המשא ומתן על הסכם הגבול הימי בין ישראל ללבנון נמצא בצומת דרכים לאחר שגורם מדיני בכיר הבהיר אתמול כי לפיד דחה את התיקונים שדורשים הלבנונים לבצע.

מומחה לארה"ב על משבר הגבול הימי: "האמריקאים מאוד לא מרוצים מהדחייה של לפיד"

ברק רביד מנתח: האם ארה"ב תאשים את ישראל בפיצוץ המו"מ עם לבנון?

לפיד בקבינט: "להרגיע את ההתבטאויות"; ראש המוסד: "נסראללה מעוניין בהסכם"

ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת ת"א, פרופ' עוזי רבי, שוחח הבוקר (שישי) עם גיא פלג ב-103FM והתייחס לדברים: "מהבחינה הזו יש כאן ערבוב מאוד גדול של עסקה שמהצד הנקי שלה זה דבר חיובי כי לדעתי זה עובד על שיטת הווין ווין, אתה לוקח מאגרים כלכליים ויוצר תועלת לשני צדדים, אבל בוא נאמר את האמת, אנחנו נמצאים בתקופת בחירות לכן הדברים מתרגמים פוליטית יותר מהר. אנחנו מכירים את הבעתיות הלבנונית ולדעתי קיבלנו כאן עוד שיעור בסדנה מזרח תיכונית, אתה רוצה לעשות הסכם, הוא טוב? הוא חשוב? אל תראה נלהבות יתר כי הצד השני רואה שאתה מאוד בעד הנושא ושואל את עצמו את השאלות של הבאזר המזרח תיכוני".

"אנחנו מכירים את המשחקים האלה ממקומות אחרים. לכן אני שוב אומר - לא רואה סיכוי לפריצתה של מלחמה. מבחינתי אינני רואה כאן את החיזבאללה עושה משהו גדול. כן יש את הדברים הסימליים, יכול להיות שחזקה עליו לעשות משהו בגבול היבשתי או בנושא של מל"טים וכו'. בסוף, כל דבר כזה אתה צריך להיות באזור הביטחון כי כל דבר יכול להתגלגל לדברים גדולים אבל ברור שלא לבנון ולא ישראל חפצים בנושא מהסוג הזה, וחבל שהדברים מתגלגלים כך", הוסיף.

לדבריו, "הדברים גולשים למרחב הפוליטי, מקבלים בסופו של דבר את התווית של ביטחוניזציה ואתה רואה איך הדברים האלה יוצאים מפרופורציה. אני לא חושב שיש כאן סכנה לפריצתה של מלחמה כוללת, אני מצר על כך שהדברים הולכים לשם. אני מתפלא על נתניהו בנושא, בעיניי הוא הארכיטקט הגדול של מזרח תיכון אחר שבנוי על תועלות כלכליות, חבל שבסופו של דבר, לדעתי, לוקחים את זה לכיוון הפוליטי ויכול להיות שכתגובת נגד של לפיד אני לא פוסל את זה".

"אני רוצה לומר שכשאני מסתכל על לבנון, ואני מכיר את המדינה היטב, אני שומע את הקולות הבעייתיים שבאים מיד ליבם של הרבה לבנונים, אני מצר על כך שהטריו הזה, ראש ממשלה, נשיא ויו"ר פרלמנט, שחלק מהצלעות של המשולש באים בשעה הירודה הזו ופשוט בטקטיקה, אחרי שיש טיוטה כמעט גמורה מעלים דברים שהופכים את כל הדבר הזה. חבל, כי לבנון צריכה את זה יותר מכל דבר אחר ובסוף מעבר למשחקי פוליטיקה אצלנו, מדינה שיש אפשרות להתחיל לקדם אותה, גם את זה יש מי שמונע", אמר. 

בסיום, התייחס פרופ' רבי לדיווחים לפיהם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט טען כי טיוטת ההסכם שונה מההסכמות או מהטיוטה שהוא חתר אליה. "ההסכם לא ראיתי, אני רואה מה כתוב במקומות ערביים איך מתרגמים את ההסכם. אם נכון מה שאומרים שם, וזה מה שהיה, ולמרות זאת מבקשים עוד - זו באמת בעיה גדולה. לגבי רה"מ ממשלת מעבר, צריך באמת לשאול שאלה שהיא יותר בתחום הציבורי משפטי, אני משאיר את זה לדיון מסוג אחר. אני בהחלט חושב ששום דבר לא נקי משיקולים פוליטיים, גם אצל בנט, גם אצל לפיד וגם אצל נתניהו. כשאנחנו מסתכלים על העניין אני מוכן לומר שהסיכון שווה את הסיכוי, אני לא נאיבי".

"אני לא חושב שיש כאן מצב שיש על מי לסמוך ב-100 אחוזים מהצד השני, אבל הליכה למקומות מהסוג הזה היא העתיד של המזרח התיכון. אנחנו רואים לנגד עינינו איך דבר שבמהות שלו יכול להיות פוזיטיבי נלקח בשני הצדדים למקומות שהם לא ענייניים וכשאני מסתכל בעיקר עם משקפת המזרח תיכונית שלי - צר לי על לבנון, מדינה שהולכת לאבדון, שבתוך גופה פועל סוס טרויאני וכל מה שאחנו רואים כאן היה יכול להיות אחרת אילולא השחקן היה בתמונה", סיכם. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm