הצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה אותה יזם השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר, עומדת בעין הסערה בימים האחרונים וזוכה לביקורת רבה. סגן השר לביטחון הפנים יואב סגלוביץ' (יש עתיד), שוחח הערב (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM, והתייחס לנושא. 

האם המפכ"ל צריך לפרוש בעקבות הצעת החוק של בן גביר? בכיר לשעבר במשטרה משיב
"מחטף שנובע מחוסר אמון עם נתניהו": הדיון בכנסת על חוק בן גביר נמשך

בפתח דבריו, התייחס למסמך בסיווג סודי, אותה הציג השר בר-לב במהלך הדיון על הצעת החוק: "סודי ביותר זה לא. בן גביר היה חלק מהנייר הזה והקריא אותו, השר בר־לב החליט להעמיד את הדברים על דיוקם וקיבל את ההחלטה להשמיע את הדברים כפי שהיו".

הוא תקף את שינוי החוק: "השינוי שמוצע על ידי איתמר בן גביר, הוא לא שינוי - הוא מהפכה, וזו מהפכה מטופשת. מדוע? כי הוא בעצמו לא מבין מה הוא אמר. יש פה שאלות יסוד שלא נשאלו בהצעה הזאת - אם רואים לנכון לעשות שינוי, אז בסוף מדובר פה על הסכם קואליציוני. לוקחים כנסת שלמה ומשכנעים שזה דחוף, אבל אין שום דבר דחוף בדבר הזה למעט גחמות פוליטיות".

עוד הוא הוסיף כי "כולנו מטורללים בטרללת הזאת בצורה שהיא לא הגיונית, וחבל כי לא מדובר פה בעוד משהו - זה באמת נושא בליבת החיים הציבוריים של כולנו. חבל, ובעיקר עצוב שזה מתנהל ככה". 

ח''כ יואב סגלוביץ  (צילום: דוברות יש עתיד)
ח''כ יואב סגלוביץ (צילום: דוברות יש עתיד)

עוד ביקר בחריפות את היוזמה של בן-גביר: "השינוי שמוצע פה הוא בלתי קביל לחלוטין במשטר דמוקרטי, ומדוע? כי אין בעיה במדיניות של שר. הרי לכל שר הייתה מדיניות משלו. אני היום איש פוליטי, נחשב לדרג מדיני ומתעסק במדיניות - לא בהפעלת הכוח. בהצעתו של בן גביר, יש את הרצון להיות אחראי על הפעלת הכוח, אבל זה לא תפקיד של איש פוליטי, בוודאי לא כאשר מדובר באכיפת החוק. בתוך ההצעה עצמה מדובר גם על חקירה, תביעה ועמידה לדין - זה פשוט בלתי קביל במשטר דמוקרטי. מה שעומד פה על סדר היום, הוא באמת החופש של כל אחד מאיתנו מחר בבוקר".

"90% מהתביעה במדינת ישראל מנוהלת היום על ידי המשטרה. האם אנחנו רוצים שאיש פוליטי, בלי שום קשר לזהותו, יהיה לו קשר לזה? בוודאי שהתשובה היא לא. מדיניות העמדה לדין איננה של שר, אלא של המערכת ובראשה היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה", התייחס לנושא מדיניות ההעמדה לדין, שעומד במרכז שינוי החוק". 

לסיום, הדגיש סגן השר: "אני לא מערער על העובדה שהיו בחירות ויש החלטה, אני רק אומר שהחוק הספציפי הזה הוא לא בשל ולא מידתי. מנסים להשוות את החוק הזה לחוק יסוד הצבא, אבל יש פה הבדל קטן שהוא גדול - חוק יסוד הצבא עוסק מול אויב, משטרת ישראל מטפלת באזרחים, על מנת לשמור על הזכויות של כולנו".

"חייבים לשנות את פקודת המשטרה"

חבר הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית), שוחח גם הוא עם בן כספית ואריה אלדד, ותמך בשינוי החוק: "אני חושב שחייבים לשנות את פקודת המשטרה דווקא לאור הדברים ששמענו. ברור שמדיניות ההעמדה לדין משפיעה כמובן גם על מה שחוקרים. הטענה נכונה אבל מה זה אומר? מי היום קובע את מדיניות ההעמדה לדין של המשטרה"?.

"נניח שאני חושב שהמדיניות שלה פסולה לחלוטין. בואו נניח שהגיע עוד כוח אדם, זו לא הבעיה של כוח אדם, תמיד השמיכה תהיה קצרה. הכול יקרה, לא משנה כך או כך, תמיד יהיה לך מחסור במשאבים. נשאלת השאלה את מה אני מתעדף. אנחנו כציבור לא יודעים איך משנים את ההחלטה הזאת", הוסיף.  

סייעה בהכנת הכתבה: דוד זבולוני ומיכל קדוש, 103FM.