אולי אתם מצפים מטור שבועי זה, לקראת פורים, להתייחס לאוזני המן או למשלוחי המנות עתירי הסוכר והמוצרים האולטרה־מעובדים, אבל בחרנו להתייחס דווקא לשתיית יין בחג זה. זהו מנהג הלכתי שמקורו בתלמוד. “עד שלא ידע אדם להבדיל בין ‘ארור המן' ל'ברוך מרדכי'". אולם נכתבו פרשנויות נוספות, שחלקן אינן מחייבות לשתות לשוכרה.

מלחמה בין הסיגריה לצלחת: איך המתח משפיע על ההרגלים שלנו?
מה זה אומר “לעשות דיאטה מוצלחת"? קבלו מס' טיפים

היחס לשתיית יין ואלכוהול הוא אמביוולנטי. גם בהיסטוריה היהודית. נוכל למצוא הקשרים חיוביים ליין בתרבות היהודית, כמו הביטוי “יין ישמח לבב אנוש" ואזכורים ל"משתה" שהיה נערך בחגים ומועדים. עם זאת, יש לו גם הקשרים שליליים בסיפורי התנ"ך, כמו בעלילות שמשון.
גם היום, לצד ההמלצה להמעיט ואף להימנע לעתים מאלכוהול, יש המייחסים לו תכונות חיוביות. לכן אין זה מפתיע שהשאלה לגבי אלכוהול עולה לעתים קרובות בפגישות בקליניקה.

למה אפשר?

היין האדום מכיל פוליפנולים, שהם נוגדי חמצון חזקים שביכולתם לצמצם את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם.

מחקרים רבים בדקו את היתרונות הבריאותיים של היין האדום. ביניהם בולט מחקר ישראלי בהובלתה של פרופ' איריס שי ובשיתוף פעולה בינלאומי עם אוניברסיטאות מהעולם שהתפרסם ב־2015 בכתב העת הרפואי היוקרתי "Annals of Internal Medicine". במחקר נמצא כי לצריכה של יין אדום עשוי להיות יתרון משמעותי בשיפור הסיכוי לבריאות הלב בקרב חולי סוכרת. אחד הסיכונים של חולי סוכרת הוא לפתח מחלות לב וכלי דם בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

בניסוי, שנמשך שנתיים באוניברסיטת בן־גוריון בקרב 224 חולי סוכרת מאוזנים (בני 75־40), הותאמה דיאטה ים תיכונית בריאה ללא הגבלה קלורית. בין מסקנות המחקר נמצא כי לצריכת יין אדום היה יתרון מובהק שבא לידי ביטוי בעיקר בהעלאה מתונה של רמת הכולסטרול הטוב (HDL) תוך שיפור כלל הפרופיל השומני בבדיקות הדם. יש לציין כי שיפור רמת ה־HDL הינו מאתגר ביותר מבחינה רפואית ובמיוחד בקרב סוכרתיים, שלהם בדרך כלל רמות נמוכות יותר של כולסטרול מסוג זה.

יין אדום - וגם יין לבן - תרמו לאיזון הסוכר, אך נמצאה שונות בין האנשים בהתאם לפרופיל הגנטי השונה.
אי אפשר להתעלם מהעובדה ששתיית אלכוהול במידה היא חלק מחוויה חברתית, התורמת לאווירה נעימה, לרוגע ולמצב רוח טוב.

למה לא?

ארגון הבריאות העולמי התריע כבר בסוף שנות ה־80 של המאה הקודמת על הקשר בין שתיית אלכוהול למגוון סוגי סרטן, והסיכון בצריכת אלכוהול בכמות מופרזת. במחקרים נמצא כי שתייה מופרזת של משקאות אלכוהוליים מעלה את הסיכון לחלות בסרטן מסוגים שונים: בעיקר סרטן הפה והלוע, סרטן הוושט, סרטן הגרון, סרטן הכבד, סרטן השד, המעי הגס והרקטום.

