בג"ץ דחה היום (שלישי) פעם נוספת את בקשת הממשלה לדחות את מועד הדיון על צמצום עילת הסבירות והוא יתקיים בעוד כשבוע ב-12.09. בנימוקי ההחלטה נכתב כי "בהינתן ההרכב המורחב שנקבע ונוכח אילוצי היומן לא ניתן להיעתר לבקשה לדחיית הדיון הקבוע".

מלחמת הרשויות בפתח: זו השאלה המרכזית סביב בג"ץ עילת הסבירות
רוטמן הגיש עתירה לפסול את השופטת חיות מדיוני עילת הסבירות

כזכור, הממשלה הגישה בתחילת השבוע קשה נוספת לדחיית הדיון בבית המשפט העליון בביטול עילת הסבירות עד תחילת חודש אוקטובר. זאת, בעקבות פרסום עמדתה של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, לפיה יש לבטל את החוק. עו"ד אילן בומבך המייצג את הממשלה בדיון, הגיש את הבקשה ונימק: "לאחר עיון ראשוני בתשובת היועמ"שית מהיום, התחוור כי היועמ"שית נוקטת בעמדה הקיצונית ביותר שבנמצא, כאשר היא תומכת בסעד הקיצוני ביותר הקיים במשפט הישראלי – הכרזה על בטלות של חקיקת יסוד".

"מדובר ברעידת אדמה במשפט הישראלי, ואין כל נימוק מדוע ההתייחסות הלעומתית (של משיבי הממשלה וייתכן גם של הכנסת) לעמדה כה קיצונית ומרחיקת לכת, אמורה להינתן בסדר זמנים של ימים ספורים וכך גם קיום הדיון", כתב בומבך.

כאמור, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, פרסמה את עמדתה הרשמית לבג"ץ לקראת הדיון ובה הבהירה לבג"ץ כי לדעתה "בשל פגיעתו הקשה של התיקון בציבור והשלכותיו החמורות על הפרדת הרשויות, שלטון החוק וזכויות הפרט, מדובר במצב חריג שבחריגים שבו התיקון פוגע פגיעה אנושה ביסודות המשטר הדמוקרטי", ועל כן בהתאם לאמות המידה שהותוו בפסיקה, סבורה היועצת המשפטית לממשלה כי אין מנוס מלהכריז על בטלותו.

בהרב-מיארה התנגדה לתיקון כבר בדיונים המקדימים בוועדת החוקה של הכנסת, וכעת הבהירה: "לראשונה בתולדות מדינת ישראל נשללה סמכותו של בית המשפט הגבוה לצדק לדון ולהושיט סעד לפרט ולציבור, בהתאם לשיקול דעתו השיפוטי העצמאי; וזאת דווקא בהקשר רגיש וחיוני מאין כמותו של הביקורת השיפוטית על פעולותיהם של העומדים בראש הרשות המבצעת".