הביקורת הציבורית עשתה את שלה, ולאחר לחצים שהופעלו בתקשורת - המפקח על הבנקים יאיר אבידן מוריד כפפות. אתמול הוא פנה במכתב למנהלי הבנקים ולחברות כרטיסי האשראי, והבהיר כי בכוונתו להתערב בפערים בין שערי הריבית על הפלוס (בפיקדונות) לריבית על האוברדרפט.

המפקח על הבנקים: "יש פוטנציאל להגדיל את התחרות"
המפקח על הבנקים: "נפעיל אמצעים להגברת השקיפות במשכנתאות"

בשלב הראשון יסתפק אבידן בפרסום מסודר של מחירי הכסף במערכת הבנקאית כפי שהוא נוהג לעשות בנוגע לגובה העמלות. עם זאת, אבידן אינו יכול להתערב במישרין במחיר הכסף ולהורות להעלות את הריבית על הפלוס או להוריד את הריבית על המינוס.

בבנק ישראל הבהירו אתמול שכוונת המפקח היא לתת ללקוחות כלי פשוט שיסייע להם להשוות בקלות בין התנאים המוצעים בתאגידים הבנקאיים השונים ולבחור את המוצר המתאים להם. פישוט אפשרות ההשוואה (כפי שהדבר כבר נעשה בתחום המשכנתאות), לפי סרגל כלים אחיד יגדיל את התחרות ויאפשר לבחון את ההצעות הטובות ביותר.

יש לציין כי מהלך כזה של תחרות אמור היה להיעשות באמצעות חברות פינטק שאמורות לקבל את המידע מהלקוחות (באמצעות תעודת הזהות הבנקאית) ואולם קידומם של מיזמים אלה מתערב והמפקח מאיים להיכנס לנעליהן.

בנק ישראל הסביר: "בשל סביבת הריבית האפסית הפקדונות הבנקאיים לא היו עד היום חלופה משמעותית ללקוחות וכתוצאה מכך פחתה פעילותם בשוק. לנוכח השינויים בסביבת הריבית והאינפלציה, הפיקוח מצפה מהבנקים להסב את תשומת לב הלקוחות למוצרי ההשקעה השונים ולהזמין את הלקוחות לבחון אם הם מתאימים לצורכיהם".

עד לפני שבועיים, הבנקים העלו בשוליים את הריבית על פקדונות בעו"ש אף שריבית בנק ישראל זינקה מ־0.1% ל־2%. מאידך, הריבית על האוברדרפט וכרטיסי האשראי המריאה. דיסקונט היה הראשון ששינה את מדיניותו, ובעקבותיו הבנקים האחרים.

אבידן שוחח בשבועות האחרונים עם מנהלי הבנקים בציפייה לשינוי מדיניות הריבית ואולם עד היום שיחות אלה הועילו בשוליים בלבד.