נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון יופיע היום (שני) לראשונה בוועדת הכספים של הכנסת, בעקבות זימונו על ידי יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה). האחרון זימן את הנגיד בשל מדיניותהעלאת הריבית והפגיעה במקבלי המשכנתאות.

כלכלנים מעריכים: בנק ישראל יעלה את הריבית ל־%3.25 עד תחילת 2023
בדרך למיתון? בבנק ישראל משיבים להחלטה על העלאת הריבית  

בהופעה היום יעמוד הנגיד על חשיבות עצמאות בנק ישראל. במקביל, יחזור על עמדותיו שנאמרו בימים האחרונים שלפיהם הריבית במשק תעלה בעתיד הקרוב גם מעבר ל־3.5% לשנה, שהיה בעבר קו היעד העליון של המדיניות המוניטרית. הנגיד יחזור על עמדותיו בנוגע לחשיבות המלחמה באינפלציה, בעיקר בנושא המאבק במחירים וביוקר המחיה.

בכנס השנתי של אגף השכר באוצר שהתקיים בשבוע שעבר אמר הנגיד: "המשק איתן ונמצא ברמת פעילות גבוהה. עם זאת, האינפלציה מצויה מעל הגבול העליון של היעד, ועומדת ב־12 החודשים האחרונים על 5.1%, אך היא צפויה לרדת בסוף הרבעון הראשון של 2023. אנו נחושים להחזיר את האינפלציה ליעדה, ולכן האצנו את תהליך העלאת הריבית בחודשים האחרונים", עוד הוסיף פרופ' ירון כי "בסבירות גבוהה זה גם אינו סוף התהליך וזה לא בלתי סביר שנגיע במחצית הראשונה של 2023 לסביבת ריבית הגבוהה מ־3.5%".
 

לקראת ישיבת הוועדה היום שיגרה התאחדות יועצי המשכנתאות סל של פתרונות להקלת ההחזר החודשי של מקבלי המשכנתאות. "ברור לנו כי המדיניות המוניטרית אחראית ומחויבת המציאות לצורך המלחמה באינפלציה שמסוכנת לציבור אף יותר מהעלאות הריבית", כותבים בהתאחדות.

לפי סקר שערך עבורם מנחם לזר, מנהל פאנלס פוליטיקס, ל־53% מבעלי המשכנתאות יש הלוואות נוספות בנוסף למשכנתא, ו־29% מבעלי המשכנתאות וההלוואות יתקשו לעמוד בהחזר החודשי עם עליית הריבית. 30% הצהירו שישקלו הארכת תקופת ההלוואה לצורך הורדת החזר. אחד הפתרונות לבעיה הינו אכן הארכת תקופה במשכנתאות קיימות והורדת גובה ההחזר החודשי. אולם כיום ישנו חסם בפני הבנקים של דרישת הלימות הון במקרה של פריסת חוב. מצד שני, הארכה בדרך של מחזור עלולה להביא להתייקרות בריבית.

פתרון נוסף הוא הגדלת האשראי בשעבוד נכס קיים, שמוגבל כיום ל־50% מימון. ב"הוראת שעה" יכול בנק ישראל לאפשר הלוואות כל מטרה בשעבוד נכס עד 70% מימון, כפי שהתאפשר בתקופת הקורונה. זה יאפשר למשקי בית רבים להתמודד עם ההחזר ההולך וגדל עם כל עליית ריבית. ניתן לייעד את ההקלה רק לצורך סילוק הלוואות קיימות ובכך למנוע מצב של הגדלת אשראי לצריכה שוטפת.