פתרון לרעב ברצועת עזה וללחץ הבינלאומי? פקיד בכיר של האו"ם אמר כי יבחן היום (חמישי) כיצד יוכל להשתמש בכביש הצבאי שנסלל ונבנה ברצועת עזה כדי לספק סיוע למאות אלפי "אזרחים נואשים" בצפון הרצועה, כך דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס". עוד הזהיר, כי כרבע מהאוכלוסייה, לפחות 576 אלף אנשים, נמצא על סף רעב.

ללא ידיעת הקונגרס: ממשל ביידן אישר למעלה מ-100 עסקאות נשק לישראל
הצטרף בהפתעה: גנץ נפגש עם היועץ לביטחון לאומי הבריטי - ואז הגיע סונאק

ג'יימי מקגולדריק, המתאם ההומניטרי של האו"ם במזרח התיכון, אמר כי האו"ם הפציר בישראל במשך שבועות להשתמש בכביש גדר הגבול של עזה, ונתקל בשיתוף פעולה רב יותר בשבוע האחרון.

בשני האחרון, דווח על פי גורמים ישראלים כי בצה"ל מתכננים לפתוח מעבר חדש כדי לספק סיוע הומניטרי ישירות לצפון עזה, כך נאמר ב-NBC News. המעבר צפוי להיות באזור שמסביב לקיבוץ בארי, אם כי שני הגורמים הדגישו כי התוכניות לא הוגדרו ועדיין עשויות להשתנות. התוכנית מגיעה לאחר לחץ אמריקאי אינטנסיבי על ישראל להעניק סיוע נוסף לעזה, זאת על רקע סימני הרעב הגוברים בצפון הרצועה.

הרס בעזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
הרס בעזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

"אנשים בעזה גוועים ברעב. התנאים לא אנושיים", אמרה סגנית הנשיא קמלה האריס בנאומה ביום ראשון. "ממשלת ישראל חייבת לעשות יותר כדי להגדיל משמעותית את זרימת הסיוע. בלי תירוצים. הם חייבים לפתוח מעברי גבול חדשים". בנוסף, ה"ניו יורק טיימס" דיווח בשלישי כי סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס נפגשה עם חבר הקבינט השר בני גנץ בבית הלבן ולחצה להפסקת הלחימה בעזה. האריס הדגישה את הדחיפות בהשגת הסכם לשחרור החטופים וצמצום המשבר ההומניטרי שמתחולל בעזה. היא שיבחה את "הגישה הקונסטרוקטיבית" של ישראל לבקשת הפסקת אש בת שישה שבועות, אך דחקה בממשלה לעשות יותר כדי לאפשר לסיוע הומניטרי הדרוש להגיע לנזקקים ברצועה.

בנאום התייחס האריס גם לתקרית שבה נורו כמאה פלסטינים בסמוך למשאית סיוע, ואמרה: "רק לפני כמה ימים ראינו אנשים רעבים ומיואשים מתקרבים למשאיות סיוע, פשוט מנסים להבטיח מזון למשפחותיהם אחרי שבועות שבהם כמעט ולא הגיע סיוע לצפון עזה. הם נתקלו בירי וכאוס. אנשים בעזה גוועים ברעב. התנאים לא אנושיים והאנושיות שלנו מאלצת אותנו לפעול. בהמשך הוסיפה כי "ממשלת ישראל חייבת לעשות יותר כדי להגדיל משמעותית את זרימת הסיוע. בלי תירוצים".

הצנחת הסיוע בעזה ע"י ארה"ב וירדן (צילום :דובר צה"ל)

אתמול גם שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון התייחס למצב בעזה ואמר כי סבלנותה של מדינתו "אוזלת בעקבות הסבל הנורא בעזה". עוד אמר כי הדרך שבה ישראל מתמודדת עם הסיוע הניתן לעזה "מעלה שאלות" באשר בעמידה בחוק הבינלאומי. "אנו עומדים בפני מצב של סבל מחריד בעזה, דיברתי לפני כמה שבועות על הסיכון שיהיה רעב ושהתשישות תהפוך למחלה - ועכשיו אנחנו בשלב הזה. אני מצטער שאנשים מתים מרעב וממחלות שהיה ניתן למנוע", אמר לחברי הפרלמנט.

עוד אמר כי הסיוע שהגיע לעזה בחודש פברואר היה חצי מהסכום שהגיע בינואר, והוסיף באשר לפגישה עם השר וחבר הקבינט בני גנץ כי "צריך להוציא שורה שלמה של אזהרות, מקווה שיהיה כך החל מהפגישה שאקיים עם השר גנץ".

דיוויד קמרון, בני גנץ (צילום: לשכת השר גנץ)
דיוויד קמרון, בני גנץ (צילום: לשכת השר גנץ)