ועידת האקלים של האו"ם במצרים הסתיימה אתמול בתחושות מעורבות. לצד הסכם היסטורי להקמת קרן סיוע למדינות הפגיעות ביותר מול שינויי האקלים, הייתה גם אכזבה מכך שהצהרת הסיום לא הקשיחה את היעדים לצמצום פליטת גזי החממה וסיום השימוש בדלקי מאובנים.

הישג לישראל: שורת הסכמים בוועידת האקלים במצרים
דוח ועידת האקלים: "יש להשקיע 2 טריליון דולר בשנה במדינות מתפתחות"  

יומיים לאחר המועד המקורי לסיום ועידת COP27 בשארם א־שייח', אישרו אתמול בבוקר המדינות המשתתפות את הצהרת הסיכום, שהדגישה שוב את היעד של צמצום ההתחממות של כדור הארץ לרמה של עד 1.5 מעלות מעל הממוצע בעידן הטרום תעשייתי.

ההישג החשוב ביותר היה ההסכם על הקמת קרן חדשה לסיוע למדינות המתפתחות הפגיעות ביותר מול ההשפעות ההרסניות של שינויי האקלים, בעיקר באסיה, באפריקה, באמריקה הלטינית, בקריביים ובדרום האוקיינוס השקט.

ההסכם על כך הושג שלשום בלילה אחרי משא ומתן ממושך, שבמסגרתו נקבע גם כי תוקם ועדה רב־לאומית עם נציגים מ־24 מדינות, שתגבש את אופן הפעולה של ההסדר החדש. "זו לא קבלת צדקה", אמרה השרה לענייני שינויי אקלים בפקיסטן, שרי רחמן, "זה תשלום להשקעה בדורות הבאים שלנו, ובצדק אקלימי".

המדינות הפגיעות ניסו במשך קרוב לשלושה עשורים לשכנע את המדינות העשירות לשלם להן פיצויים על ההרס כתוצאה מתופעות הטבע ההרסניות שהתעצמו בשל שינויי האקלים. אולם ארה"ב ושאר המדינות המפותחות התנגדו, מחשש שתהיה בכך הכרה באחריותן לפליטת הגזים המזהמים שתוביל לתביעות משפטיות.

ההסכם הנוכחי קובע כי התשלומים שיועברו לקרן החדשה אינם הכרה באחריות, ובעקבות זאת הוסרה אבן הנגף העיקרית וממשל ביידן - שכבר הודיע אשתקד כי יעביר מיליארד דולר לטובת המדינות הפגיעות - הביע תמיכה בהסדר החדש. עם זאת, עדיין לא ברור כיצד ישפיע הניצחון הרפובליקני בבית הנבחרים, וניצחון רפובליקני אפשרי בבחירות לנשיאות בעוד שנתיים, על המחויבות האמריקאית לסייע במאבק בשינויי האקלים.

המדען הראשי של קק''ל בוועידת האקלים (צילום: קק''ל)
המדען הראשי של קק''ל בוועידת האקלים (צילום: קק''ל)

לצד הסכם הסיוע, הצהרת הסיכום לא הביאה בשורה בסוגיית הטיפול בפליטת גזי החממה, שנחשבים לגורם העיקרי להתחממות כדור הארץ. במקום זאת היא שבה על ההצהרה מהוועידה בגלזגו בשנה שעברה בדבר הצורך של מדינות העולם לעמוד בהתחייבויות שלהן לצמצום הפליטה. כמו כן, ההצהרה לא סיפקה לוחות זמנים לצמצום השימוש בדלקי מאובנים, כולל נפט וגז.

התגובות לתוצאות הוועידה היו מעורבות. "ניצלנו את ההזדמנות. עבדנו מסביב לשעון, יום ולילה, אבל התאחדנו בעבודה למען רווח אחד, למען מטרה עילאית אחת, מטרה משותפת אחת", אמר נשיא הוועידה, שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי. "ובסופו של דבר הבאנו תוצאה".

"אני מברך על ההחלטה להקים קרן של אובדן ונזקים ולהפעיל אותה בתקופה הקרובה", הוסיף מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש. "ברור שזה לא מספיק, אבל זה סימן פוליטי נדרש כדי לבנות מחדש אמון שנסדק. חייבים להקשיב לקולות של מי שנמצאים בקו החזית במשבר האקלים".

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, הודתה כי "טיפלנו בחלק מהתסמינים, אבל לא ריפאנו את החולה מהחום שלו. הוועידה שמרה על המטרה של 1.5 מעלות, אבל למרבה הצער היא לא פעלה ליישם את המחויבויות של המזהמות הגדולות בעולם לצמצם את השימוש בדלקי מאובנים, ולא הציגה מחויבויות חדשות להקלה אקלימית".