איראן חתמה היום (שלישי) על מזכר הבנות עם חברת הגז והנפט הגדולה ברוסיה, "גזפרום". זאת, בצל החרם הגדול של המערב על ייצוא גז רוסי בעקבות הפלישה לאוקראינה. בתוך כך הגיע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לביקור בטהרן, במסגרתו ישתתף בפסגת פורום אסטנה, שנועדה לדון בענייני סוריה, עם מארחו הנשיא אברהים ראיסי ועם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. מחר הוא ייוועד עם המנהיג העליון של איראן עלי חמנאי. הביקור בא על רקע שיתוף הפעולה הצבאי והכלכלי בין שתי המדינות והמידע על הגברת אספקת המל"טים האיראניים לרוסיה. לפי משקיפים באזור, הכוונה היא ליצור ציר נגדי לזה שבונה ארה"ב במזרח התיכון.

על פי דיווח ב"וול סטריט ז'ורנל", במהלך פגישתם של ארדואן וחמנאי, אמר המנהיג העליון של איראן כי "תקיפות צבאיות בסוריה יפגעו באזור ויועילו לטרוריסטים". בתוך כך דווח ב"רויטרס", כי מפקד הצבא האיראני היידרי אמר כי "טהרן מוכנה לייצא ציוד צבאי ונשק". דבריו של המפקד מגיעים ברקע הדיווח על המל"טים שאיראן תמכור לרוסיה בשביל הלחימה באוקראינה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

באשר לסוריה, הנושא הדחוף שעומד על הפרק הוא רצונה של טורקיה לערוך "מבצע צבאי מיוחד" בנוסח הרוסי בצפון סוריה נגד הארגונים הכורדיים שהיא מחשיבה כטרוריסטים. רוסיה תומכת בממשל אסד, בעוד טורקיה תמכה במורדים. איראן טוענת כי כל פעולה טורקית תערער את יציבות האזור.

נשיא טורקיה, ארדואן, בביקורו באיראן (צילום: Presidential Press Office/Handout via REUTERS)
נשיא טורקיה, ארדואן, בביקורו באיראן (צילום: Presidential Press Office/Handout via REUTERS)


דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר לטלוויזיה האיראנית לקראת הביקור כי הוא מקווה ששתי המדינות "יחתמו בקרוב על הסכם שותפות אסטרטגית מקיף". הוא הוסיף: "הגבלות וסנקציות הן המחיר שרוסיה ואיראן חייבות לשלם עבור ריבונותן". בנושא המלחמה באוקראינה אמר פסקוב כי הסנקציות נגד רוסיה החלו הרבה לפני שהחל "המבצע המיוחד" של רוסיה באוקראינה. הוא גם חזר על המסר הרוסי, שלפיו "המבצע המיוחד" ייגמר רק כאשר כל יעדיו יושגו.

במקביל משרד החוץ האיראני תקף אתמול את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בתום ביקורו באזור. בהצהרות נכתב: "האירוניה של התקופה שלנו: מר ביידן, בדיוק ביום השנה לניסוי הגרעיני האמריקאי הראשון ולאחר שביקר במשטר פורע חוק שיש לו פצצה גרעינית סודית, מתעקש שהוא לא 'יאפשר' לאיראן לבנות פצצה". בהודעה גם נכתב כי דברים אלה של ביידן מטרתם לרצות את "משטר האפרטהייד של ישראל", וכי איראן מעולם לא חתרה להגיע לפצצות גרעין.

ביידן ולפיד נפגשים (צילום: רויטרס)

בינתיים התוקפנות של חיזבאללה בצפון נמשכת: צה"ל הפיל אתמול רחפן שחצה משטח לבנון לשטחה של ישראל. מטעמו של דובר צה"ל נמסר כי הרחפן משויך ככל הנראה לארגון הטרור חיזבאללה. עוד נאמר כי הרחפן זוהה באזור החטיבה המרחבית 300, והיה במעקב של יחידות הבקרה האוויריות לאורך כל האירוע. "צה״ל ימשיך לפעול על מנת למנוע כל הפרה של ריבונות מדינת ישראל", נמסר.

בתוך כך, בטקס אזכרה במלאת 30 שנה לפיגוע בבניין איגוד הקהילות היהודיות בארגנטינה, שנערך בשגרירות ארגנטינה בפריז, תבע שגריר ארגנטינה בצרפת לאונרדו קונסטנטינו בשם ממשלת ארגנטינה מאיראן לענות על שאלות מערכת המשפט הארגנטינאית בנוגע לאחריותה לפיגוע, שבו נהרגו 85 בני אדם ו־300 נפצעו. על פי תוצאות החקירה, הפיגוע בוצע על ידי חיזבאללה, אך התכנון היה איראני.