דוח חדש, שהוצג אתמול (שלישי) בוועידת האקלים בשארם א־שייח', קובע כי יש צורך בהשקעות בסדר גודל של 2 טריליון דולר בכל שנה עד סוף העשור, כדי לסייע למדינות המתפתחות לעבור למקורות אנרגיה מתחדשים ולהתמודד עם ההשפעות ההרסניות של שינויי האקלים.

הרצוג שוחח עם מנהיגי תוניסיה ולבנון? בבית הנשיא מבהירים מה באמת קרה בוועידת האקלים
מתקדמים לשלב הבא: ישראל וירדן חתמו על הסכם חשמל תמורת מים

דוח המומחים החדש, שהוכן לבקשת ממשלות מצרים ובריטניה, ציין כי כמחצית מהמימון יכול להגיע "ממקורות פנימיים" בתוך המדינות, כדוגמת מימון ציבורי ושוקי הון מקומיים, אולם יהיה צורך גם במימון חיצוני, החל מהבנק העולמי ובנקים בינלאומיים לפיתוח, לצד מדינות עשירות והמגזר הפרטי.

ההערכה שסיפק הדוח היא הגבוהה ביותר עד כה לגבי הצורך בהשקעות במדינות מתפתחות. הדוח הנוכחי אינו כולל את הצורך בהשקעות דומות בסין, אחת משתי המזהמות הגדולות בעולם לצד ארה"ב.

"המדינות העשירות צריכות להכיר בכך שזה האינטרס העצמי החיוני שלהן, כמו גם עניין של צדק בהתחשב בהשלכות החמורות שנגרמו בשל הרמות הגבוהות של פליטת הגזים כיום ובעבר, ועליהן להשקיע בפעולה אקלימית בשווקים המתפתחים", אמר המחבר המוביל של הדוח, הלורד ניקולס סטרן, שבעבר חיבר דוח פורץ דרך על כלכלת שינויי האקלים.

פרסום הדוח מגיע על רקע המשך נאומיהם של ראשי מדינות ובכירים מרחבי העולם בוועידת האקלים בשארם א־שייח', כאשר מנהיגים רבים של מדינות מתפתחות לא הסתירו את מורת רוחם על התנהלות המדינות העשירות. "כאשר הטבע משתולל, האזרחים שלנו מאבדים סבלנות", אמר נשיא מלאווי, לזארוס צ'קוורה.

ראשת ממשלת ברבדוס, מיה מוטלי, האשימה כי כעת המדינות העניות צריכות לשלם שוב, על אף שהן קורבנות של משבר אקלימי שאינן אחראיות לו. 

בתוך כך, נשיא המדינה יצחק הרצוג, שעומד בראש המשלחת הישראלית בוועידה, הצליח לעורר עניין לאחר שתועד משוחח עם ראשת ממשלת תוניסיה נג'לא בודן רמדאן ואף מתבדח עמה במהלך תמונה קבוצתית של מנהיגי המדינות שהגיעו לאירוע. התיעוד עורר סערה בתוניסיה וגרר ביקורת רבה כלפי בודן רמדאן.