יום עמוס בחדשות: מתווה עמונה אושר, הנשיא לשעבר משה קצב בדרך לחופשי, אופק בוכריס מודה בעבירות מין, ח"כ ניסן סלומינסקי השעה את עצמו, ראש עיריית אור יהודה לשעבר נדון לשנתיים מאסר, חקירה נגד חבר כנסת בחשד לפגיעה בביטחון המדינה וביקור נתניהו באזרבייג'ן נושא פרי. 

9:04: בוכריס הודה בביצוע עבירות מין

סוף פרשת אופק בוכריס. הקצין הבכיר במיל' הגיע הבוקר לבית הדין המיוחד בקריה בתל אביב והודה בביצוע עבירות מין בא', ראשת לשכתו לשעבר ששירתה תחתיו כשהיה מפקד חטיבת גולני, ובל', קצינת מטה ששירתה תחתיו באותה התקופה. זאת לאחר שרק בפעם הקודמת שהתייצב בפני אותו הרכב שופטים הוא כפר בהאשמות באופן מוחלט. ההודאה היא חלק מהסדר הטיעון אליה הגיעו בוכריס והתביעה הצבאית. .

א', המתלוננת הראשית, שעד עתה לא הגיעה לבית הדין, התייצבה שם הבוקר בפעם הראשונה על מנת לשמוע את דבריו של בוכריס. על פי הסדר הטיעון, הנאשם הודה במעשים שמיוחסים לו ולקח עליהם אחריות מלאה. הוא הודה בעבירה של בעילה אסורה בהסכמה בגין מעשיו כלפי א' ובעבירה של התנהגות שאינה הולמת בגין מעשיו כלפי הקצינה ל'. כמו כן, הצדדים הסכימו להורדת דרגתו לאל"מ ולמאסר מותנה, אך לא הוחלט על הסדר פיצויים בשל תקרת הפיצוי.

בוכריס ניגש הבוקר אל הדוכן, נעמד מול השופטים, ולאחר שהשופטת אורלי מרקמן הקריאה את כתב האישום המתוקן, נעמד הודה במתואר בו. השופטת מרקמן אמרה לאחר מכן: "אנו מורים לשלוח את תא"ל אופק בוכריס אל מרכז הערכת מסוכנות לעברייני מין". עורך דינו של הקצין הגיב ואמר כי "יש התעניינות של התקשורת בתיק הזה, אנחנו מבקשים לא לקבל את הערכת המסוכנות של אופק. אנחנו מבקשים שהתוצאות יגיעו רק לפצ"ר". דיון הטיעונים בעונשו של בוכריס יתקיים ב-17 לחודש ינואר. לכתבה המלאה.

אופק בוכריס בבית הדין. צילום: אבשלום ששוני
אופק בוכריס בבית הדין. צילום: אבשלום ששוני


10:05: ראש עיריית אור יהודה לשעבר - למאסר


עוד ראש עירייה הולך לכלא: שנתיים מאסר נגזרו היום על דוד יוסף, ראש עיריית אור יהודה לשעבר, שהורשע בשורה ארוכה של עבירות מין ושחיתות. עוד הוטל עליו לשלם פיצויים למתלוננות בסכום של 30,0000 שקלים. "התמונה שנצטיירה בבית משפט הינה קשה וקודרת", כתב השופט, דוד רוזן, בגזר הדין. "במהלך עבודתו הטריד ראש העיר ותקף מינית, בצורה שיטתית, נשים שנזדמנו, במקרה ושלא במקרה, לסביבתו.

"נראה כי הנאשם ביצע את העבירות המיניות, מעל לתאווה המינית, לשם הפגנת כוחו והבעת שליטה על סביבתו. במהלך המשפט היה נדמה לעיתים כל כי אישה, שנקלעה לסביבתו במהלך מילוי תפקידו כראש עיר סומנה על ידו, ובהמשך שימשה עבורו בבחינת 'אובייקט מטרה' להטרדה או תקיפה מינית מילולית ו/או פיזית". לכתבה המלאה.

שנתיים בכלא. דוד יוסף. צילום: ירון שם
שנתיים בכלא. דוד יוסף. צילום: ירון שם


11:31: התושבים קיבלו את הצעת נתניהו

עמונה תפונה בהסכמה. תושבי המאחז אישרו היום (ראשון) בהצבעה את המתווה החדש שהציע ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיו 24 משפחות יוכלו לעבור באופן מיידי לחלקה חלופית על ההר, במקום 12 משפחות כפי שהוצע במתווה הקודם שנשלל על ידם. עוד הוצע כי חלקה נוספת תוכשר לשם כך בקרוב וכי בג"ץ יתבקש לדחות את הפינוי של התושבים ב-30 יום. 45 תושבים הצביעו בעד המתווה, 25 התנגדו ושניים נמנעו.

בהודעה שפרסמו לאחר ההצבעה, אמר התושבים: "לפני שנתיים ניתן פסק דין להריסת בית חיינו. מאז יצאנו למאבק סיזיפי, עיקש ובלתי פוסק כדי להציל את בתינו ואת ישובינו. לאחר עשרים שנה של התיישבות חלוצית כנגד כל הסיכויים, לאחר שנתיים ארוכות, החלטנו להשהות לעת הזו את המאבק, לקבל את הצעת המדינה לבנות 52 בתים ומבני ציבור חדשים בעמונה - מבנים שישמשו את הקהילה ואת התושבים. החלטנו לתת צ'אנס להצעה לבנות את בתינו ואת חיינו כאן בעמונה".

