הרפורמה המשפטית עלולה להשפיע לרעה על השווקים הפיננסיים. כך מזהיר יו"ר דירקטוריון בנק דיסקונט שאול קוברינסקי בדוחות הכספיים של הבנק ל־2022 שפורסמו אתמול. דיסקונט מנוהל על ידי אורי לוין ומניותיו מפוזרות בין הגופים המוסדיים.

"הלם אינפלציוני": מי תהיה הכלכלה החזקה בעולם ב-2023 ומה צפוי לישראל?

לדבריו, "במהלך ינואר 2023 החלה הממשלה לקדם תוכנית לביצוע שינויים מהותיים במערכת המשפט המעוררת מחלוקת משמעותית בציבור הישראלי. לדעת גורמים כלכליים בארץ ובעולם, שינויים אלה עלולים להשפיע לרעה על השווקים הפיננסיים ועל איתנות המשק".

בהמשך מתייחסים בדיסקונט לאזהרות הנוגעות להשפעות השליליות של הרפורמה על המשק ועל דירוגי האשראי שפורסמו על ידי חברות הדירוג מוד'יס ופיץ'. עוד טוען קוברינסקי כי החלטת הרגולטורים לאלץ את דיסקונט למכור את השליטה בוויזה כאל לשם הגברת התחרות הייתה טעות. עם זאת, לדבריו, "על אף שלגישתנו ההחלטה שגויה ולא תתרום להגברת התחרות במערכת הבנקאית, אנו מכבדים את ההחלטה ופועלים ליישמה כנדרש".

היו"ר ציין כי ההיפרדות מוויזה כאל תוביל לירידה מינורית ברווח ובתשואה להון ולשיפור משמעותי ביחס היעילות התפעולית של הבנק. הבנק קיבל פרק זמן של מספר שנים כדי להשלים את מכירת ויזה כאל. עם זאת, ההנחה היא שהתהליך יהיה קצר בהרבה וכבר כעת מגלים מספר גופים עניין ברכישת חברת כרטיסי האשראי.

עוד מציין הבנק בדוחותיו שלקריסת בנק סיליקון ואלי (SVB) "עלולה להיות השפעה לרעה על סקטור ההייטק בישראל, שקשה להעריך אותה. הבנק לא צופה השפעה מהותית על תוצאותיו". רווחי בנק דיסקונט זינקו במהלך 2022 ב־26% בהשוואה ל־2021 והסתכמו ב־3.5 מיליארד שקל.

הרווח מייצג תשואה של 15.1% על ההון ובזכותו הבנק יחלק דיווידנד של 187.8 מיליון שקל, המהווים 20% מהרווח ברבעון האחרון, שהסתכם ב־939 מיליון שקל. תיק האשראי עלה ב־13.1% ל־241 מיליארד שקל, אם כי ברבעון הרביעי נבלמה מגמה זו. בזכות עליית הריבית, רווחי המימון זינקו ב־23.4% ל־12.9 מיליארד שקל. היום יפרסם בנק מזרחי טפחות את דוחותיו השנתיים.