במערכת הביטחון מעריכים כי למרות המשבר עם האמריקאים, בטווח הקצר לא תהיה השפעה על שיתופי הפעולה ההדוקים בתחומי הביטחון בין שתי המדינות. עם זאת, מזהירים כי בטווח הארוך, אם המשבר יחריף - הוא עלול לפגוע גם בתחומים אלה. סוגיה נוספת המטרידה את מערכת הביטחון היא האופן שבו מביטים ארגוני הטרור בכלל וחיזבאללה בפרט, על המשבר הפנימי בישראל. ארגונים אלה כבר מעזים לנסות למתוח את הגבולות וגורמים לעלייה ברף המתיחות.

בכיר בבית הלבן: "הערות ביידן תאמו את מה שהשמענו כל הזמן, קוראים לפשרה"
גורם מדיני בכיר: "דברי ביידן הפתיעו מאוד, השגריר אמר דברים אחרים"

אם המתח מול ארה"ב יימשך, עלולה להיות לו השפעה גם בתחום זה. למשבר ארוך ביחסים עם האמריקאים עלולה להיות השפעה אסטרטגית־מדינית על מדינות מוסלמיות הרואות בקשר עם ישראל דרך לשיפור היחסים עם וושינגטון. בין הגורמים למתיחות בין הממשלים האמריקאי והישראלי, הנמשכת כבר כמה חודשים: אירועים חריגים ביו"ש, הכרזות על בנייה מעבר לקו הירוק, וכמובן סוגיית הרפורמה המשפטית והמחאה בישראל. כל אלה מעוררים בממשל בוושינגטון חשש אמיתי ליציבות המשטר הדמוקרטי בישראל.

הדחתו של שר הביטחון יואב גלנט, הנהנה מיחסי עבודה קרובים מאוד בממשל ובמשרד ההגנה האמריקאיים, מהווה נקודת שיא במתיחות, שהובילה לאמירות קשות של הנשיא ביידן נגד הממשלה ונגד העומד בראשה. בצה"ל מתקשים להבין את ההיגיון העומד מאחורי התנהלותו של ראש הממשלה נתניהו בעניין גלנט, הנתפס כשר ביטחון ענייני ומקצועי, שהצליח בתקופה קצרה להשתלב היטב ולהוביל את המערכת בתפר שבין הצבא לדרג המדיני, במיוחד בתקופה לא פשוטה זו, באמצעות מדיניות מושכלת של הפעלת הכוח ביו"ש.

הניסיון של גורמים שונים להוביל קו שלפיו הדחתו של גלנט קשורה לכך שגילה יד רכה נגד סרבנות אינה מקובלת על הצבא ומצטיירת כמעשה לא הגון, שמשרת מטרות אחרות. במערכת הביטחון לא מקבלים את הטענות כלפי גלנט והצבא בדרך הטיפול בסרבנות. על פי הניתוח של הצבא, שהוצג גם לדרג המדיני, ישנם רק מקרים מעטים של אנשים שהפסיקו בפועל את שירות המילואים שלהם, ובמיוחד כשמדובר בפעילות מבצעית. אי־התייצבות לאימון נקודתי או לטיסת אימון בטייסת אינו סרבנות, אומרים בצה"ל.

גם בסוגיית הטייסים, כשמדובר בפעילות התנדבותית המבוססת על אימון שבועי ועל חציית גבולות בהתרעה, לעתים של שעות בודדות, הוחלט לפתור את המשבר ולא להעצים אותו, באמצעות שיח וניסיונות גישור. המצב ואופן הטיפול בו הוצגו בפני הדרג המדיני, כולל לראש הממשלה, שגילה הבנה.

גם "אחים לנשק" - אנשי מחאת המילואימניקים, פרסמו הודעה הקוראת לראש הממשלה להחזיר לתפקידו את שר הביטחון גלנט. "על ראש הממשלה להודיע, היום ולא מחר, שהוא משאיר את השר גלנט בתפקידו ובכך להראות שביטחון ישראל אינו הפקר", קוראים המילואימניקים.
זאת ועוד, כתבתנו המדינית, אנה ברסקי, מוסיפה כי גלנט ישב אתמול לשיחה ארוכה עם יו"ר ש"ס, אריה דרעי. דרעי, כידוע, עושה מאמץ רב לתווך בין גלנט לנתניהו עוד מתחילת האירוע. בשיחה עלו רעיונות ליישוב האפשרי של המשבר.