12:57: רוצח האיש שאנס אותו לא יזכה לחנינה

נשיא המדינה ראובן ריבלין דחה את בקשת החנינה של יונתן היילו, שרצח את ירון איילין, האיש שלטענתו אנס אותו. בעקבות זאת, ימשיך היילו לרצות את עונשו בן 12 השנים בבית הכלא. בנימוקי ההחלטה נכתב: בנימוקי הדחיה הובהר כי מוסד החנינה איננו ערכאת ערעור נוספת על החלטות בית המשפט וכי עיקר נימוקי בקשת החנינה, המתארות את הרקע לביצוע העבירה ואת נסיבותיה עמדו בפני בית המשפט העליון ונלקחו בחשבון על ידו, כשהחליט בזמנו להמיר את סעיף ההרשעה להריגה ולהפחית שש שנים מעונשו של היילו.
"לפיכך, עם כל הצער והכאב על נסיבותיו הקשות של מר היילו, שהיה גם קרבן למעשים קשים, לא נמצאה בשלב זה, הצדקה למתן חנינה. עוד הובהר כי במידה ותוגש בקשת חנינה נוספת על ידי היילו בעתיד, ניתן יהיה לשקול את הבקשה, תוך מתן משקל נכבד לתהליך שיקומו בשירות בתי הסוהר". לכתבה המלאה.

נשאר בכלא. יונתן היילו. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
נשאר בכלא. יונתן היילו. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90


13:44: ח"כ סלומינסקי השעה עצמו

חבר הכנסת ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) השעה עצמו מראשות ועדת חוק, חוקה ומשפט, זאת בעקבות הטענות שהטריד מינית נשים במשך שנים. "פניתי הבוקר ליו״ר המפלגה, השר נפתלי בנט ובתיאום עימו, הודעתי ליועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון, על החלטתי שלא לנהל את ישיבות ועדת חוקה חוק ומשפט בתקופה הקרובה, מתוך הערכה וכבוד לתפקיד, לחברי הועדה ולציבור", כתב סלומינסקי בהודעה. "אני מודע לכובד האחריות הנובע מהתפקיד, אך חשוב מכך, אני חש כי הדבר הנכון הוא לאפשר בדיקה הוגנת של הטענות שהושמעו. אני חש צער עמוק באם התנהגות כלשהי מצידי התפרשה בדרך שונה מכוונתי, ולו ידעתי במי מדובר הייתי מתנצל אישית במלוא עוצמת הכנות האפשרית". יש לציין כי סלומינסקי נשאר חבר בוועדה אך לא יוסיף לנהל אותה. מי שיחליף אותו יהיה ח"כ אורי מקלב. לכתבה המלאה.



14:51: קצב בדרך הביתה

ועדת השחרורים שליד בתי הסוהר קיבלה היום (ראשון) את בקשתו של הנשיא לשעבר משה קצב לשחרור מוקדם. המשמעות: בתום חמש שנות מאסר,  ולאחר שנגזרו עליו שבע שנים בכלא בגין שני מעשי אונס ועבירות מין נוספות, ייצא הנשיא לשעבר לחופשי וישוב לביתו שבקרית מלאכי. בהחלטה של ועדת השחרורים נכתב כי "האסיר עבר שינוי משמעותי, נוכח דבריו שהביע בדיון הנוכחי, בשונה מהדברים אותם אמר בדיונים הקודמים. חברי הוועדה התרשמו מכנות התשובות שלו".

עוד נכתב בהחלטה כי "המסמכים שעברו לפנינו הביאו למסקנה כי בשלה השעה לראות את עניין השחרור", וצוין כי "בחוק שחרור על תנאי, לא נקבעה חרטה כאחד התנאים לשחרור מוקדם, ויש לכך תימוכין". שחרורו של הנשיא לשעבר ממתין להחלטת פרקליטות המדינה אם להגיש ערעור ולהחלטת בית המשפט. לכתבה המלאה.

משה קצב. צילום: רויטרס
משה קצב. צילום: רויטרס



17:28: בעקבות ביקור נתניהו

אזרבייג'ן תרכוש את מערכת כיפת ברזל, כך אמר אתמול שר התעשיות הביטחוניות במדינה, יאבר ג'מולוב. הדברים באים בעקבות ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במדינה. ג'מולוב לא מסר כמה מערכות תרכוש ארצו, אך פרסום במקורות זרים מסוף נובמבר העריך כי מדובר בעסקה של בין ארבע לחמש סוללות, מכ"מים וטילים מיירטים, ששווייה כ-400 מיליון דולרים. "מעריב אונליין" דיווח על האפשרות שאחת ממטרות נסיעתו של נתניהו היא לקדם את העסקה. לכתבה המלאה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב. צילום: חיים צח, לע
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב. צילום: חיים צח, לע


18:09: חקירה נגד איש הרשימה המשותפת

יחידה 433 של המשטרה מנהלת חקירה סמויה הקשורה לח"כ גטאס באסל (הרשימה המשותפת), והמייחסת לו חשד לביצוע עבירות על ביטחון המדינה לכאורה בעת ביקוריו בבתי הכלא בפגישות עם אסירים ביטחוניים. 

כתב ערוץ 2 משה נוסבאום פרסם כי מבדיקה שנערכה עולה כי במשטרה קיבלו מידע מיחידת המודיעין של שירות בתי הסוהר (שב"ס) בעקבות פרטים שנבחנו על ידה ולאחר שעלה כי ייתכן וח"כ באסל ביצע לכאורה עבירות ביטחוניות. על פי החשד ח"כ באסל השתמש וניצל את הסמכות המוקנית לו בחוק לבקר בבתי הכלא שם נפגש עם אסירים ביטחוניים ובפעילותו לא מין הנמנע כי ביצע עבירות כאמור. לכתבה המלאה.