אחרי שההוריקן איאן פגע כסופה בדרגה 4, עם רוחות בעוצמה של יותר מ־240 קמ"ש, בדרום־מערב פלורידה ביום רביעי - הוא רשם ביום שישי בערב את הפגיעה השנייה שלו ביבשה, והפעם בדרגה 1, עם רוחות של 140 קמ"ש, ליד ג'ורג'טאון שבקרוליינה הדרומית.

הוריקן "איאן" ממשיך להכות: שיטפונות והרס בדרום קרוליינה
בניינים שקרסו ודגים שוחים ברחובות: השטפונות והחורבן שהותיר אחריו הוריקן איאן

בשעות שלאחר מכן נחלשה הסופה באופן משמעותי, ואתמול הגיעה עוצמת הרוחות ל־55 קמ"ש. אולם החזאים התריעו כי כמות הגשמים הכבדה שהורידה הסופה עלולה לגרום להצפות ולשיטפונות מסכני חיים גם בימים הקרובים, בעיקר בפלורידה, בקרוליינה הדרומית והצפונית ובווירג'יניה.

בפלורידה המשיכו בסוף השבוע להעריך את הנזקים מפגיעת אחת הסופות החזקות ביותר אי־פעם, שחצתה את המדינה לרוחבה כשהיא מותירה אחריה שובל של הרס המוערך בקרוב ל־50 מיליארד דולר. מניין ההרוגים עומד על לפחות 34 בני אדם, אולם החשש הוא שהמספרים יהיו גבוהים יותר בעת שכוחות ההצלה מחפשים אחרי ניצולים וקורבנות.

קרוב ל־2 מיליון בני אדם עדיין מנותקים מזרם החשמל, ובהם יותר מ־1.3 מיליון תושבים בפלורידה. חברת החשמל של פלורידה הצליחה לחבר חלק מהלקוחות לזרם, אולם בחברה הודו כי ייתכן שיעברו שבועות עד שהתושבים במחוזות של מערב המדינה יזכו שבתיהם יוארו שוב.

הנזק שהותיר הוריקן איאן בפלורידה (צילום: Joe Raedle/GettyImages)
הנזק שהותיר הוריקן איאן בפלורידה (צילום: Joe Raedle/GettyImages)

האזורים שנפגעו באופן הקשה הם האיים שבדרום מערב פלורידה, שהיו הראשונים אשר ספגו את עוצמת ההוריקן. "90% מהאי אבדו כמעט לחלוטין", אמר דן אלרס, חבר המועצה בעיירה פורט מאיירס ביץ' שבאי אסטרו, בשיחה עם רשת CNN. 

גרגורי אנרינו, שמתגורר 35 שנה באי סניבל, הודה כי אף שהוא כבר התמודד עם שבעה הוריקנים בעבר, ההוריקן איאן היה הקשה מכולם והזכיר לו את שירותו במלחמת וייטנאם. "זה מרגיש כאילו פצצת אטום פגעה במקום הזה", אמר לחדשות סקאי. "ההוריקן העיף תחילה את הגג שלי, ואז לקח את המדרגות העליונות, והדבר היחיד שנותר אלה שני חדרי השינה בחלק האחורי ושני החתולים שהיו עמי".

הנשיא ג'ו ביידן שב אתמול על הבטחתו כי הממשל הפדרלי יסייע לפלורידה להתמודד עם אסון הטבע הכבד. "אנחנו מתחילים לראות את היקף ההרס בפלורידה, שצפוי להיות בין החמורים ביותר בהיסטוריה של המדינה שלנו", אמר. 

בתוך כך, בקובה פרצו הפגנות בבירה הוואנה ובמספר יישובים נוספים, בדרישה שהרשויות יפעלו להשבת זרם החשמל, שנותק לאחר פגיעת ההוריקן באמצע השבוע שעבר, ויעבירו סיוע. הרשויות פרסו את כוחות הביטחון בניסיון לדכא את המחאה, וגם ניתקו את רשתות התקשורת והאינטרנט.