה". "הם חצו קווים אדומים רבים, חצו את גבולות ההיגיון והמוסר האנושי", תקף. "לא מדובר במלחמת מידע, זו מלחמה היברידית מודרנית. חיוני לעשות הכל בכדי למנוע ממנה להפוך למלחמה חמה".

"אנחנו החזית של מלחמה חדשה שאינה קרה, אלא קפואה", המשיך בנאומו. "אני פונה לכל הקהילה הבינאלומית: אין טעם להרעיד את בלארוס! הצלחנו לפתח חסינות מול כל הזעזועים. המצפון שלנו רק התחזק לאחרונה. ההערכה העצמית של העם הבלארוסי לא תאפשר לטרוריסטים ולקיצונים לבצע עלינו מניפולציות".