יחסי איראן-רוסיה: משמרות המהפכה סיפקו לרוסיה טילי קרקע-קרקע בליסטיים, ושתי המדינות העמיקו את שיתוף הפעולה ביניהן, כך דווח היום (רביעי) בסוכנות הידיעות "רויטרס" על ידי שישה מקורות שונים. משמעות הדבר, לפי גורמים שונים, היא לחזק את מעמדה של איראן מול ארה"ב וישראל, ולאפשר לרוסיה להשתמש בכלי טייס בלתי מאוישים איראניים.

דובר חיל האוויר של אוקראינה יורי איהנאט הכחיש את הדיווחים על אספקת הטילים הבליסטיים לרוסיה, ואמר לטלוויזיה האוקראינית כי: "עד כה, למקורות הרשמיים שלנו אין מידע על קבלת הטילים, בייחוד לא על מספר כזה גדול".

איראן ורוסיה כבר לא? העימות שיכול לגרום לקרע בין המדינות
"תומכים בפיתרון מדיני באוקראינה": המסר המפתיע של איראן לרוסיה

ניסוי של איראן בטיל בליסטי

האספקה כוללת כ-400 טילים בליסטיים איראנים קצרי טווח מסוג פאתח 110 כדוגמת הטיל הבליסטי זולפיקאר, שיכול להגיע למרחק של בין 300 ל-700 ק"מ - כך לפי הדיווח.

לאחר שנסגרה עסקה בין גורמים צבאיים איראנים ורוסים, בפגישות שהתקיימו בטהראן ובמוסקבה, משלוחי הנשק החלו לסירוגין בתחילת ינואר. לפי הדיווחים, עד כה היו לפחות ארבעה משלוחי טילים - ויהיו עוד בשבועות הקרובים. רוסיה אף קיבלה לאחרונה מספר רב של טילים מאיראן, כך מסר אחד הגורמים לסוכנות הידיעות, והמידע אושר על ידי גורם מערבי.

חלק מהטילים שהועברו, נשלחו לרוסיה באנייה שעברה בים הכספי, והאחרים - עברו במטוס. גם במאי דווח ב-CNN כי תוואי ההעברה הוא דרך הים. בכיר איראני שלא הזדהה בשמו אמר: "יהיו עוד משלוחים, אין סיבה להסתיר את זה. מותר לנו לייצא נשק לכל מדינה שנרצה".

למרות זאת, גורם רשמי בארה"ב אישר לרויטרס כי נראו עדויות להתקדמות בשיחות בין שתי המדינות, אך אין עדיין אין אצלם אינדיקציה שהמשלוחים קרו. בפנטגון לא הגיבו על הנושא. גם משרד ההגנה של איראן והמפקח על תוכנית הטילים הבליסטיים באיראן סירב להגיב על הידיעה, וכך גם משרד ההגנה הרוסי.

תרומת איראן למלחמה באוקראינה

באוקראינה, ביקשו מאיראן להפסיק לספק לרוסיה מל"טים, כיוון שאלו היוו מרכיב עיקרי בתקיפות של רוסיה על אוקראינה. תחילה, איראן הכחישה שסיפקה את האמל"ח לרוסיה, אך כמה חודשים אחר כך הודתה שסופק מספר מועט של מל"טים - לפני שנפתחה המלחמה עם אוקראינה.

ג'ו ביידן, וולודמיר זלנסקי (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
ג'ו ביידן, וולודמיר זלנסקי (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

דובר משרד החוץ האיראני נאסר כנעני, אף אמר ביום שני האחרון כשנשאל על נושא המל"טים כי "אלו המאשימים את איראן במתן נשק לאחד הצדדים, עושים זאת למטרות פוליטיות", ואף הוסיף שלא ייבאו לרוסיה כטב"מים ורחפנים שישתתפו במלחמה הזו - שכן בקייב חוששים מהם יותר מהכל.

למרות החשד שעבר נשק איראני לרוסיה, מקור צבאי אוקראיני אמר לסוכנות הידיעות כי לא ידוע להם על שימוש בטילים בליסטיים איראנים על ידי צבא רוסיה. משרד ההגנה האוקראיני לא הגיב לדיווח.

ההעמקה בקשר

שר ההגנה של רוסיה, סרגיי שויגו, פגש את ראש כוח התעופה והחלל של משמרות המהפכה, אמיר עלי ח'אג'יזאדה, בספטמבר בטהראן, והציג לו את הרחפנים, הטילים ומערכות ההגנה האווירית של איראן - כך דיווחו כלי התקשורת במדינה השיעית.

בחודש שעבר, לאחר שיחות במוסקבה בדצמבר, משרד החוץ ברוסיה הודיע כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מצפה להיפגש עם נשיא איראן אבראהים ראיסי בכדי לחתום על "הסכם שיתוף פעולה חדש ורחב".

גורם צבאי מאיראן אמר כי "השותפות הצבאית הזו עם רוסיה הראתה לעולם את יכולות ההגנה של איראן, זה לא אומר שאנחנו תופסים את הצד של רוסיה במלחמה מול אוקראינה".

ניסוי בטיל בליסטי רוסי (צילום: Russian Defence Ministry/Handout via REUTERS)
ניסוי בטיל בליסטי רוסי (צילום: Russian Defence Ministry/Handout via REUTERS)

באשר לסיבות לשיתוף הפעולה, גורם מערבי הקשור לנושא אישר הסביר כי הקשר בין המדינות "הוא עסקה: בתמורה לרחפנים, איראן מצפה לשיתוף פעולה ביטחוני הדוק יותר וגם לנשק מתקדם - במיוחד למטוסי קרב". לדבריו, מדינות המערב מודאגות שהעברות הנשק ההדדיות בין המדינות, עלולות לחזק את מעמדה של איראן בסכסוכים מול ארצות הברית וישראל.

נזכיר כי כעת, על שתי המדינות ישנן סנקציות של ארה"ב. באיחוד האירופי הוטלו סנקציות על איראן - מחשש שהאמל"ח יישלח למזרח התיכון ולרוסיה. עם זאת, באוקטובר יפוג תוקפן של ההגבלות שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם באשר לייצוא הטילים מאיראן.

מתקפת מל''טים בקייב (צילום: רויטרס)
מתקפת מל''טים בקייב (צילום: רויטרס)

כבר בחודש יוני האחרון, הבית הלבן טען כי רוסיה מעמיקה את שיתוף הפעולה הביטחוני שלה עם איראן, וכעת היא קיבלה מאות מל"טים שבהם היא משתמשת כדי לפגוע באוקראינה, כך לפי דיווח ב"רויטרס".