פעילי זכויות אדם איראנים דיווחו אתמול כי לפחות 76 מפגינים נהרגו על ידי כוחות הביטחון האיראניים במסגרת ההפגנות על מותה של הצעירה מהסא אמיני במעצר. ראיסי התייחס גם כן למהומות וטען אמש כי מדובר ב"קנוניה נגד איראן".

מתאמת המחאה באיראן ל"מעריב": "המהפך קרוב"

בדרך למהפכה באיראן? "בכל ההפגנות הקודמות לא ראינו כזה אומץ"

"המחאה לא גוועת": האם מנגנוני הביטחון באיראן איבדו שליטה על המפגינים?

בני סבטי, חוקר איראן במכון ירושלים למדיניות וביטחון וממקימי דובר צה"ל בפרסית, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM והתייחס למחאה באיראן: "המחאות עדיין נמשכות לסירוגין, המשטר מנתק את האינטרנט כדי שהעולם לא ידע וזה יהפוך לעץ שנפל ביער וככה הדבר הזה ייחנק לתוך עצמו. זה לא מצליח להם, יש לנו פה מחאות מסוג אחר לגמרי".

"אלו צעירים שלא ידעו את יוסף, הם לא מכירים את המסורת שלה מהפכה, הם לא היו במלחמת איראן־עיראק, הם מאסו בסיפורים שלה הורים שלהם עד כמה שזה טוב להיות קורבן ולחיות במצב קשה. לכן הם מורדים, הם מורדים ביסודות של המשטר. כמו שהם עושים היום בימים האלה, הסבב הזה ייגמר גם כן אחרי דיכוי או איזושהי היחלשות".

לדבריו, "בסוף הרבה מאוד דברים זולגים, יש מקרה מאוד מעניין אצל האיראנים, הגולי האיראנית חיה את איראן 24/7, לאורך השנים הקימו ערוצי טלוויזיה, היום יש כמה מאוד מפורסמים, גם היה על זה אייטם בערוץ אחר. הם מקבלים שיחות, גם בעולם של חסימת אינטרנט, הם מקבלים שיחות מאיראן, וואטסאפים, סרטונים, הם הפכו להיות הפה והדובר של המחאות. זה אנשים שערקו מאיראן והפכו להיות כתבים נגדיים. מה שקרה בברית המועצות חוזר היום באיראן. זה תלוי מה יתדלק וימשיך לחזק את המחאות".

מחאה באיראן (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
מחאה באיראן (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

בהמשך אמר כי משמרות המהפכה עדיין לא הופעלו באירוע, והעריך כי "הם עשו הפקת לקחים מהמהומות האחרונות וחשבו שאולי לא כדאי להפעיל כוחות איכותיים יותר אבל הם טעו - המחאות הם על יסוד המשטר. פה הטעות של המשטר בחישוב שלו. הדבר היותר חשוב - גם באיראן הבוקר יש שאלה שמתחילה במילה איפה, אבל איפה ח'אמינאי. הוא נעלם ל-13 יום, יש שמועות שהוא חולה וזה מתדלק את המחאות ונותן רוח גבית חזקה. במשטרים הדיקטטורים הכול תלוי במנהיג ואם המנהיג נעלם זה מחזק את הצד השני, המחאה".

בסיום העריך כי העם האירני מוטרד מאוד ממה שהמערב מגיב וחושב עליהם. "הם לא מבינים איך ביידן לא מדבר בעד המחאות, בעד שינוי באיראן, הולך ורץ אחרי האיראנים לעשות איתם הסכם גרעין. זה לא בכדי שהנשיא ראיסי נבחר כי הוא נבחר אחרי שביידן נבחר, כשהאיראנים היו נושאים מה אכפת להם איזה נשיא יהיה שם. לכן ביידן במילה אחת יכול לשנות את המצב", אמר. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm