רופא מתמחה ברופאה דחופה בבית החולים איכילוב, ד"ר אילן זינגר, פרסם היום (ראשון) פוסט בחשבון הפייסבוק שלו בו כתב כי פתח בשביתת רעב לאחר שמכתבי ההתפטרויות שהוגשו על ידי המתמחים במחאה על שעות העבודה הארוכות לא הועילו, כך לדבריו.

כזכור, בסוף החודש האחרון יישום מתווה קיצור משמרות הרופאים המתמחים בבתי החולים נדחה, ועדיין עומד על תורנות של כ-26 שעות ברציפות. בתגובה לכך, ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" הודיע כי למעלה מ-500 מתמחים וסטאז'רים חתמו על מכתבי התפטרות.

"לקצר תורנויות זו סיסמה": בכיר במערכת הבריאות מסביר כיצד ניתן לפתור את משבר המתמחים
"נגמרתי": הילה קורח הודיעה על פסק זמן מרפואה ופרצה בבכי בשידור | צפו
מביעים סולידריות: רופאים מתמחים מסרבים להחליף קולגות שהתפטרו

"אני, ד"ר אילן זינגר, רופא מתמחה ברפואה דחופה באיכילוב, מתחיל בשביתת רעב היום אחרי ארוחת צהריים. מצטרפים אליי עוד חבר מהמלר"ד (המחלקה לרפואה דחופה) ועוד חברה מקפלן. שנה שעברה ניסינו התפטרות קולקטיבית במלר"ד. פרסמנו הודעה, הגשנו מכתבים למשאבי אנוש ועשינו את הכל גלוי לכולם. לא עזר. שנה חלפה והתורנויות לא קוצרו. הפעם, שוב מנסים את המהלך הזה של התפטרות וממה שאני ראיתי - לא עזר. אז אני מעלה הילוך", נאמר בפוסט המחאה. 

עוד נרשם כי "אחרי שהתייעצתי עם משפחתי ובתמיכת הוריי שידעו מאבקים בזמנם (אבא שבת רעב בעצמו, ואמא נלחמה בחונטות בארגנטינה), ומתוך הבנה של הסיכונים הכרוכים בדבר, במיוחד כרופא, אני מתכוון לנקוט בפעולה הקיצונית הזאת כאות מחאה על אוזלת היד של ממשלת ישראל שנותנים יד להמשך העסקה הנוראית בתורנויות של 26 שעות". 

זינגר הוסיף ש"תורנויות של 26 שעות פוגעות בציבור המטופלים, וגם פוגעות בבריאות שלי ושל חבריי באופן בלתי הפיך. אנחנו משמיעים קול זעקה כבר תקופה ארוכה, זעקה שנופלת על אוזניים ערלות וזוכה לזלזול מצד מקבלי ההחלטות. בזמן שחבריי ואני קורסים, אתם ממשיכים להוביל מדיניות מעוותת, אבל לצד המחויבות שלנו, אמורה להיות גם מחויבות שלכם כלפינו. במקום לדאוג לתנאי עבודה שפויים אתם פושעים בנו, בבריאות שלנו, הפיזית והנפשית. מרעיפים עלינו מחמאות בעיתות משבר ומגפות עולמיות, ורגע אחרי משקרים לנו בכל מיני תירוצים והבטחות ריקות". 

בתוך כך, ד"ר שני סבוראי בנד, מתמחה באורתופדיה, הודיעה שהיא מצטרפת לשביתת הרעב עם ד"ר אילן זינגר. בחשבון הפייסובק שלה כתבה: "אז היום אני מצטרפת לחברי ממיון איכילוב, ד״ר אילן זינגר. אנחנו מתחילים היום בשביתת רעב בלי תאריך תפוגה. אחרי ששקלתי את הנושא בכובד ראש עם המשפחה שלי ותוך הבנה של הסיכונים הכרוכים בדבר, החלטתי שזה הצעד הנכון עבורי. להיות מתמחה באורתופדיה זה העבודה הכי טובה שיש. לומדים המון, סיפוק מיידי, מטופלים מדהימים, קולגות נפלאים והמון אתגרים, פיזיו ומנטליים".

"אבל התורנויות. הן, קשות מנשוא. המחיר הנפשי והמשפחתי שאנחנו משלמים הוא לא נתפס והוא למעשה מובן במלואו רק בהפסקות, חופשות לידה, חופשים, אפילו כאלו קצרים, לחזור זה נורא. כאילו בכח להכנס ל ptsd של עצמך.. הנזק הפיזי הוא הרבה יותר מדיד. מחלות לב, השמנה, דכאון, חרדה, הפרעות שינה והרשימה עוד ארוכה. אז החלטתי שהחיים של אלפי מתמחים חשובים יותר מחוסר הנוחות המיידי שלי, אני הרי לא חשבתי לרגע שאזכה להנות מפירות המאבק על הקיצור ממילא. אולי זה ישנה את המצב, אולי זה יעיר מישהו שם למעלה, כי נראה ש-25 מחלקות שיסגרו שעריהם זה לא מספיק דרמטי עבור יאיר לפיד, אני מודעת להשלכות הפיזיות של המהלך שלי אבל מאמינה בלב שלם שהמחיר הפיזי והנפשי של תורנויות הוא כבד יותר", הוסיפה.

בנוסף, ד"ר אורי רוזן, מומחה צעיר ברפואת משפחה, מצטרף הערב לשביתת הרעב. מתוך דבריו בעמוד הפייסבוק שלו: "לפני שנה וקצת עוד ביליתי לילות וימים במחלקת קורונה במרכז הרפואי וולפסון, 26 שעות ברצף, פעמיים בשבוע, ועכשיו התורנויות האלה נראות כמו סיוט רחוק. 

לפני שנה נאלצתי להגיש מכתב התפטרות יחד עם 800 מחבריי, וחשבנו שנצליח, אני נאלץ לפתוח בשביתת רעב. לא נותרו לי עוד כלים בארסנל. הצעד הזה הוא קיצוני. קיצוני מאוד. אבל אני ואלפי חבריי פוגעים כל יום בתושבי המדינה הזו. אנחנו פוגעים בגופם, עושים טעויות עם תרופות, טעויות בניתוחים, נוהגים הביתה עייפים, ופוגעים בהולכי רגל".

מארגון הרופאים המתמחים מרשם נמסר בתגובה: "העובדה שיש מתמחים שמרגישים ייאוש גדול כל כך עד כדי שהם מוכנים לפתוח בשביתת רעב, היא נוראית והיא צריכה להרעיד את את אמות הסיפין, גם בתוך הממשלה וגם בקרב הציבור. לצערנו, לא רה"מ ולא השרים מבינים את גודל השבר ואת הייאוש בקרב המתמחים והצעד הקיצוני הזה שננקט כעת ע"י מתמחה הוא הוכחה נוספת לכך. ההתעלמות מכך שביום חמישי הקרוב יכנסו לתוקף מכתבי ההתפטרות של כ- 200 מתמחים היא בלתי נתפסת ואין לנו ספק כלל שנקיטת הצעד הקיצוני הזה קשורה בכך. בימים האחרונים אנחנו שומעים קולות של מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים שמרגישים שלא שומעים את הקול ואת הזעקה שלהם, עוד ועוד מתמחים חותמים על מכתבי התפטרות, ומדברים על הכוונה שלהם לנקוט בצעדים קיצוניים נוספים כדוגמת שביתת רעב. אנחנו מקווים שראש הממשלה ושר האוצר רואים לאן מובילה אוזלת היד שלהם".