"ביידן שוקל להכריז על מצב חירום אקלימי", כך אמר היום (שני) השליח המיוחד של נשיא ארה"ב לנושא משבר האקלים, ג'ון קרי, בריאיון לרשת BBC.  קרי ציין כי הכרזה של מצב כזה תעניק לנשיא סמכויות נרחבות יותר בקידום שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים - שלא זוכה לגיבוי מספק ע"י הקונגרס.

זני יונקים רבים נכחדו: המערכות האקולוגיות באוסטרליה על סף קריסה

לטענתו, חוסר התמיכה בקונגרס איננה אידיאלית, אך "אף אחד לא היה מחויב יותר מהנשיא ביידן להחליף אנרגיה מבוססת פחמן". קרי הוסיף כי פסיקות בית המשפט העליון האחרונות המגבילות את המדיניות הסביבתית של הממשלה לא עזרו.

כבר בשבוע שעבר, הנשיא ביידן הכריז על תקצוב של 2.3 מיליארד דולר לסיוע בבניית תשתית שיכולה לעמוד בפני מזג אוויר קיצוני ואסונות טבע. לדברי קרי, ביידן מוכן להשתמש ב"כל הכלים העומדים לרשותו" כדי להתמודד עם שינויי האקלים. 

אנשים מתקררים בניו יורק מגל החום (צילום: רויטרס)
אנשים מתקררים בניו יורק מגל החום (צילום: רויטרס)

בתוך כך, ארה"ב ממשיכה לסבול ממזג האוויר הקיצוני. מצב חירום הוכרז בקליפורניה, לאחר שביומיים האחרונים נאבקים כ-2,000 כבאים עם שריפת ענק בפארק הלאומי יוסימיטי, שפרצה בעקבות עומס החום הקיצוני באזור. עד כה פונו מעל 3,000 תושבים מהאזור. 

במקביל, באי היווני לסבוס פונו מאות תושבים ותיירים לאחר שריפת ענק שאיימה על כפרים והעלתה באש 26 מבנים. 50 כבאים ותשעה מטוס כיבוי פעלו לכיבוי השריפה, שפרצה ביום ראשון, כאשר במקביל התמודדו כ-320 כבאים עם שריפת ענק נוספת שפרצה בשבוע שעבר בפארק הלאומי דאדיה במדינה. 

גל חום בבריטניה (צילום: רויטרס)
גל חום בבריטניה (צילום: רויטרס)

ביום חמישי דווח על שריפות גם בטנריף שבספרד, מה שהוביל לפינויים של חלק מהתושבים. "זה מזעזע, אתה לא מצפה שיקרה משהו כזה", סיפרה אחת התושבות, שהוסיפה: "ארזנו מהר את המזוודות, ולקחנו את הילדים וחיות המחמד. זה קשה מאוד". שריפות נוספות פרצו בסוף השבוע בסלובניה ובצרפת. 

באופן דומה, גם בסין מדווחים על שטף בלתי פוסק של מצבי חירום מאז החלה עונת הגשמים, זאת לאחר שסופות גשמים הביאו להצפות של שטחים חקלאיים, כבישים ובתים ולמותם של עשרות בני אדם.