לאחר שפרשת "הסרסור בסוהרות" קיבלה אתמול טוויסט נוסף לאחר שסוהרת טענה כי נאנסה על ידי מחבל בכלא גלבוע ופתחה בקמפיין מימון המונים עבור סיוע למאבקה, נציבת שב"ס קטי פרי התייחסה היום (שישי) לפרשה באיגרת שהופצה לכלל הסוהרים והסוהרות בארגון. 

"מסרו אותי לידי מחבל": סוהרת טוענת שנאנסה ע"י אסיר ביטחוני בכלא גלבוע

עדות: סרסור סוהרות בכלא גלבוע - כבר בשנת 2014

"ביממה האחרונה מתפרסמות בכלי התקשורת השונים ידיעות, המעידות על אירוע חמור וקשה, המציב בפנינו אתגר, הן ברמת הארגון, הן ברמה האישית כמפקדים וכהורים וכבני משפחה. כארגון חזק, אשר יודע לעמוד איתן בדרכו, נדע גם הפעם לתחקר, להסיק מסקנות ולטפל במלוא האחריות והחומרה, היכן שנדרש", כתבה פרי.

בהמשך ציינה כי "נוכח צו איסור פרסום שהוטל על החקירה ועל פרטי האירוע מלפני כחמש שנים, אנחנו מנועים מלעסוק בנושא, להציג את פרטי המקרה, ולפזר את העמימות. כעיקרון, אינני מתעלמת מכל מידע המגיע לידיעתי, ועקב כך החלטתי לפני מספר  חודשים לתמוך ולממן טיפול נפשי לסוהרות לשעבר אשר היו מעורבות באירוע גלבוע".

בית הכלא גלבוע (צילום: פלאש 90)
בית הכלא גלבוע (צילום: פלאש 90)

"כמו כן, היכן שנדרש לאחרונה להסיק מסקנות לגבי מפקדים בארגון, בוצע הדבר  במלוא האחריות והחומרה. זו דרכי, זו דרכנו. בשנה האחרונה עסקנו רבות ביצירת סביבת עבודה בטוחה, מאפשרת ומוגנת למען סוהרי וסוהרות הארגון, בדגש על אוכלוסיית חיילים סוהרי החובה. לשמחתי, הוועדה שמונתה לאחרונה על ידי הרמטכ"ל לבדיקת תנאי השירות של חיילים בשב"ס, שיקפה תמונת מצב של מקום עבודה בטוח לחיילים סוהרי החובה, ולא בכדי אחוז ניכר מהם מבקש להשתלב כסוהרי קבע בארגון ואף לצאת לקצונה", הוסיפה.

בסיום, כתבה פרי לאנשי שירות בתי הסוהר כי היא גאה בעבודתם, "עלינו לשמור על דרכינו ועצומתנו כארגון ביטחוני-לאומי בעל שליחות חברתית. ככל שיוודעו פרטי האירוע, נתחקר את המקרה ונפעל בנחישות למניעת אירועים הפוגעים בסטנדרטים הערכיים שאנו מציבים בפנינו. האירוע אינו משקף כלל ועיקר את עבודתכם הראויה שנעשית מתוך תחושת שליחות, כבוד ואהבת האדם".

כזכור, השר לביטחון פנים עמר בר לב חתם על המלצת הנציבה לפיטוריו של רני באשה, קצין המודיעין של שב"ס הקשור לפרשת החשד לסרסור סוהרות. בנובמבר האחרון הועבר באשה לתפקיד חדש, כמפקד בית המעצר בבית משפט השלום בפתח תקווה. כאמור, הקצין ידע היטב בחודשים האחרונים על הכוונה לפטרו, והיה בהליך משמעתי, מנהלי ופיקודי של ועדה בשב"ס. הטענות שלו נבדקו והופרכו. מסיבה זו, הפיטורים היו בהלימה להליך. 

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר כי שוחח עם ראש הממשלה לפיד וביקש "להקים ועדה חיצונית שתחקור את החשד". "לא מפקירים חיילות וסוהרות", פתח ליברמן את דבריו ולאחר מכן סיפר כי שוחח עם ראש הממשלה: "ביקשתי להקים בהקדם ועדה חיצונית, בראשות שופט בדימוס לבדיקה יסודית, מעמיקה ואמינה לכל נושא פרשת החשד לאונס החיילת ע"י אסיר ביטחוני בכלא גלבוע".

פרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע עוסקת באירועים שהתרחשו בין השנים 2014–2017, במהלכן  קצין המודיעין בכלא גלבוע נענה לכאורה לדרישות האסיר הביטחוני מוחמד עטאללה, שסוהרות, בהן סוהרות-חיילות, ישובצו למשמרות באגפו. על פי החשד, במהלך המשמרות, במספר רב של אירועים, נהג עטאללה להטריד מינית את הסוהרות, הן מילולית והן פיזית. תלונה רשמית ראשונה על הטרדה מינית הוגשה במשטרה בנובמבר 2017.

כלא גלבוע (צילום: משה שי, פלאש 90)
כלא גלבוע (צילום: משה שי, פלאש 90)

בנובמבר 2021, במסגרת ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת האסירים מכלא גלבוע, העיד מפקד הכלא פרדי בן שטרית ואמר תחת שבועה כי האירועים אכן קרו וכי בוצע למעשה "סרסור" בסוהרות חובה בכלא על מנת להשיג מידע מודיעיני. עדות זו הובילה לפתיחה מחודשת של התיק על ידי פרקליט המדינה.

במסגרת עדותו טען בן שטרית "סרסרו בחיילות חובה של הארגון ששירתו בכלא. על מנת לספק חיילות חובה למחבלים לצרכים מיניים. אירוע הסרסרות זה היה אירוע מכונן". יש לציין כי האירוע המדובר התרחש לפני כניסתו לתפקיד.