ההערכה היא כי שתיית אלכוהול היא הגורם השלישי בשכיחותו למחלות הסרטן לאחר עישון והשמנה אצל נשים והרביעי אצל גברים, לאחר עישון, השמנה וקרינת UV.

ולמרות זאת, המודעות לנושא נמוכה. ידוע שצריכת אלכוהול בכמות מופרזת עלולה להזיק לכבד בטווח הארוך, אך לא רבים מודעים לקשר שבין אלכוהול לסרטן. ואי אפשר להתעלם מכך שבצריכה מופרזת של אלכוהול קיימת גם סכנת התמכרות.

לנשים הרות אסור לצרוך אלכוהול מכל סוג שהוא.

שילוב אלכוהול בתפריט

אלכוהול אינו חיוני בתפריט מאוזן: תפריט מאוזן לאורך זמן, תורם לבריאות, למניעת מחלות ולאריכות ימים. מגוון המזונות מספק לנו רכיבים חיוניים כמו פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים. בלעדיהם ייפגע התפקוד התקין של הגוף, ויתפתח מחסור באותו רכיב מזין, ויטמין או מינרל מסוים למשל.

אלכוהול אינו מוגדר הכרחי או חיוני לגוף, כיוון שלא מתפתחים חסר או מחלה אם לא צורכים אותו.

בנוסף, אלכוהול יכול לתרום לעלייה במשקל ולהשמנה בגלל תכולת הקלוריות הגבוהה יחסית. פחמימות, חלבונים, שומנים ואלכוהול תורמים קלוריות לגוף: גרם אחד של פחמימות או חלבונים תורם 4 קלוריות, גרם אחד של שומן - 9 קלוריות (יותר מפי שניים). בגרם אחד של אלכוהול יש 7 קלוריות.

ערכם הקלורי של ויטמינים, מינרלים ומים הוא אפס, והם מוסיפים לערך התזונתי של המזון. בעוד המפתח לתזונה בריאה הוא צריכה של מזונות מגוונים העשירים בוויטמינים ומינרלים, כשתכולת הקלוריות שלהם אינה גבוהה, אלכוהול מתנהג הפוך. הוא אינו מספק ויטמינים ומינרלים, ובקלות אפשר לצרוך קלוריות בשווי של ארוחה שלמה משתייה של מספר שוטים וקוקטייל.

ההמלצה של האגודה למלחמה בסרטן היא לא לעבור על כמות של מנה אחת ליום.

לשתייה מתונה של כמנה ביום תיתכן השפעה מגינה מסוימת מפני מחלות לב. מנה יומית מוגדרת כפחית או בקבוק בירה (330 מ"ל), כוס יין (200 מ"ל) או כוסית משקה חריף (40־30 מ"ל).

לקראת פורים

האווירה המשוחררת שמגיעה יחד עם מסיבות התחפושות והאופי המיוחד של החג גורמים לכך שכמויות האלכוהול עלולות להיות גדולות, הרבה מעבר להמלצות - גם בקרב מבוגרים ולצערנו גם בקרב בני נוער.

אפשר לבקש מנערה או מנער להימנע לחלוטין משתייה או לאסור זאת עליהם, אבל הם לא תמיד יקשיבו וינהגו כפי שהיינו רוצים. לכן עדיף לחשוף אותם לנזקים ולהשלכות הבטיחותיות והחברתיות של שתייה מופרזת והשתכרות - גם אם היא חד־פעמית.

אחת הדרכים לצמצם את הסיכוי לסבול מהנגאובר (חֲמַרְמֹרֶת) היא לשתות לאט. הקצב כן קובע - שתייה אטית של כוס משקה או פחות ממנה בשעה. ואחת הבעיות של צריכת אלכוהול בקרב בני נוער היא שתייה בבת אחת וכשהקיבה ריקה. כך הוא נספג מהר יותר. לכן מומלץ לאכול לפני שתיית אלכוהול או במקביל לצריכתו. כדי למנוע התייבשות אחרי כל משקה אלכוהולי, חשוב לשתות מים, לפחות כוס אחת.